Interval op ruitenwisser

Plaats reactie
ruud59
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: za 26 apr, 2014 17:03

Interval op ruitenwisser

Bericht door ruud59 » wo 30 apr, 2014 18:07

Ik zie een paar topics over het onderwerp, maar vind nergens een concreet antwoord op mijn vraag. Daarom maar even mijn vraag in een nieuw topic.

Ik heb een ronde schakelaar voor de ruitenwissers met 4 aansluitingen en 3 standen. Midden is uit, links en rechts is aan waarbij de werking van de ruitenwissers gelijk is.

De ruitenwissermotor is een rond model, dwars geplaatst met 4 aansluitingen.

Ik wil een interval installeren, b.v. de zgn. Hella, maar voordat ik deze prijzige intervalschakelaar aanschaf zou ik graag van iemand met ervaring met het toepassen van de intervalschakelaar horen hoe deze moet worden aangesloten.

Op internet kan je de handleiding van de Hella wel vinden, maar daar wordt uitgegaan van een motor met een langzame en snelle stand, dus dat strookt allemaal niet zo.

Kan iemand mij helpen? Liefst met een aansluitschema.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 30 apr, 2014 23:10

ik heb hem erin, werkt perfect. Maar ik heb de eend niet bij de hand om te zeggen hoe hij zit aangesloten.
diverse Citroens, wat anders.

ruud59
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: za 26 apr, 2014 17:03

Bericht door ruud59 » wo 30 apr, 2014 23:15

Ok. Het zou dus moeten lukken. Ik neem aan dat jij dezelfde situatie hebt qua schakelaar en motor, AZL57, maar kan je me op korte termijn wel vertellen hoe hij zit aangesloten?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 1 mei, 2014 07:41

Ja ik zal kijken zo gauw ik in de garage kom.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 1 mei, 2014 18:56

Ik heb een Velleman bouwpakket gebruik. Kost maar 10 Euro. Ik had nog een doosje liggen waar het in paste, en heb het geheel onder de aflegplank gemonteerd. Hierbij wat foto's en een schema. Ik weet niet of het schema ook voor jouw van toepassing is maar je moet gewoon het relais parallel aan de schakelaar zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

ruud59
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: za 26 apr, 2014 17:03

Bericht door ruud59 » do 1 mei, 2014 19:19

Boudewijn, bedankt voor de moeite van het plaatsen van de foto's. Zo te zien zijn de aansluitingen van de motor gelijk aan die van mijn ruitenwissermotor.
De schakelaar is een ander verhaal. Heb jij ook zo'n ronde schakelaar en werkt dan de ene kant normaal en de andere kant via de interval?
De intervalschakeling stel je waarschijnlijk één keer in op het gewenste interval en is dus verder niet variabel.

N.b. Zoals de meeste bezoekers van dit forum maak je je ook schuldig aan niet concreet genoeg zijn in je beschrijving.
"Gewoon het relais parallel aan de schakelaar zetten". Wat is "gewoon parallel" bij een schakelaar met 4 contacten?

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Interval op ruitenwisser

Bericht door Boudewijn » zo 9 jun, 2019 21:11

Ik kreeg een bericht van een forum gebruiker dat mijn foto's in dit topic niet meer zichtbaar waren. Ik kan het oude bericht niet meer bewerken, dus hierbij nogmaals de foto's en de schema's.

Originele schema:
Afbeelding

Schema met interval:
Afbeelding

Plaats schakelaar voor bediening interval (plus achterruitverwarming en één reserve schakelaar):
Afbeelding

Plaats inbouw Velleman printplaat in een doosje dat ik nog had liggen:
Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie