Groot licht probleem

Plaats reactie
Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Groot licht probleem

Bericht door Denny » wo 22 aug, 2018 19:48

Ik heb nog maar aan 1 kant groot licht. Het lampje is in ieder geval niet kapot. Wat aarde betreft neem ik aan dat die goed is omdat de andere functies van het licht wel werken. Kan het probleem in de lichtschakelaar zitten? Of moet ik toch de kabelboom na lopen. Het betreft een club uit 87. Groet denny

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Groot licht probleem

Bericht door AZL57 » wo 22 aug, 2018 21:10

Ik denk dat je in de kabelboom moet gaan meten. Stekkertjes halverwege bij de bobine mogelijk geoxydeerd?:wink:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Re: Groot licht probleem

Bericht door 2cvvier » wo 22 aug, 2018 21:12

Weet je zeker dat de stekkertjes op de juiste plaats zitten? Zitten de stekkertjes aan je parkeerlichtschakelaar nog goed? Dat kan ook vreemde storingen opleveren.
Kabelbreuk dan wel een slechte massa zouden de meest voor de hand liggende oorzaken zijn.
De schakelaar werkt nog, want je andere grootlicht doet het nog wel.

Je kunt draadbreuk testen door je schakelaar open te maken en een rechtstreekse kabel vanaf het grootlicht-kontakt naar je grootlicht te leggen. Ronald Bouman heeft op deze site een praktische handleiding met duidelijke foto's voor het repareren van je schakelaar gezet. Daar kun je onder-meer zien welke kontakten relevant zijn.
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/licht.html

De massa van de koplamp is overigens een bekend zwak punt. Op het oog kan het er prima uitzien, maar toch niet goed zijn.
Even een extra massadraadje maken en dan weet je of dat het euvel was.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: Groot licht probleem

Bericht door Denny » wo 22 aug, 2018 22:24

Dat ga ik van het weekend bekijken. Ik zal eerst zoals 2cvvier zegt een kabeltje rechtsstreeks leggen dan kan ik het een en ander al uitsluiten hoop ik. Alvast dank voor de tips

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: Groot licht probleem

Bericht door dyane_maniac » do 23 aug, 2018 12:48

ik zou eerst de stekkerverbinding bij de koplampsteun goed controleren en even opschuren en ook kijken of de stekkertjes bij het plastic blokje waar je de koplamp insteekt goed zit. (eigenlijk gelijk alle stekkers opschuren, door slechte contacten met name bij de massa, kun je echt hele vreemde problemen. buiten dat gaat er stroom verloren en dus de lichtopbrengst naar beneden)

Bij voorkeur meet je met een voltmeter even of je 12 volt op de eerstgenoemde stekker krijgt. krijg je daar geen 12 volt dan kan de kabelbreuk maar in een klein stukje zitten aangezien de andere lamp het wel doet en deze draad in het begin maar uit 1 draad bestaat die later pas splitst naar links en recht

En hoe weet je dat het lampje niet kapot is? doorgemeten of lampjes gewisseld? ik heb wel eens lampen gehad die wel kapot waren maar waar je het niet aan (het gloeidraadje) zag.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: Groot licht probleem

Bericht door Denny » do 23 aug, 2018 21:04

Zoals het er nu naar uitziet is het probleem opgelost. Ik had de stekkertjes bij de koplampsteun al eens los gehad maar geen probleem gevonden. Daarna een kabeltje rechtstreeks vanaf de schakelaar zoals 2cvvier al aangaf aangesloten. Conclusie licht werkt dus moet het in de kabeltjes zitten. Toen maar weer de stekkertjes bij de koplampsteun losgemaakt en opgeschuurd. Licht werkt weer. Dank voor de tips.groet denny

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: Groot licht probleem

Bericht door dyane_maniac » vr 24 aug, 2018 09:56

als je wijs bent, loop je alle stekker verbindingen een keer na, schuren en met een beetje kopervet monteren.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie