Koplamp probleempjes

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » ma 25 jun, 2018 17:44

Twécévé schreef: Of de vierkante lampen weer een keer terugzetten.
Het heeft even geduurd bij mij maar vind vierkant ook mooi nu.

Als je een club hebt....moet het ook een club blijven, en licht is nog beter ook!
onder druk wordt alles vloeibaar

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 25 jun, 2018 17:48

Twécévé schreef:Dat zou zo maar kunnen ja. Vraag me af welke ik wel moet hebben nu. Dat loslaten van het zilver komt door een keer geen geel licht er in (nav APK) keuring maar gewone bolletjes om de juiste lichtopbrengst te halen.

Of de vierkante lampen weer een keer terugzetten.
Kun je mij eens uitleggen wat het afbladeren van je koplampbehuizing met wit licht te maken heeft????

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 26 jun, 2018 07:53

Hij bedoeld de reflector maar ook hier is je vraag van toepassing. Ik had een setje nieuwe (imitatie ducellier??) lampen op mijn eend zitten toen ik die kocht. Naderhand bleek dat de kit diiehet glas op de reflector houdt bij beiden gewoon los had gelaten. De glazen konden alle kanten op draaien en het water liep er doorheen. Ze werden alleen door het aluminium ringetje op hun plaats gehouden. :evil:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 26 jun, 2018 13:56

LPGo schreef:
Twécévé schreef:Dat zou zo maar kunnen ja. Vraag me af welke ik wel moet hebben nu. Dat loslaten van het zilver komt door een keer geen geel licht er in (nav APK) keuring maar gewone bolletjes om de juiste lichtopbrengst te halen.

Of de vierkante lampen weer een keer terugzetten.
Kun je mij eens uitleggen wat het afbladeren van je koplampbehuizing met wit licht te maken heeft????
Moderne bolletjes met hogere lichtopbrengst worden blijkbaar te heet en daardoor krijg je blaasje en bladdert het af. Met geel licht geen last van.

Gisteren koplamp los gehad om te kijken of ik het glas recht kon draaien. Maar glas zit gekit dus dat gaat mn niet worden. Iig slecht gemaakt dat glas er niet kaarsrecht op gekit wordt.

Ja, ik heb een club (mede vanwege eenspakige stuur) maar die vierkante koplampen waren natuurlijk gewoon een vergissing waar ze op terug gekomen zijn.

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 409
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » di 26 jun, 2018 19:00

De reflectoren zijn bedoeld voor de halogeen lampen. Daar heb ik wel wisselend van die gele kapjes over gehad. Of dat de oorzaak is weet ik niet.....ik doe nu alweer een jaar of 5 hetzelfde met andere lampen. En daar gaat het goed mee.

?!?
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 26 jun, 2018 20:54

Twécévé schreef:
Ja, ik heb een club (mede vanwege eenspakige stuur) maar die vierkante koplampen waren natuurlijk gewoon een vergissing waar ze op terug gekomen zijn.
Ik heb vierkante lampen op m'n spécial gezet. :lol:
Staat toch echt mooier, van de voorkant gezien is er namelijk helemaal niets rond aan de eend.

Maar ieder z'n smaak :wink:
Eend voor allen, allen voor eend..

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 26 jun, 2018 21:20

Ik hoop toch dat je met me eens bent dat er meer ronde vormen dan vierkante vormen in een eend zitten.. Vierkante koplampen waren bedoelt om de eend te moderniseren en om de club te upgraden.. Na een aantal jaren zag Citroen in dat het hem niet ging worden (en waarschijnlijk waren ronde ook goedkoper) en dus kwamen er weer overal ronde op..



quote="Willem2"]
Twécévé schreef:
Ja, ik heb een club (mede vanwege eenspakige stuur) maar die vierkante koplampen waren natuurlijk gewoon een vergissing waar ze op terug gekomen zijn.
Ik heb vierkante lampen op m'n spécial gezet. :lol:
Staat toch echt mooier, van de voorkant gezien is er namelijk helemaal niets rond aan de eend.

Maar ieder z'n smaak :wink:[/quote]

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 27 jun, 2018 10:43

Hele ontwerp van de eend is rond. Denk aan de Bauhauscirkel in de deuren. Die vierkante (of eigenlijk rechthoekige koplomapen) is echt een jaren 80 ding toen alles opeens uit rechte lijnen bestond. Denk aan de Golf uit die tijd, de BX, de XM die in 1990 kwam.

De 2cv deed toen mee d.m.v. die lampen. Maar de meeste kopers wilde ronde lopen en vele vervingen de vierkante door ronde.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 27 jun, 2018 17:01

Twécévé schreef:Hele ontwerp van de eend is rond. Denk aan de Bauhauscirkel in de deuren. Die vierkante (of eigenlijk rechthoekige koplomapen) is echt een jaren 80 ding toen alles opeens uit rechte lijnen bestond. Denk aan de Golf uit die tijd, de BX, de XM die in 1990 kwam.

De 2cv deed toen mee d.m.v. die lampen. Maar de meeste kopers wilde ronde lopen en vele vervingen de vierkante door ronde.

Ahum. introductie vierkante koplampen bij 2cv vanaf bouwjaar '75...

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 27 jun, 2018 19:03

Haha, mooie discussie weer :wink:

En natuurlijk is alles rond aan de eend. Behalve dan het vooraanzicht.
Ieder z'n ding, geen twee eenden hetzelfde, leuk toch!
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 28 jun, 2018 09:21

Ja ik zie het. Die vierkante lampen zijn dus van 74 tot het einde gebleven? Behalve dan op speciale series en de 2CV4 die de 2CV special werd? Dan zie ik verrekt weinig vierkante lampen in het straatbeeld. Toevallig gisteren een rode club die vierkante lampen had.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Twécévé » ma 27 jan, 2020 11:34

kWas bij een eendenboer voor offerte chassiswissel/laswerk. Hij bekeek de auto en hem viel de slechte lichtopbrengst op. Keek en conclusie was: slechte imitatie.
Daarnaast was ik in de veronderstelling dat ik geel licht had. Blijkbaar toch niet. Maar volgens de eendenboer is gele verf van het glas door hitte verdwenen en op reflectoren van de koplamp geslagen (en dus dof geworden en minder licht),

Kon de rekening terugvinden van die reflectoren en zie staan op de rekening:
Reflector Duplo 2CV MCC 45 euro per stuk.

Waardeloze keuze achteraf. Want glas kan niet recht in koplampen (dus slecht lichtbeeld) en de Duplo lampen zijn gaan bladderen. Ik kies voor MCC want origineel maar niet heus dus.

Ik wil beide koplampen vervangen. Zowel de behuizing (want chrome is er af) met daarbij het glas/reflectoren. Drie vragen:
1. Wat is de beste keuze: H4 of Duplo?
2. Welke merk koplampen moet ik nou hebben om in 1 keer de goede te kopen?
3. Welke bolletjes voor geel licht zijn de beste? Ze mogen dus niet weer afbladderen. Die lampjes met kapjes erover werkt niet.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Tom Duckpower » ma 27 jan, 2020 16:13

Ga in elk geval voor H4. Geeft meer/beter licht dan die duplo bolletjes.
Weet niet of er (goede) gele H4 lampen zijn. Heb op mijn eend gewone witte H4 met gele kapjes. Gezien H4 al veel meer licht geeft dan duplo, maken die kapjes weinig verschil.
Reflectoren zijn volgens mij van Valeo.

Enige dat je wellicht nog, preventief, kunt doen is de lampen schakelen via een relais. Met H4-lampen zonder relais kan de verlichtingsschakelaar warm worden.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Twécévé » ma 27 jan, 2020 16:34

Ik vraag me af of door die H4 de koplamp extra heet wordt en daardoor het chrome heeft losgelaten (zie eerdere foto's).

Eerst maar eens kijken wat voor Duplo lampjes erin zitten die maken dat de gele verf heeft losgelaten en in de reflectoren is gebrand.

Edit: ja dus, want ik vind dit ergens op het forum
Veel 2cv's rijden rond met de verchroomde kunststof koplampen.
De combinatie kunstof verchroomd en H4 gaat slecht samen.
De H4 lamp wordt veel warmer en uiteindelijk gaat de chroom laag op de plastic kap "bobbelen".
En uiteindelijk laat de chroom laag helemaal los.....


Dat voorkom je dan blijkbaar niet? Want ik zie bij webshops alleen de kunstof/chrome versie.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Boudewijn » ma 27 jan, 2020 17:38

Mijn "chrome" koplampen bobbelen ook en ik heb er duplo lampen in zitten. Koplampen zijn nu 10 jaar oud.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie