transit - export/import Frankrijk

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Plaats reactie
malinka
Beginner
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 24 dec, 2006 15:17
Locatie: Herzele - België

transit - export/import Frankrijk

Bericht door malinka » do 25 nov, 2010 22:41

Hoi! heeft er iemand ervaring met het importeren van een Franse auto waarbij men een Transit - nummerplaat gebruikt?? dus een speciale plaat om het voertuig rijdend, én legaal, naar huis te brengen?? hoe werkt dat, hoe en waar kan je zo'n platen verkrijgen aub?

Gunther
2cv's will never die !!!

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 29 nov, 2010 00:46

Daarvoor moet je in Frankrijk naar de prefecture. Let wel dat Frankrijk sinds 1-10-2009 geen export carte-grise meer uitgeeft en dat alle papieren inclusief geledende CT (Franse APK en minimaal 3 maanden) nog op de auto zit.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 29 nov, 2010 06:55

Je kan ook legaal met de auto met Frans kenteken in Nederland rijden voor een periode van 14 dagen. Dat moet je vooraf electronisch bij de belastingdienst melden. De auto moet uiteraard wel verzekerd zijn. Probeer dat met de Franse vorige eigenaar te regelen dat hij z'n verzekering nog even door laat lopen. De verzekering moet ook weten dat jij de bestuurder bent. Dat moet aangemeld worden. Je kan in die 14 dagen de auto wel door het import circuit krijgen. Je weet daarna wat het Nederlandse kenteken wordt en kan hem dan Nederlands verzekeren. Voor verdere informatie over BPM betalen en de 14 dagen vrijstelling zie www.belastingdienst.nl

Check ook nog even of de auto een normale Carte Grise heeft of een Carte Grise de Collection. In het laatste geval is het een stuk lastiger om een normaal kenteken te krijgen, althans in Frankrijk. Hoe Nederland daar mee omgaat is mij niet bekend.

Je kan uiteraard ook gewoon het Franse kenteken houden en in Nederland BPM betalen. Dan vermijd je Nederlandse wegenbelasting. Dat heeft wel het nadeel dat je de auto in Frankrijk verzekerd moet laten en dat je ook in Frankrijk de APK moet laten doen. Maar de Controle Technique is daar maar om het jaar.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 29 nov, 2010 07:23

Iemand die in Nederland woonachtig is mag in principe niet in een auto met een buitenlands kenteken in Nederland rijden meen ik?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » ma 29 nov, 2010 08:49

het is toch veel makkelijker om een oprijwagen te huren/lenen?
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 29 nov, 2010 12:55

Francois schreef:het is toch veel makkelijker om een oprijwagen te huren/lenen?
Dat is het makkelijkste. Een Nederlands staatburger mag niet een auto met buitenlands kenteken besturen met uitzondering als de auto gehuurd is.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 29 nov, 2010 16:57

mijn verzekeraar verzekert ook auto's met een buitenlands kenteken, dus je kan inderdaad de auto met frans kenteken naar nederland rijden en zoals hierboven beschreven naar de rdw voor een nederlands kenteken. voor de rit naar de rdw heb ik toen wel een eendagskenteken aangevraagd.

de instantie die niet wil dat je met een buitenlands kenteken rijdt is de belastingdienst omdat je op die manier bpm (indien van toepassing) en houderschapsbelasting (indien van toepassing) kan ontduiken. bij een oldtimer is beide niet van belang.

ik ben weleens aangehouden door de politie omdat ik "iets" te hard reed in een auto met duits kenteken, de agenten vroegen alleen of ik nederlands sprak :shock: .

en als je in een ds rijdt met frans kenteken door rotterdam wordt je ook continu aangehouden, door drugsdealers...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 29 nov, 2010 19:38

of in maastricht ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 30 nov, 2010 13:15

De belastingdienst wil graag dat de auto ook belasting technisch in orde ook al is deze ouder dan 25 jaar. Daarvoor houdt de belastingdienst aparte controles.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Plaats reactie