Terugslagklepje

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » do 17 jul, 2008 12:24

Waarom zou je dat klepje niet tussen je pomp en carbu kunnen zetten ?

Als je je motor uitzet sluit het klepje. Benzine loopt volgens mij echt niet terug hoor want dan zou het hele systeem vóór klepje vacuüm trekken. Dat gaat nooit lukken toch ?

Martijn, Arnhem

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 17 jul, 2008 14:30

Het kan terug lopen als de auto maar lang genoeg staat. Het hoeft maar zover terug te lopen dat de pomp leeg is dan wordt de werking al beinvloed. Als het klepje onder de pomp zit blijft deze vol en werkt dan normaal goed.
diverse Citroens, wat anders.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 17 jul, 2008 15:39

leo top schreef:mijn Patron heeft dat ook, na 2 week stilstaan sons 1 tot 2 minuten doorstarten, ondanks een nieuwe (1 jaar oude) pomp.
Na een week minder warm weer startte m'n Patron in één keer, zou het kunnen zijn dat door de warmte (m'n Patron staat in een erg warme schuur) de benzine in de vlotterkamer verdampt?
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 17 jul, 2008 19:47

Ja dat gebeurd ook.
diverse Citroens, wat anders.

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » vr 18 jul, 2008 10:54

AZL57 schreef:Het kan terug lopen als de auto maar lang genoeg staat. Het hoeft maar zover terug te lopen dat de pomp leeg is dan wordt de werking al beinvloed. Als het klepje onder de pomp zit blijft deze vol en werkt dan normaal goed.
Ben ik niet met je eens hoor. Een klep is ervoor om af te sluiten. Als er een klep tussen pomp en carbu zit (of waar dan ook in de benzineleiding) loopt er dus geen benzine langs die klep terug richting tank. Om de doodéénvoudige reden dat de benzine ná de klep niet terug loopt (daar is een klep voor) kan de benzine vóór de klep (dus tussen klep en tank) ook niet teruglopen omdat de slang dan vacuüm zou trekken. Dan zou je benzineslang dus helemaal plat zijn en daar geloof ik helemaal niets van.

Of je de klep nu valkbij je carbu zet of vlakbij je tank maakt niets uit. Dicht is dicht en zowel vóór als ná de klep kan geen benzine gaan lopen. Hooguit als er een aansluiting in je leiding niet goed afdicht en er lucht in je benzineleiding komt tijdens stilstand kan de benzine gaan teruglopen. Daar waar benzine verdwijnt komt lucht voor in de plaats.

Martijn, Arnhem

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 23 mar, 2009 20:06

Mijn acadiane moet al langer doorstarten als ze meer dan 1 dag heeft stil gestaan, en er zat bij aanschaf al een nieuwe brandstofpomp op, ik ga er van uit dat deze goed werkt.
In de brandstofleiding zit ter hoogte van de remdrukregelaar een zwart/wit dingetje, ik vermoed een terugslagklepje.
Weet iemand of dit standaard is bij een acadiane?
Zelf heb ik de volgende theorie: Dat klepje is standaard omdat de tank hoger hangt dan bij een gewone eend/dyane, maar zelf vermoed ik dat het klepje stuk is, waardoor de brandstofleiding gedeeltelijk leeg kan lopen.

Ik heb deze theorie zelf bedacht, maar kan hem niet onderbouwen...... :roll:

Wel zou de motor na ongeveer 2 dagen nog gewoon aan moeten slaan op de benzine die nog in de carbu zit, maar dat doet ie dus niet.

Wat kan er aan de hand zijn?

Voor alle duidelijk heid, vlotter staat goed, ontsteking, kleppen etc. is allemaal O.K. en als ze eenmaal knap rond draait, is er niks aan de hand, ook de warme start is geen probleem.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » ma 23 mar, 2009 21:37

Dat heb ik eigenlijk ook!!! Warme start gaat ook toppie, maar een dag stil staan duurt bijna net zolang als een week of meer stil staan.....voor die start dan he.
Laatst gewijzigd door Eendeke op wo 25 mar, 2009 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 24 mar, 2009 21:49

Ik heb het zelfde probleem. Als ik de benzineslang bij de caburateur los neem en dan start, komt er gelijk benzine uit de leiding, dus zit de pomp vol en werkt deze ook goed. Toch moet ik doorstarten alsof de vlotterkamer helemaal leeg is. Ik heb nog niet in de vlotterkamer gekeken na een week stilstaan, maar het lijkt mij vreemd dat de benzine er uit zou lopen of verdampen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 25 mar, 2009 11:17

Ik heb het met de dyane ook dit probleem. Ik heb het ook verder onderzocht. En ik ontdekte dat het probleem bij mij niet aan de pomp lag, die had benzine maar dat echt de vlotterkamer leeg was. Dus hij loopt leeg terug naar pomp. En als ik een tijd start loopt de vlotterkamer weer vol en loopt de dyane.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 1 apr, 2009 21:08

Ik heb het terugslagklepje verwijderd, een klein veertje aan de choke geplaatst (zat er niet), en de acadiane start nu prima na een paar dagen stilstand als ik hem start volgens het instructieboekje, en ook het hoesten en niezen is voorbij. :D
Ik heb op de A type markt een instructieboekje voor mijn acadiane gekocht en daarin staat dat je bij de koude start 2 keer het gaspedaal helemaal moet intrappen.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Roel van de wal
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 26 dec, 2007 17:03
Locatie: Sint Michielsgestel

Bericht door Roel van de wal » do 19 nov, 2009 22:42

wat bedoel je met dat veertje aan de choke? blijft de choke dan dicht en moet deze bij gebruik met de hand vasthouden?
Dat wit dingetje, is bij mijn aca de filter. De aca start redelijk snel, maar met mijn Dyane heb ik wel het probleem van lang doorstarten voordat er een teken van leven komt. Wellicht is dat veertje een oplossing, maar dan zou ik graag weten hoe je die constructie heb bedacht,

Groet,

Roel

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 20 nov, 2009 07:36

Als de auto lang stil gestaan heeft en je wilt dat hij (zij?) snel start dan spuit je toch eerst wat remmenreiniger in je luchtfilter? Dan start hij als een tierelier.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » vr 20 nov, 2009 08:27

Roel van de wal schreef:wat bedoel je met dat veertje aan de choke? blijft de choke dan dicht en moet deze bij gebruik met de hand vasthouden?
Dat wit dingetje, is bij mijn aca de filter. De aca start redelijk snel, maar met mijn Dyane heb ik wel het probleem van lang doorstarten voordat er een teken van leven komt. Wellicht is dat veertje een oplossing, maar dan zou ik graag weten hoe je die constructie heb bedacht,

Groet,

Roel
Ik denk dat het om het veertje gaat bij de choke klep. Dat is een klein soort pennen veertje dat tussen de choke klep en de carb zit. Zit gewoon aan de buitenkant. Dit was bij mijn eend ook stuk met slecht starten tot gevolg. Even een nieuw veertje erop en niks meer aan de hand.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 20 nov, 2009 17:02

Idd, het is dat kleine veertje wat stuk was.
Koud weer of lang stilstaan, de aca start nog steeds prima zonder niezen, wel moet ze na een paar weken stilstand wat langer doorstarten, maar dat lijkt mij normaal.......
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 27 mar, 2017 09:46

Hallo,

eventjes heel diep gegraven in het forum, ...en na de drie pagina's gelezen te hebben geen antwoord op m'n vragen gevonden

wie o wie heeft nu zo een klepje gemonteerd?
Voor of na de pomp?
Wat was het resultaat?
Waar werd het klepje aangekocht?
Merk? Model? Diameter aansluiting?

Thank's! :wink:

Plaats reactie