Pagina 1 van 2

2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: za 25 apr, 2020 10:20
door Jupijn
Allen,

Ik zit eraan te denken mijn 2CV4 re ruilen voor een 6. Volgens mij is mijn 4 best een bijzonder exemplaar. Sowieso natuurlijk dat het een 4 is, ik ben pas de derde eigenaar, hij staat altijd binnen en qua hardheid / originaliteit is hij nog in bijzonder gave staat (ook de woorden van 2CV partners in Berkel waar hij in onderhoud is).

Ik ben echter zelf geen 'museumrijder'. Ik heb hiervoor een compleet afgeragde 6 gereden (die uiteindelijk gesneuveld is in de APK) en dat is eigenlijk meer mijn stijl. Ik hou van de eend om zijn onverwoestbare motor, rauwe rijgedrag, wind overal, lekker een beetje kutten met dingen inbouwen, gaatje hier, gaatje daar. Dat werkt natuurlijk niet bij deze eend die je haast dient te behandelen als een Mona Lisa. Bovendien mis ik ook wel de extra power van een 6 (maar dat is niet het hoofdargument).

Het liefst zou ik mijn viertje inruilen voor een harde, mechanisch goed functionerende 6 die het liefst wat butsen en schaven heeft. Alleen doe ik daarmee mezelf (volgens mij) financieel tekort, en dat voelt niet zo fijn. 1 ding weet ik wel zeker; ik wil 100% zeker eend blijven rijden. Wegdoen zonder alternatief is geen optie.

Concreet heb ik wat vragen:

- Hoe verhoudt de waarde van dit viertje zich tot een gemiddeld zesje (in goed onderhoud)denken jullie?
- Heeft het zin om een taxatie te doen of is die waarde niet reëel in het economisch verkeer?
- Komt het vaak voor dat men een ruiling doet + bijbetaling (ervan uitgaande dat dit viertje meer waard is dan een gemiddeld zesje) ?
- Zo ja, hoe bepaal je dan het bedrag? Het lijkt mij bijzonder lastig omdat er dan drie variabelen zijn; 1) Wat geeft de ander voor mijn vier 2) Wat wil ik geven voor zijn/haar zes 3) ik denk dat ik iets water bij de wijn zal moeten doen, ik ben immers de vragende partij, hoeveel is dat?

Wetenswaardigheden van mijn viertje

- Nieuwe velgen + banden begin 2019
- Motor revisie in 2018, laag olieverbruik + 123 ontsteking
- Remmen aangepakt bij laatste APK
- Geen roest / laswerk
- Staat binnen
- Rechter voorspatbord ooit te dicht langs een lantaarnpaal geparkeerd, is ingedrukt over plm 25 cm.
- Zie foto (excuses voor mijn prominente aanwezigheid)

Afbeelding

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: za 25 apr, 2020 10:49
door RobertF
Bij ruilen ben je zeer beperkt. Gewoon verkopen en met geld in je zak een 6 zoeken, keuze genoeg met hier en daar een deuk, deukvrije zijn namelijk zeer schaars. :?

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: za 25 apr, 2020 11:10
door Jupijn
Ja zo'n gevoel had ik ook. Of ik koop eerst een nieuwe en verkoop deze dan pas.

Heeft taxatie daarvoor zin? Ik heb echt geen idee wat dit voertuig waard zou zijn. Mij lijkt dat een officiële taxatie altijd iets aan de hoge kant zit.

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: za 25 apr, 2020 12:06
door Punky
Volgens mij is je eend meer bijzonder omdat het een special is zonder derde ruitjes dan specifiek een 4tje.

Ik zou deze inderdaad verkopen en dan een 6je zoeken die je bevalt.

Deze ombouwen naar een 6je is trouwens ook goed te doen.

Succes.

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: za 25 apr, 2020 20:27
door RobertF
Bij Citroen is alles net andersom
Had je een "Special" dan had je niks, nothing, rien
Had je een "Normal" dan had je alle extra's :?
Ik heb ook eens een "special" voor mijn vrouw gekocht, heb toen op de sloop de sponningen van de derde ruit uit een sloopeend gezaagd en die in de "special" gezet. Mijn vrouw vond het maar niks met parkeren zonder 3de ruit.

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: za 25 apr, 2020 20:58
door dimi_v
ik zou er gewoon een andere bijkopen, deze wegdoen ga jij ook een keer spijt van krijgen!

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: za 25 apr, 2020 22:14
door Dirk D
Zijn slechts een korte periode geleverd deze speciale uitvoering volgens mij. Een vriend van mij kocht in 1976 een Special, was de goedkoopste nieuwe eend. Met z’n vieren met bagage op vakantie was een hele uitdaging.
Echt wel een bijzonder exemplaar dit.

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: za 25 apr, 2020 23:25
door bebe
Prachtig, zo'n gele Special zonder derde zijruit.

Je weet nu wat je hebt, niet wegdoen, maar ombouwen naar een 6, zou mijn keuze zijn...

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: zo 26 apr, 2020 10:07
door Rossero
Jupijn schreef: za 25 apr, 2020 10:20 Ik ben echter zelf geen 'museumrijder'.
Het is goed dat je weet dat je geen museumrijder bent! En ondanks ieders advies om de ZDZ te behouden en eventueel om te bouwen doe je er denk ik goed aan deze te verkopen. Ik heb een lelijke eend (met de nadruk op lelijk) met verzinkte carrosserie, hoge kwaliteit stoffen dak, elektrische ontsteking/bobine/spanningsregelaar en goed blokje. Verder is al het plaatwerk verroest en pak ik iedere bocht met piepende banden.

Ergo: Ik ben geen museumrijder. Hij staat buiten, ik rij er dagelijks mee, ik heb er plezier mee en ik maak mij geen zorgen om deukjes.

Ik heb wel eens een eendje opgeknapt tot deze er zo uit zag:
IMG_6762.jpg
Een mooie AZ uit '63 met een 6je er in. Het eerste wat ik heb gedaan met deze auto toen ik hem af had, was verkopen. Ondanks dat het een auto was die ik super mooi vond, opgebouwd naar eigen smaak, weg er mee. Bij mij zou hij buiten staan, met piepende banden de rotondes door gaan en met spatborden blijven haken achter betonnen paaltjes op mountainbike paden. Dit, of ik zou er geen plezier aan beleven. En beiden zou zonde van de auto zijn.

Dus mijn oprechte advies: het is een ZDZ, deze zijn meer geld waard dan een normale eend, verkoop hem en koop een onverwoestbare 6 terug. Met het restant aan geld kan je een eend aanschaffen met verzinkt chassis en eventueel carrosserie, dan hoef je hem dit keer ook niet op te rijden. Dat zou namelijk wèl zonde zijn! Eenden hoeven tegenwoordig niet meer naar de sloop, allen zijn op de weg te houden.

Sorry van mijn relaas, maar ik denk dat de ZDZ voor ons rijders geen geschikte auto is, ondanks dat het één van de meest gewilde 'moderne' eenden is ;)

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: zo 26 apr, 2020 10:22
door Rossero
En als toevoeging, hier nog even een foto van mijn 'museumstuk':
IMG_20190526_185127066_HDRb.jpg
En als referentie, twee ZDZtjes bij Sander Aalderink, beiden niet echt gerestaureerd:
https://2cvgarage.nl/aanbod/2cv4-special-2/
https://2cvgarage.nl/aanbod/2cv4-special/

Nu zijn zijn eendjes wat duur, en bij de meest onopgeknapte staat helaas geen prijs, maar het is een beetje een indicatie!

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: zo 26 apr, 2020 12:01
door schermer
Ik vind ze zooo mooi die gele zdz. Maar die tweede die bij aalderink staat met foute chromen bumpers (dyane??) en die robri's, gatverdamme wat lelijk.

Maar als ik jou was zou ik deze eend verkopen en er een leuke 6 voor terugkopen, je houd dan misschien geld over voor wat leukje dingen, misschien zelfs wel een gegalvaniseerdee koets idd.

Onze een valt ook in de categorie glimeend, maar af en toe ben ik dat wel een zat. Constant speuren naar beginnende roestplekjes. Als het ooit lukt om er een besteleendje bij te kopen ga ik het niet zo doen, misschien maak ik die redelijk strak, spuit hem in de brunox en dan blanke lak erover. En bij roest of schade, schuren, brunox en weer blanke lak. Geen gedoe, geen angst voor krassen of deuken.

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: zo 26 apr, 2020 12:58
door 75-amitolee
Hallo Jupijn ,

Heb U een berichtje via het Forum gestuurd , heb eventueel een Ami Super break , 4 cylinder uit 1973 in mijn collectie in de aanbieding (nog zeldzamer /bijzonderder dan Uw ZDZ ) Maar ik ben ook helemaal verliefd op de gele ZDZ eenden dus wie weet.

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: ma 27 apr, 2020 13:43
door Jupijn
Bedankt voor de reacties. Het blijft zo lastig.. Wereld was simpeler geweest als ik gewoon mijn eerste eend had laten galvaniseren (hij is niet naar de sloop gegaan though, verkocht aan iemand die m ging opknappen).

De ZDZ heb ik voor 3500 op het hoogtepunt van de (vorige) crisis van iemand gekocht omdat ik gewoon weer een eend wilde en stukje bij beetje kwam het besef hoe bijzonder hij is. Ik weet de hele historie van dit voertuig, sterker ik kan alle 'onderhoudsboekjes' van km 0 tot nu overleggen als het moet. Het is natuurlijk ook weer geen one-of-a-kind, maar toch. Keuzes blijven makkelijker als het allemaal niet zoveel uitmaakt.

Bedankt voor de info, ik ga verder nadenken.

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: di 28 apr, 2020 12:37
door hobbes
allereerst de vraag waarom zou je hem wegdoen? ruimte gebrek? geld gebrek ( dat hoort bij een eendrijder :wink: )
Dan komt de vraag waarom kocht je hem? heb je er een binding mee? veel mee meegemaakt? of stond / staat hij maar stof te happen in de schuur?
verkopen is een optie, ooit krijg je daar inderdaad spijt van, een andere optie is er voorlopig een 6 motor met bak erin te hangen. dan heb je nog steeds die mooie gele zdz koets. Mocht je die te netjes vinden kan je nog altijd een andere (voorlopige) koets erop schroeven en de eend bouwen die je graag wil. Word je ooit wat rustiger dan haal je die mooie zdz koets weer van zolder en maak je hem weer netjes. Niks verloren .

Zo kocht ik ooit de oranje dyane erbij, de mintgroene casper en hobbes eend ( 1 van de 5 club uitvoeringen in die kleur in nederland) was me na een grondige opknapbeurt iets te netjes geworden. In de plaatselijke krant stond een advertentie van een loop sloop dyane met onk kenteken, die gekocht en met wat hulp van een Belgische post dyane die geen papieren meer had maar wel keihard was, weer klaar gemaakt. Inmiddels de dyane bijna volledig verzinkt en helemaal zoals ik hem hebben wil :extra_cool:

Re: 2CV4 mogelijk ruilen tegen 6, opties?

Geplaatst: di 28 apr, 2020 15:57
door Jupijn
Hij staat inderdaad wel stof te happen, op een droge plek. Terechte vraag, ik heb er wel binding mee, maar waar ik vooral binding mee heb is eend rijden. Ik heb eigenlijk nog het meeste binding met mijn eerste eend, maar dat was omdat ik daar ook een jaar Erasmus mee heb gedaan in Frankrijk. De avonturen met die eend...

Het is ook 100% zeker dat als deze eruit gaat er een nieuwe komt, daar bestaat geen 0,000000001% twijfel over. Eigenlijk geef ik zelf het antwoord op mijn vraag al... Alleen de stap om het te doen is wel groot. Het is namelijk ook weer niet dat ik de puristen niet begrijp, vroeger bouwde ik modelvliegtuigen en vond ik het ook vervelend als een vliegtuig uit 1941 met verfpatroon 1945 gemaakt was. Alleen heb ik op het gebied van 2CV's dat niet zo. Dan telt voor mij de ervaring.

Trouwens, ik heb het er nu zo vaak over gehad; mijn oude eendje. Zou hem zo omruilen (nu springen vast bij heel veel lezers de tranen in de ogen)

Afbeelding