ledverlichting achter

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ledverlichting achter

Bericht door RobM » di 14 mei, 2019 08:56

erictej schreef: ma 13 mei, 2019 20:03 Heeft iemand een bouwschema om 6 volt led verlichting in elkaar te zetten
voor de electra is niet zo moeilijk te maken. Ik vond het meer werk om de ledjes mooi in het achterlicht te verwerken.
Ergens op het forum staat een bouwverslag; even zoeken.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: ledverlichting achter

Bericht door Michiel van G. » vr 17 mei, 2019 10:14

hobbes schreef: ma 13 mei, 2019 22:37 Er zijn ook voor 6 volt gewoon led lampjes te koop. Kostten ongeveer 5 euro per stuk. Ook beschikbaar in de kleine bajonet fittingjes . de dyane heeft in tegenstelling van de moderne eend kleine fittingen voor het achterlicht. Sinds een paar maanden heb ik in de achterlichtten van de dyane de 12 volt versie hiervan ( op een beurs in Reims kwam ik een stand tegen die ze verkocht en die had ook de 6 volt versie)

De achterlichtten van een dyane zijn in tegenstelling van een moderne eend erg klein en het 4 watt lampje doet wel zijn best maar houd niet over... Ik was ook op zoek naar led lampjes en had geen zin om het hele armentuur te moeten aanpassen. Dus ik was erg bij dat ik ze gevonden heb.

ergens op de 2cv site moeten er wel foto's van staan met een stukje
Ik was laatst bij de lokale Halfords waar ze LED vervangers voor de 4W gloeikaarsen van de Dyane hadden. Met bajonet. 40% korting, dus meteen meegenomen. Plaatsen was geen probleem en de lichtopbrengst is prima!
Verbruik: Afbeelding

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ledverlichting achter

Bericht door RobM » za 18 mei, 2019 08:01

heb er al eens iets van laten zien, maar kan het niet terug vinden.

Grootste probleem bij oude achterlichten: de glaasjes zijn niet waterdicht. Dat geeft corrosie in de fitting en dat geeft slecht kontakt en dan valt het licht uit. Daarom koos deze eend-rijder er niet voor led-vervangers te monteren want dan heb je hetzelfde probleem, maar iets te bedenken wat altijd werkt.

het meeste werk is LEDS uitzoeken:
goed lichtkleur
juiste opbrengst
letten op uitstraalhoek
beetje betaalbaar

uit mijn hoofd zijn de eisen 9000 lumen voor achterlicht, 27000 voor rem- en knipperlicht

ik koos leds van 3000 lumen met een uitstraalhoek van 80 graden.
Je kan witte leds kiezen, maar door het kleurenfilter van je achterlicht filter je dan een groot deel van het uitgestraalde vermogen weer weg. Als je een rode led van 3000 lumen kiest dan heb je ná het glaasje ook ongeveer 3000 lumen rood licht. Voor de knipperlichten uiteraard oranje

Dan het bouwen:
ik heb een ontwerp gemaakt waarin ik 3 rijen leds onder een verschillende hoek monteer.
Afbeelding

Afbeelding

Kosten: 3 tientjes per kant.
het is en blijft illegaal; er is geen typegoedkeuring. De eendrijder heeft echter liever een illegale die het wél doet dan een legale die steeds uitvalt. is overigens een zomer- en winter daily driver.

Er bestaan leds van dit type die 4 maal zo veel licht uitzenden maar die zijn echt ontzettend duur.

hoe reken je dit uit?
over zo'n power led staat 2 Volt.
Volgens de specificatie moet er 50 mA door.
Voor een 6 Volt installatie kan je er dan 2 in serie achter elkaar zetten
Er moet een weerstandje voor van (6-4)/0.05 is 40 ohm
Hoe zwaar moet die weerstand zijn? 2V maal 0.05 is 0,1 Watt De standaard kwart watt voldoen dan.

Op de foto is een 12V versie. Alle leds zijn in een string van 3 geplaatst: zo krijg je bij spanningsvariatie in de voeding geen opbrengstverschil in de ledjes.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie