Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door ehoitinga » vr 10 apr, 2020 13:55

RobertF schreef: za 28 mar, 2020 12:01 @dimi
Hier bedoel ik dat je de vacuumvervroeging los moet halen en afdichten bij het afstellen met de lamp, als je de juiste vervroeging hebt ingesteld dan weer aansluiten.
Dit wist ik niet. Dank voor de info. Ga het vandaag nog eens proberen.

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door ehoitinga » vr 10 apr, 2020 14:01

RobertF schreef: zo 29 mar, 2020 10:52 Ik begrijp niet waarom men overstapt op 123 ontsteking. Het originele systeem werkt prima, mits!!! in goede staat. Problemen treden op omdat het niet onderhouden wordt. Ik heb veel eenden gehad en als er problemen met slecht starten of slecht lopen waren, dan werd het bijna altijd opgelost door nieuwe contactpuntjes, condensator, bougies, kabels en soms een bobine. Afstelling van de kleppen is ook noodzakelijk en als je dat elke 10.000km doet dan loopt het probleemloos.

Een veel voorkomend probleem is dat men bij bougies wisselen niet aan de bougiedoppen maar aan de kabels trekt, als je dat meerdere malen gedaan hebt dan heb je een breuk. Twee bougiekabels kosten 5 euro, vervang die ook als je bougies vervangt en ook een condensator als je de puntjes vernieuwt. Het zijn minimale kosten en zorgen voor minder problemen. Een tip, leg je oude bougies en contactpunten in de koffer mocht je onderweg problemen krijgen dan heb je onderdelen bij je, die het deden toen je ze eruit haalden. Gaat een 123 kapot dan sta je.
Een ieder heeft inderdaad zo zijn voorkeuren. Voor mij zijn het gemak van afstellen, geen contactpuntjes meer, de extra gegevens in de app, de mogelijkheid van en anti diefstal beveiliging, en nieuwsgierigheid de redenen dat ik ben overgestapt naar 123.

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door ehoitinga » vr 10 apr, 2020 14:02

Punky schreef: ma 30 mar, 2020 20:13 Klopt. Met een 123 sloop je je bobine niet.
Dit is ook één van de reden dat ik naar 123 ben overgestapt.

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door ehoitinga » vr 10 apr, 2020 14:11

Nog iets anders. Ik heb in mijn profiel alle e-mail notificaties aangezet. Ik kreeg echter geen mails over alle reacties die inmiddels onder mijn vraag geplaatst zijn. Misschien meer iets voor technische support, maar wellicht weet iemand waarom.

Zal vandaag eens opnieuw beginnen:
  • Motor op bedrijfstemperatuur laten komen.
  • Vacuum slang er af en nippel bij carburateur afsluiten.
  • Lamp op acht graden.
  • 123 draaien tot merk tekens samenvallen.
  • Checken bij verschillende toerentallen of de waardes binnen de vervroegingskromme blijven zoals vermeld in de vraagbaak van Olving
Laat wel even weten wat de resultaten zijn.

Bedankt voor alle reacties.

Erik

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door ehoitinga » vr 10 apr, 2020 15:43

Voor ik begon heb ik met de vacuüm slang er af en de lamp op 8° eerst nog even gecontroleerd. De witte stipjes die ik gemaakt had op het vliegwiel op 8° BDP vielen bijna samen. 123 ontsteking nog een klein beetje moeten verdraaien om de stipjes perfect uitgelijnd te krijgen. Daarna vacuüm slang er op, test ritje gemaakt... en perfect.

Screen shot 123 app

Bedankt jongens voor de hulp. Weer wat kennis rijker.

NB: Dat met die notificatie is ook opgelost. Ik moest ook nog onder aan het bericht het hokje "Informeer me wanneer een reactie is geplaatst" aanvinken.

Erik

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door Data58 » di 21 apr, 2020 16:55

ehoitinga schreef: vr 10 apr, 2020 15:43 Voor ik begon heb ik met de vacuüm slang er af en de lamp op 8° eerst nog even gecontroleerd. De witte stipjes die ik gemaakt had op het vliegwiel op 8° BDP vielen bijna samen. 123 ontsteking nog een klein beetje moeten verdraaien om de stipjes perfect uitgelijnd te krijgen. Daarna vacuüm slang er op, test ritje gemaakt... en perfect.

Screen shot 123 app

Bedankt jongens voor de hulp. Weer wat kennis rijker.

NB: Dat met die notificatie is ook opgelost. Ik moest ook nog onder aan het bericht het hokje "Informeer me wanneer een reactie is geplaatst" aanvinken.

Erik
Hoi Erik,

Ben blij met deze discussie want ik ga mijn 123 Vacuum ook nog afstellen ook voor mij de eerste keer. Dus deze info helpt. Dank aan het forum. En ja je houdt altijd verschillende ervaringen en meningen. Maar dat is vrij om te delen hier. Ook daarin kan een beginner zijn of haar mening vormen.

Groet Patrick
Bouwer in de Dop
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
citrobe
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 feb, 2005 18:47
Locatie: Izegem
Contacteer:

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door citrobe » do 26 aug, 2021 16:46

Ik heb mij recent een 123 tune+ module aangeschaft voor gebruik op een 602cc 29pk motor. Nu zie ik dat ik bepaalde curves kan aanpassen, maar heb er geen idee van welke waardes ik daarbij moet invullen.
zoals in de "centrifugaal curve", "vacuüm curve" en voorontsteking via tune. Hoeveel punten maak ik best aan, welke toerentallen en naast elk toerental welke waarde vul ik best in? Kan iemand mij helpen aub?
CITRoen micrOBE.
********
Mehari 1980
Dyane 1976
AZAM 6 1966

Plaats reactie