Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
henk
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 5 nov, 2007 21:53

Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door henk » do 21 mar, 2024 14:35

Hallo, even voorstellen. Ik hou mij sinds 1986 bezig met het opknappen van en rijden met 2cv's. Man, op leeftijd, woonachtig in het Oosten, getrouwd, 2 kinderen.
Begonnen met een omgebouwde 2cv tot pickup (nog steeds in mijn bezit). Daarna volgende: een acadiane, een ak350, 2cv 1, 2cv 2, acadiane, dyane, ami 6 break, 2cv-azam (staat nog onder dak te wachten op aandacht) en nu een ak400 uit 1973. Toch al enige tijd zou je zeggen. Een 2cv (of afgeleiden) zou dan toch geen geheimen meer moge kennen.
Dus niet: plaatwerk gaat redelijk goed (wel Franse slag, maar dat hoort bij mijn stijl). Mijn achilleshiel is o.a. de carburateur. Hier blijf ik mee worstelen.

Nu dus ook weer. Lang mee geworsteld, nu (na 3 maanden ploeteren)toch de kwestie maar hier neergelegd, in de hoop op enige oplossing richting.

Wat is het probleem: het starten lukt alleen met veel gas, blijft dan lopen met pompen of veel gas. Remreiniger helpt soms wel/ soms ook niet. Bijspuiten met remreiniger als de motor loopt, gaat die uit. Normaal stationair lopen lukt niet (de motor gaat uit), alleen met veel gas blijft die lopen. Afstellen met luchtsproeier en/of mengselregelschroef lukt dus niet. Voor zover te testen (alleen dus met veel toeren) geen luchtlekken.

De carburateur is een 34PICS6, enkeltraps. Sproeiermaten zijn: hoofd: 165, mengsel: AC, stationair: 42,5, Progressie: 50, vlotternaald 1,3.
Compressie: 9,7 en 10. Kleppen zijn gesteld op 0,20 (koud), ontsteking zijn puntjes (nieuwe set, nieuwe en meerdere condensators). Nieuwe pakkingen. Motortype is M28/1, 602cc.

Weet iemand waar ik het nu moet zoeken?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door AZL57 » do 21 mar, 2024 16:33

Ik neem aan dat je carburateur hebt gereinigd. Wat opties: Check de stationaire sproeier eens op verstopping. Ontstekingstijdstip verlopen zou ook nog kunnen. Werkt je vlotternaald goed, te veel benzine werkt ook niet.

Voor de 34 pics is een speciale afstelling nodig voor de stationair positie van de gasklep. Hier een goede beschrijving wel in het frans.
https://forum.2cv-legende.com/viewtopic.php?t=10278

succes.
diverse Citroens, wat anders.

henk
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 5 nov, 2007 21:53

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door henk » do 21 mar, 2024 17:37

Dank je wel voor je bericht. Ik heb de franse tekst volledig vertaald (via google, dus even bezig geweest). Mijn indruk is dat deze tekst over het 'acceleratiegat' gaat. Daar heb ik momenteel geen last van, waarschijnlijk ben ik daar met het hoge stationaire toerental al overheen.
Ik heb de indruk dat er te weinig benzine bij lagere toeren wordt aangezogen. Pas als het gaspedaal ingedrukt wordt (een aardig eindje) wil die stationair lopen. De sproeiers zijn allemaal al aantal keer doorgeblazen met perslucht.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2160
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door André Post » do 21 mar, 2024 17:39

Die stationair sproeier is een bitch hoor.
Heeft mij vaak al meerdere pogingen gekost om die echt vrij te krijgen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door AZL57 » do 21 mar, 2024 18:48

Ik gooi sproeiers altijd een uurtje in een mengsel van azijn en zout. Daarna even goed spoelen met water en droogblazen. Ze worden dan wel koperkleurig maar dat poets je er wel vanaf.
diverse Citroens, wat anders.

henk
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 5 nov, 2007 21:53

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door henk » do 21 mar, 2024 19:20

Goeie tip! Ga ik proberen.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door Geert » vr 22 mar, 2024 07:16

Bij ernstige verstopping gebruik ik wel eens het metalen draadje dat je in van die plastic sluitingen van diepvrieszakjes vindt.
Wel niet te vaak gebruiken, ik weet niet of het de sproeier beschadigen kan.

henk
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 5 nov, 2007 21:53

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door henk » vr 22 mar, 2024 07:47

Met een draadje in een sproeier pielen wacht ik even mee. Ik probeer het 'azijn en zout' i.c.m. een ultrasoon badje eerst eens uit. De sproeiers passen mooi in dat badje, helemaal niet meer aan gedacht. Als azijn en zout onvoldoende werkt kan ik altijd nog 'baking soda' gebruiken, daarna natuurlijk wel goed afspoelen/borstelen met benzine.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 507
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door verkuilm » vr 22 mar, 2024 09:21

NIeuwe sproeier kost weinig denk ik?
Kom ze nog maar weinig tegen die enkeltraps.
Wij vervingen die altijd direct door 2 traps. Meestal omkeer mechanisme kon gasplankje bijven.
Enkeltraps was vaak meer gedoe. En met twee traps loopt een A type zoveel beter.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door AZL57 » vr 22 mar, 2024 09:27

Ik ben juist terug gegaan van dubbel naar enkel. Ik vind dat de auto beter aan het gas blijft hangen vooral berg op. :wink:
diverse Citroens, wat anders.

henk
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 5 nov, 2007 21:53

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door henk » vr 22 mar, 2024 10:59

Kijk, zo leer je nog eens wat. Een dubbeltraps had ik al overwogen, wist alleen niet hoe dit aan te sluiten op het gasplankje. Wist niet dat er een omkeermechanisme voor is. Aansluiting op het spruitstuk is hetzelfde?

gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door gewatte » vr 22 mar, 2024 11:16

Choke-spleet is heel belangrijk bij de koudstart. Zonder die gevens gaat bijna niet.
Verhoogd toerental is minder belangrijk. Het mengsel brandstof-lucht wel. Af te stellen met boortje tussen chokeklep en zijkant.
Met zoveel auto's kan je toch even wisselen met ene die goed start.

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door erictej » vr 22 mar, 2024 13:34

hoe werkt dat met dat boortje???
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62

henk
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 5 nov, 2007 21:53

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door henk » vr 22 mar, 2024 15:23

gewatte schreef: vr 22 mar, 2024 11:16 Choke-spleet is heel belangrijk bij de koudstart. Zonder die gevens gaat bijna niet.
Verhoogd toerental is minder belangrijk. Het mengsel brandstof-lucht wel. Af te stellen met boortje tussen chokeklep en zijkant.
Met zoveel auto's kan je toch even wisselen met ene die goed start.
Kun je toelichten hoe dat met dat boortje werkt? Alle auto's, op 1 na, zijn weer doorgegeven aan andere gebruikers. Degene die ik nog heb loopt prima, durf ik niet aan te komen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten

Bericht door AZL57 » vr 22 mar, 2024 17:33

Voor een dubbele carburateur heb je een ander spruitstuk nodig.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie