Ruitenwissermotor

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Ruitenwissermotor

Bericht door frenkie » wo 9 mar, 2016 19:06

Hoi allen, ik heb een nieuwe ruitenwissermotor aangesloten. Grijs zwart blauw witte bedrading. Ruitenwisser werkt prima,alleen komen de wissers niet terug in de ruststand. Ligt dit aan de manier van aansluiten of misschien een ander type ruitenwissermotor?

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 9 mar, 2016 19:56

Zie hier :
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=14153
Even naar onder scrollen !!

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Bericht door Dabdriver » wo 9 mar, 2016 23:04

Dat is sterk, ik was er vandaag ook nee bezig.
Is het een virus dat die motors stuk gaan?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 10 mar, 2016 11:27

Als ik het schema aan hou. Kan ik alleen b en c verwisseld hebben. Ff proberen.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 10 mar, 2016 18:04

Ik denk eerder aan een kapot relais in de r.motor?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 10 mar, 2016 21:31

alles 3 keer getjekt.

Zwart van schakelaar (verbonden via zekering met gestuurde +)naar blauw op de r.w. motor
Wit van schakelaar naar Grijs op de r.w.motor
Blauw van schakelaar naar wit op de r.w. motor
Zwart (massa) naar zwart op r.w. motor

Of heb ik hier toch iets fout zitten?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 10 mar, 2016 21:39

Geert schreef:Zie hier :
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=14153
Even naar onder scrollen !!
Dit antwoord kan ik dus niks mee. Hij doet het niet naar behoren als ik hem volgens deze tekening aan heb gesloten. Mits ik hier toch een fout in heb zitten.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » vr 11 mar, 2016 07:24

Het is een tip, dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat de oplossing is.

Maar bedankt voor de hulp ! :(

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 11 mar, 2016 08:01

Sorry.😉 bedankt voor de hulp hoor! Het is ook erg moeilijk om dejuiste vraag te stellen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 11 mar, 2016 08:08

Meet je spanning op een van de polen als de schakelaar op uit staat. Dit is namelijk de draad die de motor stroom geeft om naar de ruststand terug te gaan.

Even ter zijde kreeg gisteren van een oldtimer/citroen garage te horen dat nieuwe schakelaars van cassis (die een klant ingebouwd wilde hebben) niet helemaal lekker zijn. Vooral die van ruitenwisser en alarmlicht. Die schijnen bij geheel indrukken ergens ongewenst contact te maken met eruit vliegende zekeringen tot gevolg. Hij heeft toen de oude schakelaars terug gezet en probleem was weer weg???
diverse Citroens, wat anders.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 11 mar, 2016 08:16

Er zit geen zekering en ook geen relais in de r.motor of wel?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 11 mar, 2016 10:46

Ben toch bang dat de motor stuk is. Bij schakelaar uit meet ik spanning op de blauwe aansluiting van de motor. Ding koste 65 euro en zit onder het dashboard ingebouwd. Veel werk om het er weer uit te klussen. 😯

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 11 mar, 2016 17:16

een draad heeft constante spaning die wordt gebruikt om de wissers in de nul stand te draaien. In de motor (aandrijving) moet een schakelaar zitten die de motor in deze positie uit zet. Maar de draad blijft spanning houden...
Als het een nieuwe motor is zou ik eens met de leverancier contact opnemen...
diverse Citroens, wat anders.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 11 mar, 2016 17:56

Lijkt mij ook de beste optie. Weet niet of er iets te repareren valt.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 12 mar, 2016 20:05

heb je de ruitenwissermotor vervangen door een andere, of ben je aan het ombouwen? Je hebt het over de manier van aansluiten, doet vermoeden dat je met de draadjes aan de gang bent.
Als het alleen vervangen is zou ie het inderdaad gewoon moeten doen.

Kijk even in het topic bovenaan 'electrisch algemeen' daar zie onderaan je een schema met een nieuwe ruitenwissermotor.

de draad van de motor naar de massa is zwart
de draad van de schakelaar naar de motor is wit
de draad van de geschakelde plus naar de schakelaar in de motor is blauw
en die van de schakelaar in de motor naar de schakelaar op dash is grijs.

In de ruitenwissermotor zit geen electronica, er zitten drie sleepkontakten op koperbaantjes op een tandwiel. Je kan het tandwielkastje openmaken en kijken of alles goed zit.


Je kan er wel wat aan meten maar dat is lastig omdat alle draden op één connector zitten. ik heb uit een oude draadboom een connector gehaald en dan kan ik de motor laten draaien en tegelijk meten of de schakelaar werkt:
plus op de witte, massa op de zwarte, en dan de universeelmeter op ohm op de grijze en blauwe.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie