Na wat meten en zoeken bleek dat de koplampen van een Harley 5.75 inch zijn, een paar millimeter kleiner dan die van de eend, dus dat was een mooi uitgangspunt. Na vele varianten imitatie lampen bekeken te hebben ben ik op AliExpress gestrand op onderstaande lampen:

Ze kosten echt niks (17 euro t stuk) en na inklaringskosten en BTW kwam ik voor een setje op zo'n 50 euro uit. Ik hield mijn hard vast voor het lichtbeeld maar bij het eerste experiment bleek dat de lamp toch een redelijk aardige cut-off had:

Echter kan je in het eerste plaatje zien dat het verschil tussen dimlicht en groot licht slechts één midden bolletje is en dat deze allebei weinig toevoegen en ook nog eens min of meer dezelfde spreiding hebben. Het spreid licht met de harde cut-off is van de twee zij lampjes en de gloed die boven de cut-off uit komt inclusief de twee witte puntjes is van de bovenste ronde.
Kortom de bovenste ronde verblind licht bij dimlicht en de onderste ronde voegt te weinig toe om te seinen (samen zijn ze al wel feller dan het groot licht van een eend, het dimlicht is alleen nog veel feller). Mijn plan: open maken en de twee bolletjes zo aansluiten dat ze beiden alleen branden bij groot licht:

Echter bleek al "snel" (open priemen was meer werk dan verwacht) dat de ledjes op een printplaat zaten dus dat een paar draadjes omwisselen hem niet ging worden:

Vandaar optie twee: het bovenste bolletje half blinderen. Het was mij tijdens het testen al opgevallen dat de lens van het bolletje zo focuste dat het licht dat naar boven scheen van de onderkant van het lampje kwam en andersom, net als bij een normale koplamp. Dus een soort ooglid aan de onderkant zou de oplossing moeten zijn. Deze heb ik op de computer ontworpen en geprint op mijn 3D printer:

Deze aan de onderkant van de bovenste lens geplakt:

En de lamp weer in elkaar gedrukt, zie hier het verschil met een originele:

En in brandende toestand:

En hier het lichtbeeld op het plafond. Nog steeds geen 'hoog' bermlicht met een scherpe hoek maar in ieder geval niet verblindend. (en dus ook niet voor fietsers die rechts tegemoet komen! al moet blijken hoeveel last ik hier van ga hebben). Zoals je ziet zijn de twee witte puntjes nog net zichtbaar maar is er geen strooilicht meer boven de lijn:

Hier ter vergelijking nog voor de aanpassing:

En nu bevestigen! Ik ben al adapter ringen aan het printen waar de chromen lijst weer omheen kan dus daar volgt nog wel een update over.
Vooralsnog ben ik vooral benieuwd naar jullie mening!