zelfbouw boordcomputer voor 2cv

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » zo 22 dec, 2013 16:14

Hoi ErikJan,
Wat is eigenlijk de afmeting van jouw display ? op het filmpje is dit moeilijk in te schatten.
Zou je hier een digitaal dashboard van kunnen maken met op één scherm meerdere meetgegevens zoals : snelheid - toerental - tankinhoud - olie temperatuur ?? lijkt mij prachtig op een digitaal dashboard te hebben met alle wenselijke gegevens op één scherm ! Kan de microprocessor die je gebruikt meerdere meetgegevens tegelijk verwerken ?
BARE METAL CAR

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » zo 22 dec, 2013 17:17

@azuiper

Dat is precies wat ik probeer te maken. :) een schermpje met alle relevante waarden.

ik ben begonnen met de benzine flowmeter. Om dat dit nog niet op de eend zit.
Ik heb inmiddels de snelheidsmeter ook geprogrammeerd. Hiervoor gebruik ik een hall sensor. Er zitten al 2 magneten op de aandrijfas voor de cruise control. Die krijgen straks een dubbele functie.

Er moet ook een toerenteller op komen. Het mooiste zou zijn via de 12Spark en anders met een separate sensor.

Volgende stap

- een Lambda sensor.
- diverse temperatuur sensoren (motor, buitenlucht, olie enz. )
- de laadstroom van de dynamo
- de accuspanning
- datalogging op een SD kaart


Het schermpje wat ik nu heb heeft 4 regels van 20 karakters.
Je kan uiteraard grotere schermen gebruiken zelfs kleuren lcd met touchscreen.
Deze heb ik gekozen om dat hij maar 5 euro kost en ik er mooi mee kan oefenen.

De microcontroller die ik nu gebruik is onnodig groot maar die dingen zijn zo goedkoop dat dat niet zo veel uit maakt. Hij heeft 54 digitale in en uitgangen. En ook nog 16 analogen in en uitgangen. Mogelijkheden genoeg dus.

Het gaat nog wel een poos duren voor dat het is wat ik wil. Soms ben je een hele avond bezig om een klein gedeelte aan de praat te krijgen.

Ik heb ook nog een probleem met de flowsensor in de auto. De brandstofpomp is waarschijnlijk te onrustig of ik heb storing via de bekabeling maar hij geeft een veel te hoog verbruik aan. Heb nu een terugslagklepje in de brandstofleiding gezet maar dat helpt niet helaas.

Maarten v R
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Maarten v R » za 4 jan, 2014 10:46

Ontzettend leuk idee, veel succes. Ik had ook gedacht een alarmlicht installatie te maken met een Arduino, maar zag dat er een standaard schakelaar te koop was.

Erikjan schreef:@azuiper

Dat is precies wat ik probeer te maken. :) een schermpje met alle relevante waarden.

ik ben begonnen met de benzine flowmeter. Om dat dit nog niet op de eend zit.
Ik heb inmiddels de snelheidsmeter ook geprogrammeerd. Hiervoor gebruik ik een hall sensor. Er zitten al 2 magneten op de aandrijfas voor de cruise control. Die krijgen straks een dubbele functie.

Er moet ook een toerenteller op komen. Het mooiste zou zijn via de 12Spark en anders met een separate sensor.

Volgende stap

- een Lambda sensor.
- diverse temperatuur sensoren (motor, buitenlucht, olie enz. )
- de laadstroom van de dynamo
- de accuspanning
- datalogging op een SD kaart


Het schermpje wat ik nu heb heeft 4 regels van 20 karakters.
Je kan uiteraard grotere schermen gebruiken zelfs kleuren lcd met touchscreen.
Deze heb ik gekozen om dat hij maar 5 euro kost en ik er mooi mee kan oefenen.

De microcontroller die ik nu gebruik is onnodig groot maar die dingen zijn zo goedkoop dat dat niet zo veel uit maakt. Hij heeft 54 digitale in en uitgangen. En ook nog 16 analogen in en uitgangen. Mogelijkheden genoeg dus.

Het gaat nog wel een poos duren voor dat het is wat ik wil. Soms ben je een hele avond bezig om een klein gedeelte aan de praat te krijgen.

Ik heb ook nog een probleem met de flowsensor in de auto. De brandstofpomp is waarschijnlijk te onrustig of ik heb storing via de bekabeling maar hij geeft een veel te hoog verbruik aan. Heb nu een terugslagklepje in de brandstofleiding gezet maar dat helpt niet helaas.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 4 jan, 2014 18:28

TGV schreef:Ontzettend leuk idee, veel succes. Ik had ook gedacht een alarmlicht installatie te maken met een Arduino, maar zag dat er een standaard schakelaar te koop was.
Dan maak je toch een ruitenwisserintervalschakelaar :lol:
Schultenbräu das ist mein Bier !

Lurch
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 jul, 2009 16:39
Locatie: Barendrecht

Bericht door Lurch » za 4 jan, 2014 19:40

Erg leuk om dit uit te werken! Ik werk zelf in de proces industrie en mag ook af en toe wat automatiseringen uitwerken. Dat vind ik de kersen op de taart!

Is je probleem met je flowmeter al opgelost? Mijn ervaring is dat deze een grote afwijking geven op pulsen of lucht. Een simpele oplossing is om de maximale puls te begrenzen. Als je de maximale flow weet van de brandstofpomp, kun je alles groter dan dat afvlakken tot maximale flow. Een andere oplossing is het gemiddelde van een aantal metingen te gebruiken. Hierdoor vlak je pieken ook van. Dit is allemaal eenvoudig te programmeren.

Succes verder!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 4 jan, 2014 20:42

Ik ben nog niet verder kunnen testen met de flowmeter momenteel ligt de pickup uitelkaar voor groot onderhoud en nieuwe bodemplaten.

Ik ben weer aan het opbouwen ik verwacht over 2weken klaar te zijn dan ga ik weer verder met de boordcomp.

Zal morgen een topic aan maken en wat fotos plaatsen van het onderhoud. Heb ook een grotere tank van 35liter gemonteerd.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » di 7 okt, 2014 22:50

hoi Erik-jan - het is al weer een tijd geleden sinds je laatste post over dit interessante topic.
wat is de stand van zaken op het moment ??
BARE METAL CAR

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 7 okt, 2014 23:41

Ik heb in februari brand gehad in huis waarbij alles wat met dit project te maken heeft is verbrand inclusief de pc met de software. En alle documentatie die ik had uitgeprint.

Tot eind juli hebben we ergens anders moeten wonen. En daarna ben ik ook van baan veranderd. Je kent het wel druk druk.

Maar ik ga er wel mee verder het is voor mij ook meer een winter project. Inmiddels heb ik wel weer een nieuw Arduino bordje en lcd schermpjes binnen gekregen. De flow sensor heb ik nog die zat in de eend op het moment van de brand. Ook heb ik een nieuwe oscilloscoop dit keer met usb aansluiting voor aan de pc ipv z'n grote bak.

Moet nog een paar hall sensoren proefbordjes weerstanden en wat ander dingen bestellen en dan begin ik vrolijk weer op nieuw.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » wo 8 okt, 2014 10:41

..oeps.. heftig verhaal Erik-Jan van die brand :(
Ik blijf je ontwikkeling van het multi-diplay volgen - ik heb mijn pickup sinds gisteren apk gekeurd en uit de schorsing en ben nu de laatste dingen aan het afbouwen. Ik heb enkele meters die ik wil inbouwen en moest aan jouw project denken - zo'n display is zo veel handiger en compacter dan een aantal relatief grote meters in de beperkt beschikbare ruimte voor inbouw.
BARE METAL CAR

noot
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 31 jul, 2013 17:18
Locatie: Houten

Bericht door noot » wo 6 dec, 2017 12:09

Hi Erikjan,
Hoe gaat het met jouw raspberry Pi project?
Groeten,

Noot

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 6 dec, 2017 16:36

Helaas heb ik het project niet meer opgepakt.

Ik was een heel eind op weg in 2014. Tot ik brand kreeg thuis en alles weg was.
Daarna niet meer verder gegaan met het project.
Misschien dat het ooit nog komt maar ik heb te veel hobbys momenteel.

Het was geen Pi trouwens maar een Arduino micro controller.

Grootste probleem was de flowmeter door dat de membraampomp van de 2cv de brandstof een stukje terug de tank in perst en de sensor 2 kanten op meet is de waarde veel te hoog.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » do 7 dec, 2017 07:19

Ik ben ook wel eens met zoiets bezig geweest, maar ik vond geen gemakkelijke manier om de snelheid te meten. Toerental, brandstofverbruik, tijd en buitentemperatuur zijn eenvoudig te verkrijgen. Als je de snelheid ook kan meten dan kan je ook de rest erbij berekenen.

Je kan er ook een aantal alarmen er bij zetten zoals snel tanken, kans op gladde weg, handrem aan e.d.

Hoe dacht je de snelheid binnen te krijgen?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 7 dec, 2017 08:19

Opnemer van mn cruisecontrol werkt met 2 magneten op de aandrijfas. Daar wilde ik een hallsensor naast plaatsen.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 17 dec, 2017 10:26

Ik heb over het idee nog wat over nagedacht. De snelheid opnemen via een sensor op de wielas of op een velg geeft een niet nauwkeurig genoeg resultaat. Maar wat heb je eigenlijk aan zo'n systeem met een display waarop snelheid, toerental, hoeveelheid benzine en wat alarmen verschijnen? Naar mijn idee weinig.

De snelheid kan je gewoon aflezen. Elke moderne auto heeft een toerentellen, maar wanneer kijk je daarop? Ik nooit. Trouwens in de eend hoor ik wel hoe hoog die is.

Een licht aan/contact uit alarm kan je voor een paar euro kopen, daar heb je zo'n systeem niet voor nodig. De benzinestand kan je al aflezen. Als je de snelheid precies wil weten kan je ook de TomTom aanzetten.

Het enige handige dat een Arduino systeem gemakkelijk voor elkaar kan krijgen is een continu regelbaar ruitenwisserinterval. Dat maak je voor minder dan 20 Euro. Dan heb je nog wat capaciteit over om wat alarmen te genereren, bijv. handrem aan, benzinestand laag en geen oliedruk. Die alarmen kan je via een 3 kleuren LED geven die je net onder de binnenspiegel hangt. Dat spaart een display uit (die mogelijk aanleiding geeft tot inbraak)

Ik ga het niet maken, want ik gebruik mijn eend nooit als het regent. Ik wil wel iemand helpen die het wel wil maken en kan alles voor hem/haar programmeren.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Plaats reactie