Contact slot monteren

Plaats reactie
AB10
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: do 2 jul, 2020 18:47

Contact slot monteren

Bericht door AB10 » do 2 jul, 2020 18:54

Beste form leden,

Ik ben nieuw hier dus zal mij even voorstellen.
Ik ben Erik en heb van mijn vader een 2cv geërfd.
Hij was bezig met een nieuw contact slot te monteren, maar daar is het nooit van gekomen.
Ik zal ff een keer een foto van het contact slot delen.
Er zitten 4 aansluitingen aan en je zet het vast dmv een grote moer in het dashboard.
Ik heb echter maar 3 draden waarvan er 2 bij elkaar aangesloten zaten.
Hoe moet ik deze aansluiten?
We hebben het hier over een 2CV uit 1956, dus erg ingewikkeld kan het niet zijn.
Ik heb wel al kortsluiting gemaakt, maar kan zo gauw de zekering niet vinden, waar kan ik die vinden?
Alvast bedankt voor jullie tijd.

Mvg,

Erik

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: Contact slot monteren

Bericht door marcopr » do 2 jul, 2020 20:04

De laatste vraag is het makkelijkst opgelost. Een eend uit 56 heeft geen zekeringen.
Ik heb een massa sleutel op de draad van minpool accu naar massa gezet (even onder de motorkap gekeken.). Kan ik de stroomkring onderbreken als de eend geparkeerd staat.

De draden horen aan een contactslot vast te worden gezet.

een standaard slotje heeft vier aansluitingen. twee + en twee -.

op de volgende pagina staat een schema. Daar kan je zien wat in en uit de schakelaar gaat. Puzzelend kom je er wel uit

viewtopic.php?t=4363
Laatst gewijzigd door marcopr op vr 3 jul, 2020 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Contact slot monteren

Bericht door AZL57 » vr 3 jul, 2020 08:52

Massa sleutel tussen massa en minpool van de accu zetten anders kun je hem niet stroomloos zetten als je eens een kortsluiting hebt.
De oude contact sloten hebben idd 4 contacten, maar er worden er maar 2 gebruikt. Ik denk dat de dubbele draad aan de uitgaande kant moet.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Contact slot monteren

Bericht door RobertF » vr 3 jul, 2020 09:56

Je kunt de 3 draden makkelijk volgen, 1 komt van de accu en heeft constant plus, 1 gaat naar de bobine die moet stroom krijgen als je op contact zet en de derde gaat naar de startmotor of startmotor relais, dat is dus de derde stand van het contactslot
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Contact slot monteren

Bericht door AZL57 » vr 3 jul, 2020 11:36

Een oud contactslot heeft maar 2 standen aan en uit 88-)
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Contact slot monteren

Bericht door Thijs » vr 3 jul, 2020 21:05

Hij maakt dus alleen maar contact....

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Re: Contact slot monteren

Bericht door Marco250 » vr 3 jul, 2020 21:42

Een oud contactslot maakt inderdaad alleen maar contact via de plus als ik mij niet vergis. Je had ook contactslotjes met twee aansluitpunten; een enkelpolig contact. Er zijn er ook, ze zien er precies hetzelfde uit, die zijn dubbelpolig (met vier aansluitpen). Maakt niets uit, die kan je ook gebruiken maar die horen op een DS.
Je hebt één maak contact nodig, een enkelpolig contact of de helft van een dubbelpolig contact, waarbij aan de ene kant van het contact het ene draadje vastgezet moet worden en aan de andere kant de twee draadjes.
Koop een universeel metertje bij de action dan kan je doormeten hoe het contactslot werkt.
Sluiting kan je volgens mij niet maken?

Het is jammer dat de link naar het schema niet werkt.

Het startrelais heeft wel een draadje maar dat is er één van staal, daar trek je aan met de trekstarter :D

Ik vind wel een schema op internet maar daarmee wordt het niet duidelijk. Er lijken veel meer draden naar het contactslot te gaan.

De link naar het schema werkt nu wel. Er staat bij dat het een schema betreft van rond 1955, dat lijkt mij niet juist. Er is sprake van een laadstroomlamp, die had je in 1955 nog niet. Toen had je een laadstroommeter.

Het andere klopt wel, je ziet dat de helft van een dubbelpolige schakelaar gebruikt wordt en dat alleen de plus wordt onderbroken. De voedende (constante plus) kant komt van de startmotor. Een en ander kan je natuurlijk weer heel goed doormeten met je metertje van de action!

AZL57 heeft gelijk in mijn ogen gelijk.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Re: Contact slot monteren

Bericht door engbokho » za 4 jul, 2020 09:23

Als het goed is komt er een stroomgevende draad vanaf een van de twee polen van de laadstroom meter. Die moet op de ene aansluiting van het contactslot, de andere twee(of soms drie) draden moeten op de andere aansluiting.

Schema hier: https://p8.storage.canalblog.com/82/60/ ... 8209_o.jpg
------------------------------
Traction 11 BL 1950

AB10
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: do 2 jul, 2020 18:47

Re: Contact slot monteren

Bericht door AB10 » ma 6 jul, 2020 18:18

Beste mensen,

Bedankt voor al jullie reacties daar kan ik veel mee alleen heb ik een fout gemaakt.
Ik had het over 3 draden die aan het contactslot moesten, maar het zijn er 4 waarvan er 2 bij elkaar zaten.
Ik hoop dat het nu duidelijker is.
IK heb nog wel een vage foto van de oude situatie met het oude contact slot.
3185BE9F-067E-4439-BB7B-BCC598AF54A7.jpeg
66379C75-E8D2-49A1-962A-92C63A3FC557.jpeg
68C87768-0171-4C01-8B5A-B53B14BD9B93.jpeg
F393D563-C563-439A-8266-E05610C8C955.jpeg

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Re: Contact slot monteren

Bericht door Marco250 » ma 6 jul, 2020 20:06

Je foto's kloppen volgens mij met het schema van Engbokho; drie draden aan de ene kant en de vierde aan de andere kant. Dat is wat hij ook zei in zijn reactie. Je accu even losmaken dan kan er niets gebeuren!

AB10
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: do 2 jul, 2020 18:47

Re: Contact slot monteren

Bericht door AB10 » di 7 jul, 2020 17:46

Die laadstroom meter doet volgens mij niets, als de accu los is staat de wijzer gewoon in het midden.
En waar is die schakelaar voor die er naast zit?

AB10
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: do 2 jul, 2020 18:47

Re: Contact slot monteren

Bericht door AB10 » di 7 jul, 2020 17:48

in het schema van Engbokho is het nummer 33

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Re: Contact slot monteren

Bericht door engbokho » di 7 jul, 2020 20:02

Dat is de parkeerlichtschakelaar.
Laadstroom meter hoort in neutraal te staan. Als de accu ontlaad gaat de meter naar rechts D(echarge) bij laden gaat ie naar links C(harge)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Plaats reactie