Autoambulance B rijbewijs

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Autoambulance B rijbewijs

Bericht door VincentK » di 3 mar, 2020 13:48

Komende zaterdag ga ik mijn Ami verhuizen (kop van Noord-Holland -> Hengelo - Overijssel). Hiervoor heb ik een autoambulance B rijbewijs gehuurd bij JMS Aanhangwagenverhuur te Zutphen (eenvoudig te vinden op Marktplaats).

Mochten anderen hier in de toekomst ook naar op zoek zijn, aangezien dit type autoambulance maar weinig voorkomt.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door Thijs » di 3 mar, 2020 18:40

Het is voor een aanhanger niet zomaar te zeggen of je wel of niet een E rijbewijs nodig hebt.
Het gaat om de combinatie van de auto en aanhanger en het totale maximale toegestane gewicht.

Zo is een tandemasser achter een Eend vaak gewoon legaal zonder E rijbewijs.
Je kunt vrijwel niks laden dan maar dat is een ander verhaal.

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door VincentK » di 3 mar, 2020 20:20

Precies, en dit is er dus een waarbij je niet eerst een rekenmachine hoeft te pakken ;-)

Aanhanger weegt ongeveer 600 kg en maximum toegestane laadvermogen is 900 kg. Moet je dus enkel even checken of de auto 1500 of meer mag trekken.

En... hij is lekker goedkoop.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door hobbes » di 3 mar, 2020 22:03

ach gelukkig heb ik een BE+ rijbewijs en mag daarmee 7,5 ton meenemen :) maar gelukkig is een eend niet zo zwaar. ook heb ik nog een triangel in de garage liggen met bijhorende lichtbalk dus daar kan ik ook nog een eendje mee ophalen ( mijn vrouw rijd vaak in de familie auto, een station van iets meer dan 1000 kg, die dat wel mag trekken)
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
Chris54
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
Locatie: Zuidlaarderveen

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door Chris54 » di 3 mar, 2020 22:20

Bevalt de triangel om te slepen?


hobbes schreef: di 3 mar, 2020 22:03 ach gelukkig heb ik een BE+ rijbewijs en mag daarmee 7,5 ton meenemen :) maar gelukkig is een eend niet zo zwaar. ook heb ik nog een triangel in de garage liggen met bijhorende lichtbalk dus daar kan ik ook nog een eendje mee ophalen ( mijn vrouw rijd vaak in de familie auto, een station van iets meer dan 1000 kg, die dat wel mag trekken)
Citroen 2CV6 bwjr 1989

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door Thijs » di 3 mar, 2020 22:45

Vincent, dat gaat dus juist niet altijd goed.

Als je een zware auto of een busje hebt met een maximaal gewicht van bijvoorbeeld 2500kg dan mag je er dus niet mee rijden zonder E rijbewijs.

Daarom: het gaat om de combinatie auto en aanhanger, niet alleen om het maximale gewicht van de aanhanger.

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door VincentK » wo 4 mar, 2020 09:43

In jouw voorbeeld, leeg dus wel en beladen tot 1000 kg (totaal gewicht aanhanger + lading).

Maar, het is mij niet te doen om hier een discussie over regels etc. te starten. Maar wel aan te geven dat, mochten mensen voor vervoer van een 2cv of afgeleide op zoek zijn naar een lichte autoambulance, deze hier staat gearchiveerd.

Vooral omdat ik bij een aantal verhuurder de ambulance met hoger maximaal laadgewicht niet meekreeg zonder BE rijbewijs. Met ongetwijfeld goede redenen.

Hieronder voor de niet rekenaars onder ons een overzichtje geldend in dit geval

totale massa moet onder de 3500 kg liggen. Gewicht aanhanger = 600. Ledig gewicht 2cv = 560 kg. Som = 1160 kg.
De trekkende auto mag dus niet meer wegen dan 3500 - 1160 = 2340 kg.

Dus, voor de volledigheid, mocht je een auto hebben die 1160 kg mag trekken en minder weegt dan 2340 kg en je beschikt alleen over een B rijbewijs, dan is dit een interessante optie.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door VincentK » wo 4 mar, 2020 09:47

hobbes schreef: di 3 mar, 2020 22:03 ach gelukkig heb ik een BE+ rijbewijs en mag daarmee 7,5 ton meenemen :) maar gelukkig is een eend niet zo zwaar. ook heb ik nog een triangel in de garage liggen met bijhorende lichtbalk dus daar kan ik ook nog een eendje mee ophalen ( mijn vrouw rijd vaak in de familie auto, een station van iets meer dan 1000 kg, die dat wel mag trekken)
Triangel is inderdaad een interessante, maar dan moet de eend wel apk gekeurd zijn. Is dus eigenlijk alleen een optie bij vakantie of panne
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door hobbes » wo 4 mar, 2020 21:42

indien je het stuur verwijderd ( de stuurpen mag blijven zitten) en je de kentekenplaten van de eend afhaalt mag je de eend gewoon met een triangel ( + lichtbalk achterop de eend met kenteken van trekkende auto) hangen. Het is dan gewoon een aanhanger onder de 750 kg. Het werkt op korte stukken erg goed, de snelweg weet ik uit ervaring gaat ook goed alleen weet het overige verkeer het vaak niet goed te plaatsen. Voor gemak ( en rust) is een lichte trailer wel handig.
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door deusjevo » do 5 mar, 2020 00:11

Moet je triangel niet sneuvelen onderweg, ik begin er niet meer aan.. :(
.
BD616F62-3CB4-433B-AE14-8859C85AAF9E.jpeg
.
EDADC837-B0E3-4807-ADBE-993BE5DBFF06.jpeg
.
2F986D86-29A0-409B-BA04-EE31DE392295.jpeg
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door VincentK » do 5 mar, 2020 10:01

hobbes schreef: wo 4 mar, 2020 21:42 indien je het stuur verwijderd ( de stuurpen mag blijven zitten) en je de kentekenplaten van de eend afhaalt mag je de eend gewoon met een triangel ( + lichtbalk achterop de eend met kenteken van trekkende auto) hangen. Het is dan gewoon een aanhanger onder de 750 kg. Het werkt op korte stukken erg goed, de snelweg weet ik uit ervaring gaat ook goed alleen weet het overige verkeer het vaak niet goed te plaatsen. Voor gemak ( en rust) is een lichte trailer wel handig.
Pas op, dit klopt niet helemaal. Het blijft namelijk een zelfaangedreven voertuig, ook zonder stuurpen. Voor de wegenverkeerswet en de voertuigenregeling blijft het dus een auto die aan alle eisen voor de openbare weg moet voldoen.

Het probleem zit hem voornamelijk in de definitie die de verschillende wetten gebruiken voor wat een aanhangwagen is:

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (oftewel hoe moet je je op de weg gedragen, snelheid etc.):
aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen of kennelijk bestemd zijn om aldus te worden voortbewogen, alsmede opleggers;

Regeling voertuigen (wat is een voertuig):
aanhangwagen: voertuig dat is bestemd om aan een motorvoertuig te worden gekoppeld, met inbegrip van een oplegger; in ieder geval wordt als aanhangwagen aangemerkt een voertuig van de voertuigcategorie O, R of S, en een voertuig dat blijkens het kentekenregister een aanhangwagen is;

Wegenverkeerswet 1994
motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;

aanhangwagen: voertuig dat kennelijk is bestemd om te worden voortbewogen door een motorrijtuig. In het bepaalde krachtens deze wet kan onder aanhangwagen tevens worden verstaan een voertuig dat door een ander voertuig wordt voortbewogen of kennelijk is bestemd om door een ander voertuig te worden voortbewogen;


Zoals je ziet hanteren ze elk een iets andere definitie. Maar als je de som opmaakt onder de streep, mag je dus een andere auto voortslepen, mits die voldoet aan alle eisen die gelden voor voortuigen (APK, wegenbelasting, etc.). Maar dien je je wel te houden aan de snelheden die bepaald zijn voor aanhangers.

Je kunt jezelf ook afvragen: Is het de bedoeling van de bouwer/maker/onwerper geweest dat dit ding zelf kan rijden --> dan is het een motorvoertuig. Als dat niet zo is, dan is het een aanhanger.
Laatst gewijzigd door VincentK op do 5 mar, 2020 11:29, 3 keer totaal gewijzigd.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door VincentK » do 5 mar, 2020 10:04

deusjevo schreef: do 5 mar, 2020 00:11 Moet je triangel niet sneuvelen onderweg, ik begin er niet meer aan.. :(
Oef, dat doet pijn. Moet een flinke schrik geweest zijn
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door deusjevo » do 5 mar, 2020 12:50

Yep, m’n Dyane schoof er echt onder, deuk in motorkap, grill kapot en kreeg ik er met moeite eronderuit.

De Range Rover is gebouwd van dik Engels staal, liet een boertje, sloeg die vlieg van zich af en had verder niets. :lol:

.
1FAEC9B3-27C0-409D-85D4-DDAC39E46941.jpeg
Hier kwam ik net van de snelweg af, km of 5 met 80 km per uur.
Ging allemaal prima, de laatste bocht voor huis brak er een pen af van de triangel af, als dat op de snelweg was gebeurd was het leed niet te overzien geweest vrees ik.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door dyane_maniac » do 5 mar, 2020 16:48

VincentK schreef: wo 4 mar, 2020 09:43
totale massa moet onder de 3500 kg liggen. Gewicht aanhanger = 600. Ledig gewicht 2cv = 560 kg. Som = 1160 kg.
De trekkende auto mag dus niet meer wegen dan 3500 - 1160 = 2340 kg.

Dus, voor de volledigheid, mocht je een auto hebben die 1160 kg mag trekken en minder weegt dan 2340 kg en je beschikt alleen over een B rijbewijs, dan is dit een interessante optie.
Hier ben ik het niet helemaal met je eens. Het is heel stom maar de overheid gaat niet uit van het lege gewicht en de daadwerkelijke belading maar van het lege gewicht en laadvermogen.

text van de site van de overheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

...een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Dus met jouw karretje mag de lege auto + laadvermogen niet meer dan 2000 kilo zijn En moet 1500 kilo mogen trekken (heel stom, dat laatste geldt ook als er nix op de aanhanger staat).

Toegegeven, met het karretje wat jij bedoeld zullen veel mensen vooruit kunnen, maar hou dus ook het maximaal toelaatbare gewicht van de auto in de gaten
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Autoambulance B rijbewijs

Bericht door VincentK » do 5 mar, 2020 17:29

klopt, gelukkig kun je die eenvoudig checken bij de rdw via het kenteken.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Plaats reactie