knipperlichten achter doen het niet

Plaats reactie
esarara
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 okt, 2019 16:47

knipperlichten achter doen het niet

Bericht door esarara » wo 27 nov, 2019 16:37

Beste allemaal,

Ik heb een probleem dat wellicht simpel is op te lossen.

De knipperlichten achter van mijn 2CV6 club uit 1987 doen het niet.
Verder de volgende zaken:
* knipperlichten voor doen het wel
* andere lichten voor en achter doen het (nb remlicht heb ik niet kunnen controleren)
* Het lampje binnenin de cabine (links boven de schouder bestuurderszijde) doet het niet
* Bij richting aanwijzen brandt het lampje boven de knipperlichtschakelaar slechts één keer. Dit zou toch moeten knipperen?
* Verder is het tikgeluid bij richting aangeven niet altijd aanwezig.
* De knipperlichtschakelaar zit niet heel stevig vast.

Waar zou het probleem gezocht moeten worden?
Losse bedrading, defecte schakelaar, of slecht werkende knipperlichtschakelaar?

Groeten, SIlvio

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: knipperlichten achter doen het niet

Bericht door AZL57 » wo 27 nov, 2019 17:06

Check eens de stekkerbundel naast de accu. Hier gaan de draden naar de achterkant van de auto, misschien is er een los gegaan of geoxydeerd.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: knipperlichten achter doen het niet

Bericht door Boudewijn » wo 27 nov, 2019 17:48

Ik zou beginnen met de lampjes te controleren en kijken of de fitting wel stroom krijgt.
De remlichten kun je controleren door in het donker naast de auto te gaan staan en met de deur open op de rem te trappen, je kunt dan de gloed van de remlichten zien (als ze het tenminste doen).
Een andere manier om de remlichten te controleren is om je telefoon op filmen te zetten en deze ergens achter je auto tegen iets aan te zetten zodat hij recht op blijft staan. Wellicht heb je een olie blik achter in liggen dus dat is er goed voor te gebruiken. Dan remmen en kun je het filmpje terug kijken.
Het lampje van de interieur verlichting werkt vaak niet omdat de schakelaar slecht contact maakt of doordat de aarde niet goed is.
Schultenbräu das ist mein Bier !

esarara
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 okt, 2019 16:47

Re: knipperlichten achter doen het niet

Bericht door esarara » wo 27 nov, 2019 19:41

aha, waarschijnlijk twee losstaande dingen en te volgen aanpakken.

Knipperlicht achter:
Waarschijnlijk is hier sprake van een los contact. Iemand achter mij vertelde dat de richtingaanwijzerlampjes achter soms wel en soms niet werkten. Remlichten deden het steeds wel.
Kan een los contact naar de achterknipperlichten samen gaan met het af en toe niet horen van het tikken bij het richting aangeven?

Interieurverlichting:
Kijken naar aarde of werking van het schakelaartje. (waarschijnlijk doorpiepen met een multimeter)

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: knipperlichten achter doen het niet

Bericht door RobertF » wo 27 nov, 2019 22:07

Als een knipperlicht niet werkt dan doet de verklikker in de richtingaanwijzer het ook niet. Waarschijnlijk geoxideerde lampjes in de fitting of slechte stekkerverbinding naast de accu.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Plaats reactie