Koplamp probleempjes

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Thijs » ma 27 jan, 2020 18:11

Ik heb op een auto die chromen koplampen gemonteerd. Dat was in 2003.
In tussentijd heb ik er 1 moeten vervangen omdat er bobbels ontstonden maar de nieuwe doet het al weer jaaaaren zonder problemen.
Het is halogeen en de reflectoren zijn dus uit 2003 en niks bijzonders aan te zien.
Merk Valeo.

Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door toon beekers » ma 27 jan, 2020 18:50

Heb je dit probleem ook bij kunststof in kleur gespoten koplampen ?
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Twécévé » za 1 feb, 2020 22:20

Ik bedacht me: is er voor H4 lampen een alternatief in led verlichting? Die zal minder heet worden zodat de koplampen niet gaan bubbelen.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door RobertF » za 1 feb, 2020 23:08

Ik vond dit, maar daar ben je er niet mee denk ik, je hebt ook adapters en trafo nodig geloof ik, maar er is een topic hierover
https://www.wish.com/product/5ccbd24816 ... PwEALw_wcB

viewtopic.php?f=20&t=15985

Ik heb een paar helemooieH4 kitcar lampen liggen maar die passen niet goed op de lampenboom omdat de eenden koplampen een holte aan de onderzijde hebben. Ik ga nu van een set oude lampen deze holle plaatjes overzetten
Bijlagen
20191129_103333.jpg
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Koplamp probleempjes

Bericht door Twécévé » ma 3 feb, 2020 19:31

Dat krijg je wanneer je geel licht tijdens apk steeds vervangen wordt door wit licht....

Afbeelding

kVond ook nog drie bobines. Heb jaren geleden flink getobd om goed werkende bobine te vinden. Zelfs nieuwe werkte niet altijd goed.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Thijs » ma 3 feb, 2020 22:05

Waarom vervangen ze die lampen steeds?

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Twécévé » di 4 feb, 2020 12:39

Niet bij eendenboer gedaan maar bij Citroendealer. Te weinig licht voor apk goedkeuring en dan wordt de gele verlichting steeds vervangen door witte. De gele slingeren eoor de auto en dan koop ik tijdens citromobile steeds nieuw geel licht.

Vanaf nu apk’s alleen nog maar bij de eendenboer. Is bovendien maar eens in de 2 jr.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Koplamp probleempjes

Bericht door Twécévé » di 4 feb, 2020 13:11

Wat led betreft moet het toch mogelijk zijn om een ledlamp te hebben met H4 aansluiting?

Ik lees me in en zie dat ik problemen uit het verleden heb te danken aan H4 licht. Zoals het afbladderen van het chrome van de koplampen maar ook dat je lichtschakelaar te heet kan worden. Vandaar dat ik die ooit letterlijk rokend heb gehad. Gewoon H4 licht is dus geen optie omdat het binnen een jaar mn chromen koplampen dan weer gaat slopen.

Kortom, mn ideale gele verlichting bestaat niet:
- H4: werkt prima met kapje van geel glas. Geeft veel licht. Wordt heel heet en molt je koplampen gegarandeerd (duur grapje) en mogelijk je lichtschakelaar.
- Duplo: Minder licht. Geel licht werkt niet omdat gele verf van bolletje verdwijnt en op je reflectoren slaat met als gevolg doffe reflectoren. Moet op zoek naar Duplo lamp met geel glas en niet geel geverfd glas.

Valeo verkoopt alleen complete set in H4 en niet in Duplo. Circa 130 euro. Losse Duplo reflectoren van Valeo zijn 99 euro... Een complete Duploset van Valeo bestaat dus niet (reflectoren + behuizing). Bij de losse Duplo reflectoren staat: beperkt leverbaar. Blijkbaar doet Valeo de Duplo reflectoren er uit.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Twécévé » vr 21 feb, 2020 15:28

In een ander topic geconstateerd dat de laatste 2CV6 Clubs in Levallois van de band rolde met rode, ronde koplampen.

Nu komt ik in webshops plastic koplampen tegen die je zelf in de juiste kleur moet spuiten. Was dat destijds ook zo of waren die koplampen door en door rood (net als volgens mij de vierkante)?

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door gillis » vr 21 feb, 2020 17:24

Twécévé schreef: vr 21 feb, 2020 15:28 Nu komt ik in webshops plastic koplampen tegen die je zelf in de juiste kleur moet spuiten. Was dat destijds ook zo of waren die koplampen door en door rood (net als volgens mij de vierkante)?
Ja, volgens mij waren ze vol in kleur.
En zoals rood plastic betaamt werdt het snel vaal en bijna wit....
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Twécévé » ma 24 feb, 2020 13:56

Vandaar dat mijn vierkante lampen destijds rood geverfd waren.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Punky » ma 24 feb, 2020 19:02

Ik verbaas me over je berichten. Geval jaren chrome koplampbehuizingen met H4 reflectors en 0 problemen.

Die oververhitting van de schakelaar is op te lossen met een relais. Ook bij Duplo aan te raden. Citroën nam weinig marge. Ook mijn GSA om die reden omgebouwd met relais.

En H4 met zo'n gele overzetfitting worden hier ook gewoon goedgekeurd. Afkeur is bij de goedkopere lampen ivm slecht beeld H4 en zwakker lichtbeeld door slechte H4.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door gillis » di 25 feb, 2020 09:16

Punky schreef: ma 24 feb, 2020 19:02 Die oververhitting van de schakelaar is op te lossen met een relais. Ook bij Duplo aan te raden. Citroën nam weinig marge. Ook mijn GSA om die reden omgebouwd met relais.
Verklaart dat dan ook waarom een van de draaden in de koplamp steun echt helemaal door gesmolten was. :?

Wat voor relais bouw je dan waar in?
Bij de zekeringen er bij of zo?
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Twécévé » di 25 feb, 2020 15:49

Dat is ook mijn vraag want ik snap weinig tot niks van elektriciteit. Wil al jaren een usb lader en een kachelaanjager lijkt me ook handig. Maar snap er niks van.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Koplamp probleempjes

Bericht door Punky » di 25 feb, 2020 19:15

Gesmolten draden koplampsteun klinkt als slijtage van de kabel en zodoende kortsluiting.

Een relais zorgt er voor dat de grote stroom voor electrische componenten of lampen direct via de accu lopen. Een relais is niet meer als een electrische schakelaar. Deze zet je tussen de originele kabels en de stroom leverende kabel trek je direct vanaf de accu. Hier kun je dan een dikkere voor nemen die meer stroom kan verwerken. Je lichtschakelaar hoeft dan alleen een kleine spanning te leveren om de electrische schakeling in het relais om te zetten.
Op internet is vast een meer gedetailleerde uitleg over relais te vinden. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie