wat is dit?

Plaats reactie
pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

wat is dit?

Bericht door pimvanderheijden » di 19 feb, 2013 19:13

Mede citroenisten,

Vandaag weer aan de slag gegaan met mijn project: een Dyane D6 uit 1968.

Omdat ik de koets helemaal kaal wil maken om wat plaatwerk te vervangen en daarna te spuiten, heb ik vandaag de kabelboom verwijderd. Toen kwam ik onderstaand blokje tegen, achter de kilometerteller.

Iemand enig idee wat het voor is en waar het voor dient?

Afbeelding
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 19 feb, 2013 20:20

Ik zeg: gelijkrichter!

Dat zie je aan de golfjes, dat is de wisselstroom kant, aan de andere kant komt er gelijkstroom uit.

Het maakt dus gelijkstroom van wisselstroom.

Nog nooit zelf gespot trouwens maar ik ben meer van de 1974'ers en jonger....
Laatst gewijzigd door Thijs op di 19 feb, 2013 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 19 feb, 2013 20:21

dat is een gelijkrichter. Aan de bovenkant de wisselspanning van de dynamo er in, aan de onderkant komt de gelijkspanning er uit. De derde poot aan de onderkant kan voor de bekrachtiging van de veldspoelen van de dynamo zijn, en dan is het hele blokje dus een spanningsregelaar.

edit: Thijs kan sneller typen dan ik.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 19 feb, 2013 20:27

Maar jij hebt de derde poot nog benoemd....

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » di 19 feb, 2013 21:26

Heren, Dank.
Ik dacht zelf ook al zoiets maar ik vond de plek nogal raar; achter de kilometerteller, op een plek waar je nooit bij komt (en hem dus ook nooit ziet of zoekt.)

Verder zit er op het schutbord ook nog een spanningsregelaar; zo'n ouderwetse grote van Ducellier. Dus of het blokje ook nog een spanningsregelaar is weet ik niet zo zeker.

Moet maar eens goed gaan kijken hoe het dan zit met de dynamo. Op de latere types zit de gelijkrichter toch gewoon op de dynamo?

De wondere wereld van auto-electro :-)
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » di 19 feb, 2013 21:43

Ik zie in de Vraagbaak dyane6 67/68 op het electrisch schema AWS (Automaat voor laadstroomcontrole lampje)

Deze heeft 5 aansluitingen.

Dit zijn de kleuren van de manchetten van de stroomkabels:

~ grijs (vanaf dynamo)
~ grijs (vanaf dynamo)
+ rood (+ na contactslot)
- bruin (aarde)
L paars (laadstroomcontrole lanpje)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » di 19 feb, 2013 22:07

Vraagbaak dyane 67/68?
Ken ik niet.

Kun je voor mij scan maken van het electro-schema?
Of hem helemaal kopieren? Ik vergoed de kosten.

Heb ik de Cataloque des piéces détachées nagekeken en daar staat wel een deel benoemd met Ducelliernummer 8363A en heet Relais de voyant de charge; laadstroomrelais. AK350 zal dus wel gelijk hebben.
Werd maar tot september 69 gebruikt; dus niet raar dat je hem niet dagelijks ziet
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » di 19 feb, 2013 22:25

Pim dit kan geregeld worden, stuur maar een pm met je adresgegevens ;)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
Locatie: standdaarbuiten

Bericht door martijntje » di 19 feb, 2013 23:21

Dat is geen gelijkrichter maar inderdaad een relaistje voor het laadstroomindicatielampje. Leuk een d6!
dyane 4 68 en dyane 6 69

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 20 feb, 2013 08:35

Een gelijkrichter, inderdaad, maar kan slechts maximaal 3A leveren. Zodra er een grotere stroom loopt, bijvoorbeeld bij kortsluiting of door een ander defect is deze gelijkrichter ook defect.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 20 feb, 2013 09:18

als het een gelijkrichter is dan zitten er vier diodes in. op wikepedia staat het schema:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter

kan je zo doormeten.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » wo 20 feb, 2013 21:59

Klopt, 4 diodes in een brug vormt een gelijkrichter maar de gelijkrichter op een eend heeft maar 2 diodes: Maar we waren er al uit dat het blokje dient om het laadstroomlampje te schakelen: Het schakelt het lampje uit als de laadstroom goed is. Eigenlijk de voorloper van het laadstroommetertje wat er in alle a-types vanaf 69 zit
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

hein
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: do 13 aug, 2015 14:09

Op zoek naar dit onderdeel

Bericht door hein » do 13 aug, 2015 14:17

Beste Citroen liefhebbers,

Ik ben op zoek naar dit onderdeel voor mijn Mehari.

Heeft iemand er een te koop, of weet iemand een adres waar ze verkrijgbaar zijn,
of heeft iemand wellicht een schema van dit onderdeel zodat het nagemaakt kan worden, of is er een vervangend onderdeel op de markt?

Mvg,
Hein

Fredo
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 18:40
Locatie: Sas van Gent

Bericht door Fredo » za 15 aug, 2015 09:49

Hallo Hein,

Kijk maar eens op deze site

http://thierry.bentz.pagesperso-orange. ... /index.htm

Mocht je er niet uitkomen i.v.m. de franse taal of als je nog vragen hebt wil ik je wel verder helpen.
Ik heb zo`n ding gebouwd en het werkt goed.

m.vr.gr.
Fredo

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » ma 17 aug, 2015 09:27

De plus moet dus na contact worden aangesloten. Als je contact aanzet voor het starten dan brandt het lampje omdat de dynamo nog geen stroom levert, na het starten levert de dynamo stroom (alstie goed is) en schakelt hij via dit blokje het laadstroomcontrolelampje uit.

Het lijkt erop dat dit geen mechanisch relais is maar electronisch. Dan zou er een thyristor in moeten zitten (een soort transistor maar dan voor relatief hogere stroom).

In mijn HY moet dan ook zoiets zitten want ik heb ook een lampje voor de laadstroom. Maar het is nog nooit nodig geweest zo ver achterin mijn dashboard te graven.
Leerzaam onderwerp voor mij dit!
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

Plaats reactie