niet willen starten bij sneeuw

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » di 21 dec, 2010 17:22

ach ik vind het nog steeds een wonder dat mijn beide eenden onder alle omstandigheden starten, vroeger was dat wel anders altijd gezeik met starten beetje kou vergeet het maar, teveel vocht ook niet , dekens ,kachels om hem maar te starten en ik was niet de enige, de latere zijn daarin veel beter en tevens zullen bougies en kabels beter zijn
2cv6 azu-b 250

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » wo 22 dec, 2010 12:22

dyane_maniac schreef:hoe oud is de accu? (gewoon even ter informatie, een accu gaat eigenlijk max 5 jaar mee) een zware? volgens mij is er maar 1 standaard accu (buiten hele exotische accu's) voor een eend en da's 43 Ah en da's genoeg voor normaal gebruik
Vorig jaar heb ik een nieuwe gekocht

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » wo 22 dec, 2010 12:24

achtpeter schreef:De oorspronkelijke accu's (tot laat in de jaren '70) waren nog kleiner, dus die 43 Ah is inderdaad zat. Wat de levensduur betreft: die wordt zwaar ingekort als je hem ontladen in de vrieskou laat staan. Nog even en aanvullende vraag: Welke olie gebruik je 's winters? De SAE 20W50 uit de oude instructieboekjes is bij dit weer zo taai als appelstroop. Daardoor krijgen de startmotor en de accu het extra zwaar te verduren.
Ik gebruik 15 W 40

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » wo 22 dec, 2010 13:41

dyane_maniac schreef:hoe oud is de accu? (gewoon even ter informatie, een accu gaat eigenlijk max 5 jaar mee) een zware? volgens mij is er maar 1 standaard accu (buiten hele exotische accu's) voor een eend en da's 43 Ah en da's genoeg voor normaal gebruik
Ik heb zowel in de burton als dyane een 55 Ah. Prik genoeg.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 22 dec, 2010 17:03

[quote

Ik gebruik 15 W 40[/quote]
Verstandige keus

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 22 dec, 2010 20:43

2cvpieter schreef:ach ik vind het nog steeds een wonder dat mijn beide eenden onder alle omstandigheden starten, vroeger was dat wel anders altijd gezeik met starten beetje kou vergeet het maar, teveel vocht ook niet , dekens ,kachels om hem maar te starten en ik was niet de enige, de latere zijn daarin veel beter en tevens zullen bougies en kabels beter zijn
zou het ook niet te maken hebben met de liefde die ze tegenwoordig krijgen? ;)
inde2cv schreef:
dyane_maniac schreef:hoe oud is de accu? (gewoon even ter informatie, een accu gaat eigenlijk max 5 jaar mee) een zware? volgens mij is er maar 1 standaard accu (buiten hele exotische accu's) voor een eend en da's 43 Ah en da's genoeg voor normaal gebruik
Vorig jaar heb ik een nieuwe gekocht
hm, muf, mits de accu niet een tijd helemaal plat heeft gestaan (dat is killing voor een accu) zou je toch mogen verwachten dat ie het nog zou moeten doen. wat ook zou kunnen zijn is een slechte (imitatie) startmotor, die zoveel stroom trekt dat ie het koud gewoon laat afweten. of een overgangs weerstand in het contactslot.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » wo 22 dec, 2010 22:16

nee hoor behandel ze net slecht of goed als vroeger mischien vroeger wel beter
vaker bougies en puntjes en kabels en dergelijke
2cv6 azu-b 250

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » do 23 dec, 2010 11:04

Probeer je auto eens te "hotwiren" dus niet met het contactslot maar door de draadjes aan de onderkant zitten met elkaar te verbinden.

Het kan zijn dat je contactslot gewoon kapot is gegaan en dat je denkt dat het met de sneeuw te maken heeft.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Bericht door inde2cv » do 23 dec, 2010 14:15

thomaaas schreef:Probeer je auto eens te "hotwiren" dus niet met het contactslot maar door de draadjes aan de onderkant zitten met elkaar te verbinden.

Het kan zijn dat je contactslot gewoon kapot is gegaan en dat je denkt dat het met de sneeuw te maken heeft.
Ik heb al even een startknop gebruikt... zelfde verhaal :(

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 23 dec, 2010 22:11

accukabels goed aan startmotor en massa? Geen geoxydeerde accupolen?
diverse Citroens, wat anders.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » do 23 dec, 2010 22:24

en al even geprobeerd met een plusdraad rechtstreek van de accu naar de bobine?

Dan weet je zeker dat de bobine 12volt krijgt als de accu goed is. Is bij mij eens gebeurd dat er door een lek ergens maar 10volt op de bobine stond.

als dit het geval is weet je dat het in de toevoer van de stroom zit (contactslot of bedrading).
Citroén rolls better than a Rolls!

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 24 dec, 2010 13:44

Dan ligt het probleem in je startmotor, dus het relais is kapot of (waarschijnlijk) je aansluitingen zijn geoxideerd.

Ik begrijp uit je verhaal dat je startmotor niet begint rond te draaien? Dus dat je wel een klik hoort maar verder niets? Hoor je wel een gebrom uit je startmotor komen of issie helemaal stil?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Het euvel is opgelost

Bericht door inde2cv » vr 24 dec, 2010 19:18

Eindelijk… het euvel is opgelost!

Na een week zoeken en proberen kom ik er achter dan mijn acculader (extern) stuk is :shock: . Andere acculader er op, uurtje laden, starten en lopen :P .

Tja… dan kun je jezelf wel voor je kop slaan :!:... heb het probleem dus de hele tijd in en aan de eend gezocht, terwijl het probleem buiten de eend ligt.

Ik ga een nieuwe snellader kopen dus.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 25 dec, 2010 11:25

check ook even je dynamo/regelaar of die genoeg laadt want die zou de accu ook weer op peil moeten kunnen brengen.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie