1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 30 jan, 2014 23:17

Vanmiddag is mijn digitaal dashboard aangekomen; een windows tablet, "gewonnen" op Marktplaats voor 50 euro, als ik er zo over nadenk; een beetje toerenteller kost al meer dan 50 euro...

Meteen maar begonnen om er mijn 1-2-Spark software op te zetten en de interne bluetooth aan de gang gemaakt... Na een half uurtje was het dan zover, 1 digitaal dashboard voor mijn 2cv..... draadloos via bluetooth

Min punten zijn er ook..... Het tablet is toch wel erg groot en je moet met een pen werken, maar ik heb het nu zo ingesteld dat als je het tablet opstart meteen het homescreen van mijn software wordt gestart...

Afbeelding
Afbeelding

Morgen maar eens in mijn eend houden.......

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 2 feb, 2014 00:23

Zojuist weer nieuwe printplaatjes besteld (de vorige zat een klein foutje in) gaat 10 werkdagen duren.... afspraak om te bestukken zijn ook al gemaakt..... dus binnenkort weer ontstekingen.....

Verder deze week de hele week gereden, getest, aangepast weer gereden enz. met de vervangende Visa sensor en nieuwe sensor versterker, vandaag heb ik hier weer een goed gevoel bij gekregen :lol: :lol: ... Dit wil zeggen dat ik geen storingen meer heb en volgens mij ook de hard- en software gewoon hun werk doen..... ook hiervan ga ik prof. printplaten laten maken dus over een maandje denk ik dat ik hiervoor testrijders nodig heb; veelrijders met een Visamotor waar de nok nog op het vliegwiel zit en ook b.v. een sensorbeugel of originele versnellingsbak....

Ook eens even mijn digitaal dashboard in de eend gehouden, lache....

Hieronder de video van het dashboard en het prototype van de ontsteking lopende op de vervanger van de Visa sensor...
p.s. de temp sensor en mapsensor zijn hier niet aangesloten, het gaat mij hier puur om het storingsvrij lopen....

http://www.youtube.com/watch?v=GYTmz0Rw ... detailpage

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 2 feb, 2014 09:05

Geo,
het knipperen van die laptop, ligt dat aan de film of aan de laptop zelf?

Maar petje af hoor erg knap dat je dat kunt, voor mij is het abacadabra! :wink:

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » zo 2 feb, 2014 09:17

Misschien is dit al eerder naar voren gekomen, kan me daar nog vaag iets van herinneren.....

kun je niks met android? Die tablets vind je overal voor weinig in alle formaten (zelfs telefoons) kun je ook nog mee online (als je je telefoon gebruikt als wifi hotspot) en dus andere software downloaden. Voordeel van die tablets is ook dat ze meestal een gewone of micro usb aansluiting hebben.

Greetzzzzz

Edit: heb ff gegoogled, maar windows op een android tablet draaien wordt lastig, niet onmogelijk, maar erg lastig. Zou het mogelijk zij het programma te herschrijven voor android? (Zelf ben ik heelaas niet zo goed met pc'c e.d. Maar daar heb ik weer vrienden voor :)

Edit2: er zijn vast wel mensen hier die dit snappen :) : http://wiki.winehq.org/ARM
Dat zou de oplossing moeten zijn.
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 2 feb, 2014 10:46

@Geert, knipperen komt grotendeels door de frequentie verschil van tablet en telefoon.
In het echt valt dit niet (zo) op...

@Rusty, ik heb al eens geprobeerd om iets in Android te doen, helaas ben ik hierin niet zo thuis, dus dat gaat nog niet gebeuren.......

Op zich is dat wat je nu ziet wat ik kan, daar moeten we het maar mee doen......
Ik ga er ook geen geld aan uitgeven om e.e.a. te laten programmeren (dat geld is er trouwens ook niet) dit loopt meteen in de duizenden Euro's en meestal zorgen dit soort gasten (programmeurs) dat het net niet goed werkt (bewust/onbewust laat ik even in het midden) zodat je nog 5 keer terug moet en herprogrammeren wat je dan nog meer geld kost.

Ook ben ik nog steeds dingen aan het toevoegen, die ook weer geprogrammerd moeten worden, als ik er dan een paar avondjes voor ga zitten dan heb ik weer een nieuw stukje programma, als ik dit moet laten doen dan kost het weer weken zo niet maanden b.v. het programmeren van temperatuur tabblad.

Ik heb dit tablet nu voor 50 euro gekocht, loopt nog zo'n 3 uur op een batterij dus wat wil je nog meer voor dat geld. Dat ik het even als dashboard heb gebruik is meer voor de grap.

Ik denk dat ik daardoor ook zover ben gekomen, doordat ik alles zelf heb gedaan
electronica, software voor pc en chip en uiteraard heeeeel veeeeel uurtjes vrije tijd,
heb ik nu een mooi werkend geheel..

Om even na te gaan ik denk dat ik er tot nu toe in de afgelopen 3 jaar zo'n 1200 uur ingestopt heb, doe dit eens maal 75 euro... dan weet je waarom er maar zo weinig prof. bedrijven zijn die dit doen.........

Geo.

Ducksen
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 22:05
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Bericht door Ducksen » zo 2 feb, 2014 10:47

Dat ziet er gelikt uit Geo,

Ik toch maar eens kijken of ik ook niet zo.n tabletje in mijn dashboard kan inbouwen :P
Who let the duck out!!
2cv6 '86 custom 'Bibiche'
Mini cooper '11

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 2 feb, 2014 11:07

Ducksen schreef:Dat ziet er gelikt uit Geo,

Ik toch maar eens kijken of ik ook niet zo.n tabletje in mijn dashboard kan inbouwen :P
Ik heb nu even mijn kant en klare programma erin gestopt, je zou dit ook nog leuk kunnen aankleden, gewoon een foto van een mooi dashboard maken, wijzertjes eruit halen, mijn wijzertjes erboven opzetten, en het dashboard is klaar......
snelheidsmeter kun je dan op het toerental maken, je moet dan wel even zelf aangeven in welke versnelling je rijdt...... of nog een unit die de snelheid meet. De mogelijkheden zijn onbegrensd, mijn vrije tijd helaas niet..... :oops: :oops:

p.s. tablet heb ik eigenlijk gekocht zodat ik niet steeds mijn goede laptop hoef mee te slepen waardoor hij teveel lijdt.... vandaar ook dat deze aan de grote kant is, ik gooi hem gewoon op de bijrijders stoel en kan vertrekken....... onder het rijden gooi ik er dan eens een blik op of alles naar wens gaat..... of wanneer er nog knelpunten zijn (pingelen bv.) dan kan ik het daarna nog aanpassen (als ik eventjes stil sta)...

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 2 feb, 2014 15:53

Ik weet niet of het werkt, maar misschien is het mogelijk om met VMware een virtuele Windows op je Android tablet te installeren. VMware player is er voor Linux maar ik weet niet of het dan ook op Android werkt.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 2 feb, 2014 16:09

LPGo schreef:@Geert, knipperen komt grotendeels door de frequentie verschil van tablet en telefoon.
In het echt valt dit niet (zo) op...



Geo.
ja , dat bedoel ik dus met filmpje" :wink:

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 3 feb, 2014 17:44

En s'avonds diapositief, zwart met oranje metertjes"? ;-)
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 3 feb, 2014 17:46

AZL57 schreef:En s'avonds diapositief, zwart met oranje metertjes"? ;-)

Nee, spiegelbeeld en tegen de voorruit projecteren 8) 8) 8)

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 5 feb, 2014 22:15

Misschien stomme vraag, maar met welke visa sensor werk jouw ontsteking? De 2 of 3 draads sensor? Ik ben namelijk wat spullen aan het verzamelen voor mijn visa blokje.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 5 feb, 2014 22:34

schermer schreef:Misschien stomme vraag, maar met welke visa sensor werk jouw ontsteking? De 2 of 3 draads sensor? Ik ben namelijk wat spullen aan het verzamelen voor mijn visa blokje.
Ik zelf heb nu met een 3 draads gewerkt, maar de 2 draads is hieraan gelijk, je mist alleen een extra massadraad, die wordt bij een 2 draads gewoon via de bout aan de massa gelegd..... Ik ben aflopen week met de vervangende Visa sensor gereden welliswaar op de pickup van mijn eend maar ook dat is gelijk aan de originele pickup van de Visa.... Ben er nog niet helemaal uit, maar heb hiervoor toch ook al printplaatjes besteld, ik hoop dat de "storingen" (het rode ledje gaat af en toe branden dit betekent dat er nog valse impulsen door de sensor versterker opgevangen worden....die ik nu nog heb terug te voeren zijn op de wirwar van losse draadjes die ik nu nog tussen de verschillende printjes heb lopen....

Ga binnenkort nog wat componenten wijzigen in mijn layout, zodat e.e.a. nog storingsongevoeliger zou moeten worden.....

p.s. met mijn originele sensor heb ik geen storingen......

p.s.2 Je moet geen extra Visa sensoren kopen, dan kun je beter de vervangende sensor van mij kopen en een kapotte Visa sensor opofferen om hem netjes te kunnen plaatsen...

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 5 feb, 2014 22:47

Tja heb toevallig al 1 visa sensor liggen, een 2 draads ooit gekocht voor €10 in het orginele doosje. Zoek alleen nog een goede sensorbeugel en de olieleiding.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 3 mar, 2014 22:49

Geo heeft mijn 12 Spark aangepast en de temperatuursensor geplaatst.
Ook heb ik inmiddels de bleutooth module en kan ik de ontsteking draadloos programmeren en uitlezen echt super. De bleutooth verbinding is super stabiel. Mijn laptop verloor met de kabel soms de verbinding. Maar met de bleutooth verbinding kan zelfs een eind weglopen en blijft hij stabiel.

Ik ben erg blij met deze aanpassingen. Ik heb nog niet gereden met de temp sensor om dat de pickup nog niet helemaal klaar is maar zaterdag gaat dat zeker gebeuren. In de garage loopt de motor er in elk geval al mooi op en de temp sensor doet het ook de temp loopt op als je een beetje gas geeft.

De eend van Pa (ook wel bonte eend) gaat binnenkort ook over op 12 Spark. De kit is al binnen alleen nog tijd zoeken voor het monteren.

wordt vervolgd.

Plaats reactie