wat is dit?
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
wat is dit?
Mede citroenisten,
Vandaag weer aan de slag gegaan met mijn project: een Dyane D6 uit 1968.
Omdat ik de koets helemaal kaal wil maken om wat plaatwerk te vervangen en daarna te spuiten, heb ik vandaag de kabelboom verwijderd. Toen kwam ik onderstaand blokje tegen, achter de kilometerteller.
Iemand enig idee wat het voor is en waar het voor dient?
Vandaag weer aan de slag gegaan met mijn project: een Dyane D6 uit 1968.
Omdat ik de koets helemaal kaal wil maken om wat plaatwerk te vervangen en daarna te spuiten, heb ik vandaag de kabelboom verwijderd. Toen kwam ik onderstaand blokje tegen, achter de kilometerteller.
Iemand enig idee wat het voor is en waar het voor dient?
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
-
- Heavy user
- Berichten: 3023
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Ik zeg: gelijkrichter!
Dat zie je aan de golfjes, dat is de wisselstroom kant, aan de andere kant komt er gelijkstroom uit.
Het maakt dus gelijkstroom van wisselstroom.
Nog nooit zelf gespot trouwens maar ik ben meer van de 1974'ers en jonger....
Dat zie je aan de golfjes, dat is de wisselstroom kant, aan de andere kant komt er gelijkstroom uit.
Het maakt dus gelijkstroom van wisselstroom.
Nog nooit zelf gespot trouwens maar ik ben meer van de 1974'ers en jonger....
Laatst gewijzigd door Thijs op di 19 feb, 2013 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
dat is een gelijkrichter. Aan de bovenkant de wisselspanning van de dynamo er in, aan de onderkant komt de gelijkspanning er uit. De derde poot aan de onderkant kan voor de bekrachtiging van de veldspoelen van de dynamo zijn, en dan is het hele blokje dus een spanningsregelaar.
edit: Thijs kan sneller typen dan ik.
Gr Rob
edit: Thijs kan sneller typen dan ik.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
Heren, Dank.
Ik dacht zelf ook al zoiets maar ik vond de plek nogal raar; achter de kilometerteller, op een plek waar je nooit bij komt (en hem dus ook nooit ziet of zoekt.)
Verder zit er op het schutbord ook nog een spanningsregelaar; zo'n ouderwetse grote van Ducellier. Dus of het blokje ook nog een spanningsregelaar is weet ik niet zo zeker.
Moet maar eens goed gaan kijken hoe het dan zit met de dynamo. Op de latere types zit de gelijkrichter toch gewoon op de dynamo?
De wondere wereld van auto-electro
Ik dacht zelf ook al zoiets maar ik vond de plek nogal raar; achter de kilometerteller, op een plek waar je nooit bij komt (en hem dus ook nooit ziet of zoekt.)
Verder zit er op het schutbord ook nog een spanningsregelaar; zo'n ouderwetse grote van Ducellier. Dus of het blokje ook nog een spanningsregelaar is weet ik niet zo zeker.
Moet maar eens goed gaan kijken hoe het dan zit met de dynamo. Op de latere types zit de gelijkrichter toch gewoon op de dynamo?
De wondere wereld van auto-electro
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Ik zie in de Vraagbaak dyane6 67/68 op het electrisch schema AWS (Automaat voor laadstroomcontrole lampje)
Deze heeft 5 aansluitingen.
Dit zijn de kleuren van de manchetten van de stroomkabels:
~ grijs (vanaf dynamo)
~ grijs (vanaf dynamo)
+ rood (+ na contactslot)
- bruin (aarde)
L paars (laadstroomcontrole lanpje)
Deze heeft 5 aansluitingen.
Dit zijn de kleuren van de manchetten van de stroomkabels:
~ grijs (vanaf dynamo)
~ grijs (vanaf dynamo)
+ rood (+ na contactslot)
- bruin (aarde)
L paars (laadstroomcontrole lanpje)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
Vraagbaak dyane 67/68?
Ken ik niet.
Kun je voor mij scan maken van het electro-schema?
Of hem helemaal kopieren? Ik vergoed de kosten.
Heb ik de Cataloque des piéces détachées nagekeken en daar staat wel een deel benoemd met Ducelliernummer 8363A en heet Relais de voyant de charge; laadstroomrelais. AK350 zal dus wel gelijk hebben.
Werd maar tot september 69 gebruikt; dus niet raar dat je hem niet dagelijks ziet
Ken ik niet.
Kun je voor mij scan maken van het electro-schema?
Of hem helemaal kopieren? Ik vergoed de kosten.
Heb ik de Cataloque des piéces détachées nagekeken en daar staat wel een deel benoemd met Ducelliernummer 8363A en heet Relais de voyant de charge; laadstroomrelais. AK350 zal dus wel gelijk hebben.
Werd maar tot september 69 gebruikt; dus niet raar dat je hem niet dagelijks ziet
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
- Locatie: standdaarbuiten
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
als het een gelijkrichter is dan zitten er vier diodes in. op wikepedia staat het schema:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter
kan je zo doormeten.
Gr Rob
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter
kan je zo doormeten.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
Klopt, 4 diodes in een brug vormt een gelijkrichter maar de gelijkrichter op een eend heeft maar 2 diodes: Maar we waren er al uit dat het blokje dient om het laadstroomlampje te schakelen: Het schakelt het lampje uit als de laadstroom goed is. Eigenlijk de voorloper van het laadstroommetertje wat er in alle a-types vanaf 69 zit
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Op zoek naar dit onderdeel
Beste Citroen liefhebbers,
Ik ben op zoek naar dit onderdeel voor mijn Mehari.
Heeft iemand er een te koop, of weet iemand een adres waar ze verkrijgbaar zijn,
of heeft iemand wellicht een schema van dit onderdeel zodat het nagemaakt kan worden, of is er een vervangend onderdeel op de markt?
Mvg,
Hein
Ik ben op zoek naar dit onderdeel voor mijn Mehari.
Heeft iemand er een te koop, of weet iemand een adres waar ze verkrijgbaar zijn,
of heeft iemand wellicht een schema van dit onderdeel zodat het nagemaakt kan worden, of is er een vervangend onderdeel op de markt?
Mvg,
Hein
Hallo Hein,
Kijk maar eens op deze site
http://thierry.bentz.pagesperso-orange. ... /index.htm
Mocht je er niet uitkomen i.v.m. de franse taal of als je nog vragen hebt wil ik je wel verder helpen.
Ik heb zo`n ding gebouwd en het werkt goed.
m.vr.gr.
Fredo
Kijk maar eens op deze site
http://thierry.bentz.pagesperso-orange. ... /index.htm
Mocht je er niet uitkomen i.v.m. de franse taal of als je nog vragen hebt wil ik je wel verder helpen.
Ik heb zo`n ding gebouwd en het werkt goed.
m.vr.gr.
Fredo
De plus moet dus na contact worden aangesloten. Als je contact aanzet voor het starten dan brandt het lampje omdat de dynamo nog geen stroom levert, na het starten levert de dynamo stroom (alstie goed is) en schakelt hij via dit blokje het laadstroomcontrolelampje uit.
Het lijkt erop dat dit geen mechanisch relais is maar electronisch. Dan zou er een thyristor in moeten zitten (een soort transistor maar dan voor relatief hogere stroom).
In mijn HY moet dan ook zoiets zitten want ik heb ook een lampje voor de laadstroom. Maar het is nog nooit nodig geweest zo ver achterin mijn dashboard te graven.
Leerzaam onderwerp voor mij dit!
Het lijkt erop dat dit geen mechanisch relais is maar electronisch. Dan zou er een thyristor in moeten zitten (een soort transistor maar dan voor relatief hogere stroom).
In mijn HY moet dan ook zoiets zitten want ik heb ook een lampje voor de laadstroom. Maar het is nog nooit nodig geweest zo ver achterin mijn dashboard te graven.
Leerzaam onderwerp voor mij dit!
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.