Controlelampje oliedruk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Controlelampje oliedruk

Bericht door RemkoO » di 21 mar, 2023 08:09

Het verbeteren van mijn elektrisch systeem verloopt langzaam maar zeker. Nu achter het dashboard bezig.
Op het dashboard bevinden zich twee controlelampjes:
- van de oliedruk
- en van de clignoteur.

Afbeelding

(Het grootlicht controlelampje zit er niet op, want mijn Ami heeft geen grootlicht ;-)).

De draadjes gaan vanaf de controlelampjes door het schutbord richting motorkap:

Afbeelding

So far so good. Maar het geval wil nu dat de draadjes van het controlelampje van de oliedruk niet naar het oliereservoir lopen, maar klaarblijkelijk naar de versnellingsbak. Ik kan niet goed zien hoe ze zijn bevestigd:

Afbeelding

Moeten ze niet hier op bevestigd worden?

Afbeelding
Citroën Ami8 1969

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Controlelampje oliedruk

Bericht door RobM » di 21 mar, 2023 09:15

dat draadje wat achter je versnellingsbak wegduikt zou goed van je achteruitrijlamp kunnen zijn. De schakelaar daarvoor zit achterop de bak. Bij sommige bakken; er zijn er ook zonder.

Dan haal je 2 dingen door elkaar:
-oliedruk lampje is voor de druk van de motorolie. De schakelaar zit links onder het motorblok.
-lampje voor het nivo van de remolie. Die zit aan de contacten van de remolienivo schakelaar op je foto.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Controlelampje oliedruk

Bericht door RemkoO » di 21 mar, 2023 21:17

Ha Rob,

Bedankt voor het meedenken.

Er zit echter geen achteruitrijlamp op mijn Ami, en het draadje loopt vanaf een van de controlelampjes naar de versnellingsbak. Zou wel bijzonder zijn als ín de auto een controlelampje gaat branden als ie in z'n achteruit staat ;-). Wat me overigens niets zou verbazen hoor.

Ik haalde inderdaad die twee dingen door elkaar. Omdat het deksel van het remoliereservoir twee contacten heeft, leek/lijkt het me aannemelijk dat daar de draad van het controlelampje naar toe loopt. (Waar zouden die contacten anders voor zijn?)
Citroën Ami8 1969

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Controlelampje oliedruk

Bericht door RobM » wo 22 mar, 2023 07:30

Op je dash zit geen remvloeistof lampje. Op mijn azam ook niet.
Je kan overwegen er wel 1 op te zetten. Bij de 2cv zit er dan ook een schakelaar om het lampje te testen. Dat testen is een apk eis.

Dat draadje naar je bak kan ech niets anders zijn dan een achteruitrijschakelaar. Er is daar geen oliedruk.

Probeer vooral niet de logica te ontdekken in de bedrading waar een voorganger mee aan het stoeien is geweest. Dat is net zoiets als gedachten lezen bij een ander talige.
Schema pakken en bovenaan beginnen. Maken zoals het heurt.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Controlelampje oliedruk

Bericht door RemkoO » wo 22 mar, 2023 22:05

RobM schreef: wo 22 mar, 2023 07:30 Probeer vooral niet de logica te ontdekken in de bedrading waar een voorganger mee aan het stoeien is geweest.
:D Dat is inderdaad een goeie. Dat je soms denkt 'Hoe dan?!'. Dat ga ik maar laten dan...
RobM schreef: wo 22 mar, 2023 07:30 Schema pakken en bovenaan beginnen. Maken zoals het heurt.
... en dat doen. Eerst achterlamp halen.
Citroën Ami8 1969

Plaats reactie