Knipperlicht schakelaar kapot?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Knipperlicht schakelaar kapot?

Bericht door RemkoO » vr 31 mar, 2023 22:52

Ik heb het knipperlicht relais vervangen, maar er gebeurt niets. Ik vraag me af of de schakelaar makkelijk kapot kan?

Afbeelding

Zwart is + en daar staat stroom op.
Blauw is claxon en die doet het ook gewoon.
Bruin is aarde en functioneert.

Wanneer relais is aangesloten en ik beweeg de schakelaar krijg ik geen stroom op geel, rood of groen (knipper links, -rechts en lichtsignaal). Zou de schakelaar kapot kunnen zijn of is dat onwaarschijnlijk?

Anders schroef ik m morgen even open.
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Knipperlicht schakelaar kapot?

Bericht door Data58 » za 1 apr, 2023 00:44

De enige en beste oplossing is meten. “Meten is weten”. Je hebt al het een en ander gecheckt. Mogelijk kun je het knipper relais in een losse opstelling met een lamp van 21 watt testen. Liefst twee dan knippert deze zeker als het relais niet stuk is. Dat lijkt mij wel het meest aannemelijke. Beide kanten defect links en rechts is de kans klein. Het relais krijgt een +12V en de andere kant gaat naar je RAW schakelaar deze verbind via de lampen links of rechts naar de massa. Als er verbinding is gaat een bimetaal werken door de stroom die er door loopt wordt het warm trekt krom verbreekt contact en koelt af wordt weer recht en maakt dan weer contact. Enz……
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Knipperlicht schakelaar kapot?

Bericht door RemkoO » za 1 apr, 2023 08:05

Dat is inderdaad een goed idee. Ik vond op internet deze instructie/proefopstelling: https://www.oldtimerautosite.nl/relais_ ... iten_e.htm, erg handig.

Probleem is echter dat het volgens mij in de 'toevoer' van het relais zit. Er komt wel 12v binnen op de RAW-schakelaar maar er gaat niets uit. Daarom denk ik dat het mogelijk aan de schakelaar ligt.
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Knipperlicht schakelaar kapot?

Bericht door Data58 » za 1 apr, 2023 14:54

Wat ik zou testen is als je met een draadje over de +12V punt van de schakelaar zet waar de toevoer van het knipperrelais naar de schakelaar zit. Dit dan overbrugt met een van de twee punten die naar lampen links of rechts gaan. Doe dit met de richting aanwijzer schakelaar in de middenstand. Dan overbrug je eventueel de slechte contacten in deze schakelaar. Werkt het dan, dan weet je dat je schakelaar de geest heeft gegeven. Mogelijk maakt deze dan geen goed contact naar de stand links en rechts.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Knipperlicht schakelaar kapot?

Bericht door RemkoO » za 1 apr, 2023 20:31

Data58 schreef: za 1 apr, 2023 14:54 Wat ik zou testen is als je met een draadje over de +12V punt van de schakelaar zet waar de toevoer van het knipperrelais naar de schakelaar zit. [...] Werkt het dan, dan weet je dat je schakelaar de geest heeft gegeven.
Dat is wel een goede suggestie; die kan ik morgen eens proberen. Ik ben vandaag naar het Ami magazijn in Arkel gegaan en heb daar (onder andere) een andere schakelaar gehaald. Precies hetzelfde effect: wel spanning op de continu draad (en de claxon bij gebruik), maar geen op de draden richting de knipperlichten. Ik ga het nog eens testen, maar het lijkt dus geen schakelaarprobleem, maar eerder een toevoerprobleem.

Als de schakelaar naast continu-spanning gevoed wordt door het knipperlicht-relais, zit daar mogelijk het euvel.

Het relais heb ik vandaag heel simpel getest door het rechtstreeks te plaatsen tussen twee lampen en de accu, en dan knipperen ze gewoon. Dus het zit waarschijnlijk tussen het relais en de schakelaar. Mooi puzzel om morgen mee verder te gaan.
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Knipperlicht schakelaar kapot?

Bericht door Michiel van G. » zo 2 apr, 2023 09:53

check dan even de toevoer vanuit het contactslot. Immers werken de richtingaanwzijzers niet als het contact uit is.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Knipperlicht schakelaar kapot?

Bericht door RemkoO » do 6 apr, 2023 22:09

Vandaag, na het nodige gepuzzel de afgelopen dagen eindelijk het euvel gevonden. Toevoer naar het relais en van het relais naar de schakelaar werkt niet. Geen idee of het een kabelbreuk is, want de draden verdwijnen in een kabelboom (met tape omwikkelde kluwen van draden) achter het dashboard en komen er even verderop weer uit.

Als ik handmatig toevoer naar het relais aan leg en vandaar naar de schakelaar werkt alles prima. Wat een fijn geluid om het geknipper weer te horen ;-)

Nu nog alles netjes bevestigen met soldeerverbindingen, draden wegwerken en dashboard weer in elkaar. Dat is een fijne klus als je weet dat het weer werkt. Bedankt voor het meedenken!
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Knipperlicht schakelaar kapot?

Bericht door Data58 » do 6 apr, 2023 23:36

Goed te horen dat het probleem is getackeld. Ken het gevoel. 💪
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Plaats reactie