complete update ruitenwissersysteem

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 25 dec, 2016 08:47

Frenkie, erg duidelijk is jouw verhaal niet.
Doorverbinding van 30/31 naar 15 op interval. Maar 31 is de massa en 15 de geschakelde plus. Volgens mij maak je dan kortsluiting.

Edit: Wat is het type nummer van je schakelaar. Op het net kom ik onderstaand plaatje tegen van schakelaar 5WA 001 871-04 heb je die?

Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 25 dec, 2016 09:54

Ja zoveel verstand heb ik er niet van. Maar ik begrijp uit mijn schema, dat ik het zo aan moet sluiten.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 25 dec, 2016 10:18

Jammer dat het zo lastig is om plaatjes te posten, maar het schema staat op de site van derfranzose. de en dan onder interval. Er staat een pdf die je kunt down laden. Ik heb aansluitwijze 1 gebruikt. Mijn interval is 5WA 001 871-041

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 25 dec, 2016 10:20

Hier een plaatje van een schakelaar met draden maar hier staan ook de nummers bij.

https://lh3.googleusercontent.com/PygiI ... 52-h870-no
diverse Citroens, wat anders.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 25 dec, 2016 11:03

ik kan geen plaatje zien

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 25 dec, 2016 11:09

Boudewijn schreef:Frenkie, erg duidelijk is jouw verhaal niet.
Doorverbinding van 30/31 naar 15 op interval. Maar 31 is de massa en 15 de geschakelde plus. Volgens mij maak je dan kortsluiting.

Edit: Wat is het type nummer van je schakelaar. Op het net kom ik onderstaand plaatje tegen van schakelaar 5WA 001 871-04 heb je die?

Afbeelding
Grappig hè? Heb ik stapje voor stapje beschreven hoe ik het heb aangesloten met kleur en nummer en gebruiker erbij, en nog is het niet duidelijk genoeg. Zo zie je maar hoe moeilijk het is om iemand op internet iets uit te leggen.
Zo heb ik heel v eel moeite om uitleg in verhalende vorm om te buigen naar iets dat ik begrijp. Ik ben meer van het zien. dus een schema begrijp ik veel beter, mits het ook wat eenvoudig is getekend.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 25 dec, 2016 16:39

@AZL57: jouw link werkt niet, ik moet dan eerst een account aanmaken bij een niet te vertrouwen bedrijf (Google).

@Frenkie: Als je de schakelaar volgens het schema van Hella hebt aangesloten, wat gebeurd er als je de ruitenwissers aan hebt en dan de interval bediend? en wat als je de ruitenwisser uit hebt en dan de interval bediend? .

Als het dan nog niet werkt dan moet je uit vinden wat er in de schakelaar gebeurd.
Meet met en ohm de weerstand tussen de contacten 53M en 53S; dan tussen 53S en 30/31 vervolgens tussen 53M en 30/31. In plaats van een Ohm meter kun je ook een proeflampje gebruiken.
Zet 12 volt op aansluiting 15 en verbind de min met aansluiting 31. Als je de interval dan aan zet moet je het relais regelmatig horen tikken. Als het goed is zal je na de eerste tik andere waardes meten dan bij de eerst meting. Na de volgende tik meet je weer dezelfde waardes. Meet weer de waardes zoals bovenstaand beschreven maar nu de waardes tussen de korte tijdintervallen van de tikken.
Post hier de waardes die je meet dan kan ik uitzoeken hoe je de schakelaar moet aansluiten.
Schultenbräu das ist mein Bier !

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 25 dec, 2016 16:53

Ok. Eerst ff kerst en dan eens meten. Klinkt veelbelovend

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 25 dec, 2016 17:21

ik heb al mijn foto's bij die firma staan nooit problemen maar sinds kort kan ik hem niet meer instellen op voor iedereen zichtbaar... onzin allemaal,
Hier nog een poging
https://goo.gl/photos/r8wX2br6URH3umx57
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 27 dec, 2016 09:51

laatste poging
Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 9 jan, 2017 20:34

Hoi allen. Het is gelukt!😁

Ik had de boel wel goed aangesloten volgens het schema. Heb alleen de massa ergens anders naar toe geleid. Zat waarschijnlijk te dicht op de ruitenwissermotor. Stom eigenlijk, want ik heb dat probleem eerder gehad bij het aansluiten van de ruitenwissermotor.

Maar alles werkt nu naar behoren. Ik ben blij. Zo zie je maar weer, dat je soms beter ff een mandje er tussen uit kunt gaan en met frisse moed opnieuw beginnen.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 10 jan, 2017 15:29

dat heb ik inderdaad ook wel eens...

even laten rusten en er later weer met frisse moed naar kijken.

Mooi dat het weer werkt!

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 10 jan, 2017 15:35

Dankje😉

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 5 nov, 2017 13:38

helaas weinig plezier van gehad. Als ik nu de interval aan zet, gaat ie 1 keer aan en dan stopt ie weer. Laat ik hem aan staan en doe ik het contact uit en weer aan, dan doet ie het weer 1 slag en houdt er weer mee op. Ik vermoedt een slechte massa. Maar kan het ook iets anders zijn?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 6 nov, 2017 13:43

Dankzij mijn kameraad Stephan B. die zei dat de intervalrelais waarschijnlijk stuk is. heb ik de oplossing gevonden! ik weet niet meer waar ik dat ding gekocht heb, dus garantie? Laat ik hem eens open halen. Ik zie een printplaatje met daarop het portmetertje waar de fragiele draaiknop aan vast zit. Ik draai aan het knopje en terwijl ik dit doe zie ik 2 solderingtjes bewegen. Wat?? Die draaiknop zit dus eigenlijk vast met 2 mini,mini dotjes soldeer tin! Ongelofeloos! Ook bij 1 van de aansluitingen van de kabels (een zogenaamd "Mannetje" zat een breuk. Logisch, want het vrouwtje doet altijd moeilijk als ze er overheen moet.

Maar 3 solderingen los in een apparaatje ter grootte van een lucifersdoosje en dat kost dan 65 euro en gaat in 6 maanden stuk.

Gelukkig kan ik een beetje solderen en heb ik een kleine versteviging aangebracht onder het portmeterblokje, zodat niet alles rust op die 2 mini solderingtjes. Alles werkt nu weer naar behoren. Ben ik heel blij mee!

Plaats reactie