ruitenwissermotor kapot

Plaats reactie
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

ruitenwissermotor kapot

Bericht door j b » za 21 nov, 2015 13:33

wat kan er kapot zijn aan een ruitenwisser motor

ik heb de ruitenwisser motor reeds gedemonteerd en open gehad. ik zag niets vreemds binnen in. koolborstels zijn iig nog lang genoeg.
als ik hem doormeet dan geeft de witte draad voor de nulstand wel contact maar de blauwe en de grijze niet (de 2 verschillende snelheden)
ik heb de lipjes van de 2 snelheden schoon gemaakt (vet van de bovenzijde afgehaald) en de lipjes iets verbogen zodat ze zeker contact moeten maken op de onderliggende draaiende plaat. dit heeft niet mogen helpen
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 21 nov, 2015 14:30

volgens mij heeft een eendenwissermotor geen 2 snelheden. Bij oude motoren heb ik soms het probleem van hard geworden vet in de aandrijving gehad.
diverse Citroens, wat anders.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 24 nov, 2015 11:46

de ruitenwisser motor is nieuw/gereviseerd gekocht in 2008 en het vet was nog niet hard. ook deze heb ik connecties heb ik voor de zekerheid allemaal gereinigd maar dit heeft niets uitgehaald :(
J B

just drive like you stole it

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » di 24 nov, 2015 18:35

Zit het in de motor?
Het kan ook zijn dat het in de schakelaar zit, De zekeringen heb je al gecontroleerd neem ik aan?

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » vr 27 nov, 2015 11:34

Ik heb de motor gedemonteerd en er vanuit een losse accu stroom opgezet (massa en +)
er gebeurde niets.
Ook heb ik het nagemeten met een mutilmeter en ik meet geen weerstandsverschil. op de constante + (volgens mij is die draad daarvoor) meet ik wel heel nietjes iets. deze draad gaat rechtstreeks naar/richting de koolborstels
J B

just drive like you stole it

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 1 dec, 2015 13:04

de ruitenwisser heb ik inmiddels na nog een keer openmaken en alle connecties schoonmaken aan de praat gekregen (getest op een losse accu door de zwarte draad met de plus en de witte op de min te plaatsen)
dit op de auto getest (los in de auto) op de draden van de schakelaar en de min waarop deze aangesloten hoort. deed het prima.
daarna de ruitenwissermotor gemonteerd en aangesloten. de beol getest en nee hoor helemaal niets. op het moment dta ik de knop indruk vraag ie zoveel stroom dat mijn stadsverlichting die aansotnd gewoon uitgaat.
ik heb de schakelaar doorgemeten en die is in orde (geeft netjes 11.98) volt door zonder draaiende motor)
de ruitenwissermotro zit gemonteerd op een rvs beugel die weer op polyester vastzit er komen geen andere draden tegen de dit geheel aan.

ik heb nu echt geen idee wat er msigaat
J B

just drive like you stole it

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 1 dec, 2015 14:23

je hebt dus goed electrisch kontakt, maar de motor draait niet, en vraagt erg veel stroom. Dan wordt je motor waarschijnlijk mechanisch tegengehouden. Als je hem los test, zit dan het ruitenwissermechaniek er wel aan? of test je de losse motor?

Ik zou erst eens kijken of hij het zonder de ruitenwissers er op doet. De motor weer uitbouwen en testen aan een losse accu. Moet hij er heel hard aan trekken?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 4 dec, 2015 12:14

Ik vind hier ook nog een topic over de vierpolige stekker: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=11595

Jij hebt waarschijnlijk ook het nieuw type motor ?
Afbeelding

dit staat ook op internet:
1. Zwarte draad sluit deze aan op de massa, bijvoorbeeld van een instrument
2. Grijze draad aansluiting B van de schakelaar
3. Witte draad naar aansluiting A van de schakelaar
4. Blauwe draad naar+ 12 Volt van contact en naar aansluiting C van de schakelaar
AfbeeldingAfbeelding

Het blijft natuurlijk gissen waar het probleem bij jouw schakelaar zit
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 10 dec, 2015 13:58

Vandaag heb ik een andere ruitenwissermotor geplaatst. Nu doet ie het wel weer gewoon zoals het moet. Er zit toch ergens sluiting in mijn eigen ruitenwissermotor dus :(
En dat deel snap ik dus niet. Dat ding is zo simpel van binnen dat het volgens mij bijna niet kan
J B

just drive like you stole it

Plaats reactie