Schema alarmlichten

PPH
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 10 apr, 2017 10:56
Locatie: Heino

Schema alarmlichten

Bericht door PPH » zo 5 apr, 2020 19:40

Hallo allen

Ik zou graag alarmlichten willen installeren en heb ooit een schema hiervan gezien maar kan deze niet meer vinden. Wie heeft deze of kan uitleggen hoe dit geïnstalleerd moet worden?

Als bijlage een afbeelding van de schakelaar en de bruggelijkrichter. Alvast dank voor jullie hulp!
Bijlagen
Schakelaar.jpg
Schakelaar.jpg (4.34 KiB) 5173 keer bekeken
Gelijkrichter.jpg
Gelijkrichter.jpg (15.74 KiB) 5173 keer bekeken

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Schema alarmlichten

Bericht door dimi_v » zo 5 apr, 2020 22:34

Ik lees even mee. Heb ook al een tijd een schakelaar liggen en staat mij iets van bij dat deze gewoon een kwestie van aansluiten is. Omdat bv Duitse export van gevarenlichten voorzien moest zijn zit de voorbereiding er al in, vanaf een bepaald jaar.

Dus misschien hangt een en ander ook van het bouwjaar van je eend af.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: Schema alarmlichten

Bericht door bebe » zo 5 apr, 2020 22:58

Mijn Eend was niet voorbereid.

Ik heb 2 diodes (BY550) aan draadjes gesoldeerd en in een frisdank flessendop gestopt. Volgespoten met een hetelijmpistool. Weggewerkt achter het dashboardje.
Vervolgens aangesloten zoals het schema in de bijlage, geen aparte clignoteur voor de alarmlichten dus, schakelaar is een originele trekschakelaar van het wat oudere Spécial dashboard, oranje waarschuwingslampje.

Werkt prima, vroeger een soortgelijk setje bij een eendenboer (die niet meer bestaat) gekocht.
alarmlichten 2cv.JPG
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Corbi
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 sep, 2014 09:54
Locatie: Heemskerk

Re: Schema alarmlichten

Bericht door Corbi » ma 6 apr, 2020 10:27

De bruggelijkrichter bestaat uit vier diodes(zie oa wikepedia). Als we de schakelaar aan de -(min) aansluiten en de AC(wisselstroom) aansluitingen naar linker en rechter knipperllicht kunnen we de diodes in het voorgaande schema vervangen door de bruggelijkrichter. We gebruiken dan maar een halve bruggelijkrichter, maar hebben ook niet te maken met wisselspanning. Succes !
Natuur roest niet...

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Schema alarmlichten

Bericht door Thijs » ma 6 apr, 2020 12:11

.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Schema alarmlichten

Bericht door RobM » ma 6 apr, 2020 15:01

citroen heeft het zo bedacht:
Afbeelding
Schema is door iemand anders gemaakt, door mij aangepast. De genoemde kleuren zijn voor alle eenden verschillend, deze zijn van mijn eend.

alarmlichtschakelaar is de originele 2cv schakelaar. in alle draadbomen van na 1980 die ik in handen heb gehad is de stekker voor de schakelaar al aanwezig. Er zit dan een brug tussen twee pootjes. Bruggetjes is een wit opknijp-anp-tje wat 2 draden doorverbind. Nummer 4 en 7 op de tekening. Bruggetje weg, schakelaar er in, klaar.

Uit welk bouwjaar is jouw eend?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

PPH
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 10 apr, 2017 10:56
Locatie: Heino

Re: Schema alarmlichten

Bericht door PPH » ma 6 apr, 2020 19:20

Ik heb een Dyane uit 1973 waar ik graag als extra alarmlichten op wil maken. De kabelboom is dus niet voorbereid.

PPH
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 10 apr, 2017 10:56
Locatie: Heino

Re: Schema alarmlichten

Bericht door PPH » ma 6 apr, 2020 19:25

In het schema (waarvoor dank!) wordt niet gebruik gemaakt van een bruggelijkrichter. Ik zie wel een weerstand (R) tussen de Clignoteur en de richtingaanwijzer schakelaar.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Schema alarmlichten

Bericht door RobM » ma 6 apr, 2020 21:46

dat is een rode connector, niet een weerstand.

je kan het met het eerder gegeven schema met de diodes doen.
Wat ook kan: op de 2cv alarmlichtschakelaar zitten vier aansluitingen die normaal niet verbonden zijn, maar wel als je de schakelaar indrukt.
onderstaand het schema zonder alarmlichten. je kan de drie rode bolletjes aan drie van de vier aansluitingen van de schakelaar maken. Werkt prima. De vierde aansluiting kan op een controlelampje op het dashbord.
Doen alleen je alarmlichten het niet als je de auto van kontakt af zet.

Afbeelding

zo dus:

Afbeelding

Gr Rob

'
Laatst gewijzigd door RobM op zo 3 jan, 2021 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Schema alarmlichten

Bericht door Boudewijn » za 2 jan, 2021 22:40

RobM schreef: ma 6 apr, 2020 15:01 citroen heeft het zo bedacht:
Afbeelding
Schema is door iemand anders gemaakt, door mij aangepast. De genoemde kleuren zijn voor alle eenden verschillend, deze zijn van mijn eend.

alarmlichtschakelaar is de originele 2cv schakelaar. in alle draadbomen van na 1980 die ik in handen heb gehad is de stekker voor de schakelaar al aanwezig. Er zit dan een brug tussen twee pootjes. Bruggetjes is een wit opknijp-anp-tje wat 2 draden doorverbind. Nummer 4 en 7 op de tekening. Bruggetje weg, schakelaar er in, klaar.

Uit welk bouwjaar is jouw eend?

Gr Rob
Rob,
Helaas is het schema niet meer zichtbaar, maar je beschrijving maakt veel duidelijk.
De twee losse stekkers die er ook liggen zij neem ik aan voor het controle lampje?
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Schema alarmlichten

Bericht door AZL57 » zo 3 jan, 2021 00:12

Ja exact.
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Schema alarmlichten

Bericht door RobM » zo 3 jan, 2021 08:00

hmmmm mupload is er mee gestopt. nu zijn al mijn plaatjes niet meer zichtbaar.

Afbeelding

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Schema alarmlichten

Bericht door Boudewijn » zo 3 jan, 2021 18:47

Omdat de foto's van Rob niet meer werken, plaats ik hier nog even foto's van de stekker met de doorverbinding.

Afbeelding

Afbeelding

Maar als ik het goed begrijp, moet ik die stekker door het gat onder in het dashboard voeren om deze op de plaats van de schakelaar te krijgen. Het gat is echter niet erg groot dus zal ik eerst de reeds aanwezige draden los moeten halen en terug trekken en waarschijnlijk ook de slangen van de ruitensproeier. Met dit koude weer is de kans groot dat de tules van de ruitensproeierpomp dan afbreken.

Afbeelding

Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Schema alarmlichten

Bericht door AZL57 » zo 3 jan, 2021 18:55

Ja met dit koud weer kunnen de buisjes van het pompje afbreken. Ik heb ze al eens gerestaureerd met een vulling van een balpen in het buisje en het spul dan weer aan elkaar lijmen. Maar dat is een ander verhaal. :wink:
p.s. als je de rubber kabeltule eruit duwt lukt het misschien wel de stekker door het gat te krijgen. Je kunt hem dan buiten het gat over de stekker wurmen en weer op zijn plaats zetten?
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Schema alarmlichten

Bericht door RobM » zo 3 jan, 2021 19:54

slangetjes doorknippen met een zijkniptang. Dan het pompje uitnemen en met een aansteker de stukjes slang verwarmen tot ze zacht zijn en losnemen. nieuwe slang bij de dierenhandel: aquarium luchtslang voor een euro de meter.

Vergeet niet dat witte ANP doorverbind ding te demonteren als je de schakelaar er op gaat zetten.
Boudewijn schreef: zo 3 jan, 2021 18:47Maar als ik het goed begrijp, moet ik die stekker door het gat onder in het dashboard voeren om deze op de plaats van de schakelaar te krijgen.
eeeeh. nee. Heb je een club of een special?
Bij een special zit er tussen het dash en de koets dikke rubber ringen. Daardoor kunnen de draden tussen koets en dash door.
Bij een club kunnen de draden aan de onderkant tussen het dash en de koets door.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie