1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » ma 6 jan, 2014 22:53

Stoer hoor zo'n praktijk test!

Ben erg benieuwd naar de resultaten.
2cv Vert Bambou '79

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 9 jan, 2014 22:23

Okee vanavond weer zitten knutselen, een lange gekoesterde wens van mij en (velen anderen) is het aansturen van Visa sensoren (je hebt er maar 1 nodig) en of een vervanger hiervan. Dankzij een nieuwe sensorversterker die ik na 2 jaar eindelijk aan de gang heb gekregen is het nu mogeleijk, op mijn werkbank heeft het al gewerkt......

Even het plaatje met wat ik heb geknutseld........


Afbeelding

Je kunt dus kiezen voor één van beide opties... of je gebruikt 1 originele Visa sensor (in het onderste gat) die stroom krijgt via mijn printplaat waardoor het stroomsignaal gestabiliseerd is en de sensor niet meer bloot wordt gesteld aan hoge stroompieken waardoor hij niet meer zo snel stuk kan gaan, of je gebruikt een vervangingssensor die ik eventueel leveren kan...... Het implanteren in het huis van een bestaande sensor
mogen jullie zelf doen, dat kunnen jullie bestist veel beter doen als ik :oops: :oops: :oops:

Echter ik zou eerst jullie eigen sensor(s) oprijden (kan nu misschien nog jaren duren)
ik zelf heb er sowieso nooit problemen mee gehad..... en als beide sensors stuk zijn een vervangings sensor inzetten.......

Ook wil ik nu ik weet dat het werkt een los onstekingskastje voor Visa's maken; LNA mag ook trouwens :lol: :lol: dat je rechtstreeks op de bestaande aansluiting kunt prikken, een echte plug en play oplossing dus, (hij kan ook niet getuned te worden met een computer) gewoon een simpele (nou ja) ontsteking....

Nou laat jullie meningen maar weer komen......

edit IME
Laatst gewijzigd door LPGo op do 9 jan, 2014 22:45, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 9 jan, 2014 22:29

Tadaaa! Perfecte oplossing voor de visa.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 9 jan, 2014 22:47

schermer schreef:Tadaaa! Perfecte oplossing voor de visa.
Tja, en het heeft 35 jaar moeten duren..........

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 12 jan, 2014 22:49

Zojuist was het dan zover, mijn gele Ami 4x4 waarin een Visa motor zit heeft vanavond op mijn ontsteking gelopen ja op een originele Visa sensor in het onderste gat, (mijn ontsteking heeft maar 1 (Visa) sensor nodig om te werken).... Heb nog niet alle toerentallen kunnen proberen omdat de auto zo'n 4 jaar stil heeft gestaan en ergens achteraan in mijn garage staat (uitlaatgassen) maar hij liep gelijk mooi.... Het enigste waar ik nu nog mijn bedenkingen over heb dat is als de accu bijna leeg is. Ik weet niet of de Visa sensor dan nog genoeg stroom krijgt. Dit ga ik deze week nog uit proberen....... Maar YES het werkt, ik kan een Visa zwarte doos?? imiteren... Uiteraard ga ik ook de vervangende sensor deze week uitproberen, maar daarvan weet ik zeker dat die ook bij een nagenoeg lege accu werkt.... (zolang de startmotor
ronddraait werkt de ontsteking ook)......

Helaas vanavond nog geen video gemaakt dat komt deze week nog wel.....

wordt vervolgd

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 13 jan, 2014 23:35

Vanavond heb ik een Visa motortest gedaan in mijn "Ami 6 Service 4x4 tolee".. Hij heeft zo'n 4 jaar niet meer gelopen en is al 10 jaar niet meer op straat geweest. Hij ziet eruit als een schuurvondst op dit moment.......


Na een tijdje orgelen kwam "HET BEEST" tot leven.... al lopende op mijn ontsteking gebruikmakend van de vervangings-sensor in het onderste gat... na een paar minuten liep hij weer als een naaimachientje.......

Daarna heb ik nog enkele keren "gestart" dit is voor mij een graadmeter hoe de ontsteking werkt..... Nou het valt mij niet tegen, de motor slaat aan met de eerste draai aan de sleutel, nou ja eigenlijk niet, ik kan beter zeggen aan de eerste trek aan de starter.. :lol: :lol: :lol: :lol:


Ook heb ik nog met de originele Visa sensor getest, hij loopt netjes maar ben hier nog niet helemaal tevreden over, maarja ik denk dat de meeste blij zijn dat we deze niet meer nodig hebben......

Bij deze dan de video....
http://www.youtube.com/watch?v=14soRY1iELU

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 14 jan, 2014 11:04

Goh, dat lijkt mijn schuur wel, ook zo netjes opgeruimd :lol:
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 14 jan, 2014 18:49

Dat loopt mooi! Maar wel een beetje zonde van die ami zo achterin. Maar zo te zien voorlopig nog geen gebrek aan projecten :P

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 14 jan, 2014 20:35

Je had hem wel even mogen wassen voor de demonstratie. :lol:
Schultenbräu das ist mein Bier !

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 14 jan, 2014 21:33

De Ami heb ik '96 '97 gebouwd, dus alweer zo'n 18 jaar geleden, ongeveer 11 jaar geleden ben ik begonnen met het verbouwen van deze schuur naar woonhuis en zolang staat de Ami er ook al (vandaar het bouwstof).... Wellicht nu ik een weer een werkende ontsteking voor hem heb zal ik hem eens uit zijn positie bevrijden, alle wiellagers moeten worden vervangen en ook de fusees, de spullen liggen al 2 jaar in mijn garage..... Wie weet....

Tja en het gaat uiteindelijk om de ontsteking en niet om de Ami... en ik heb even niets anders om een Visa motor te testen vandaar.....

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 18 jan, 2014 21:34

Een paar weken geleden mailde me azuiper (een volger van dit topic van het eerste uur) dat zijn electronische ontsteking kapot was gegaan.... Omdat ik hem niet in de steek wilde laten heb ik hem een 1-2-spark opgestuurd met temperatuur sensor (de eerste)

Van de week kwamen de eerste mailtjes dat hij e.e.a. aan de praat had gekregen dat de wagen pittiger was maar dat zodra hij de verlichting aandeed de motor begon te haperen.....

Mijn eerste vermoeden was dat de dynamo stroompieken geeft waardoor de ontsteking verkeerde signalen opvangt waardoor hij op het verkeerde moment vonkt....

Als hij de stekker van de dynamo loshaalt dan werkt de ontsteking gewoon maar met de stekker erop en bij hogere toeren (als de dynamo laadt) dan gaat de boel stotteren....


Vandaag krijg ik een mailtje dat met het verwisselen van de dynamo het probleem niet opgelost is......

Het vermoeden is nu dat de mechanische spanningsregelaar stroompieken doorgeeft (waardoor naar mijn mening ook de vorige elektronische ontsteking de geest gegeven
heeft)......

Ik heb hem dus zojuist een mailtje gestuurd om ook eens de spanningsregelaar te vervangen....... ik ben benieuwd......


houdt jullie op de hoogte....

p.s. de sensorversterker en ook de sensor die ik nu voor de Visa gebruik moeten hier beter tegen bestand zijn, ik heb Azuiper dan ook gevraagd of hij zijn oude spanningsregelaar/dynamo naar mij wil opsturen zodat ikzelf e.e.a. kan testen en verbeteren......
Ik ga in elk geval z.s.m printplaten laten maken zodat we ook de nieuwe sensorversterker en Visa-sensor echt kunnen gaan testen.....

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » zo 19 jan, 2014 13:03

vanmorgen de mechanische spanningsregelaar vervangen door de electronische spanningsregelaar uit mijn Azu , vervolgens starten ... ennnn .... YES probleem opgelost - motor pakt gewoon goed met en zonder het licht aan.

Moraal van dit verhaal : blijkbaar geeft mijn mechanische spanninigsregelaar bij belasting van de dynamo piekspanningen af die de electronica oppikt en verstoord. Let wel : dit betreft mijn mechanische spanningsregelaar - dit hoeft dus niet te gelden voor andere mechanische spanningsregelaars.

Nu nog de moer voor de montage van de temperatuursensor aan de kachelpot lassen, sensor monteren en dan kunnen we de laptop met software eens aan het kastje hangen en gaan spelen met de afstelling .....
BARE METAL CAR

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 26 jan, 2014 20:05

Vandaag heb ik bij mijn 1e testrijder de temperatuur sensor ingebouwd, heb dit bij zijn bestaande 1-2-Spark unit erbij gesoldeerd, vanmiddag een testrondje gemaakt en het werkt uitstekend...... hij hoefde nu bij een koude motor geen choke te gebruiken.. met zijn 456 ontsteking was dit wel anders.

Hij had mij de 1-2-Spark ontsteking al van te voren opgestuurd zodat ik e.e.a. kon voorbereiden, dus hij moest even de eend van de trailer afrijden op zijn 456 ontsteking, nou met volledig uitgetrokken choke kon hij hem nog net aan de praat houden.....

Afbeelding

Volgende week gaat hij er dus ermee naar de Noordkaap ik ben benieuwd, een betere testcase kan ik niet wensen...... Vandaag heb ik in elk geval weer een blij gezicht getoverd....

Zojuist ook nog een mailtje van Azuiper gehad, het schijnt dat hij problemen heeft met zijn algehele bedrading van zijn Dyane ... (totale uitval van zijn stroomcircuit gehad)
maar desondanks meld hij toch dat hij erg tevreden is over 1-2-Spark....
ook dit wordt vervolgd....

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » do 30 jan, 2014 00:59

hoi Geo,

ik heb nog geen tijd gehad het probleem van de electriek te traceren, maar ondertussen rij ik wel elke dag met de dyane.

.. en het starten met deze kou (weliswaar geen Noordkaap-temperaturen maar toch) is geweldig : letterlijk 1-2-start ! zonder choke, enkel licht verhoogd stationair de eerste minuut om de koude motor op toeren te houden - pakt gewoon mooi op, geen horten en stoten - gewoon super !

bedankt man voor dat mooie product ! vervolgbestelling voor de andere eenden volgt ...
BARE METAL CAR

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 30 jan, 2014 12:16

azuiper schreef:hoi Geo,
bedankt man voor dat mooie product ! vervolgbestelling voor de andere eenden volgt ...
Mooi dat je tevreden bent, vervolg bestellingen worden gemaakt op professioneel vervaardigde printplaatjes, dus het wordt alleen maar (nog) beterderder :lol: :lol:

Plaats reactie