Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 3 jul, 2013 16:18

Ik ben zelf ook erg benieuwd of het echt gaat werken. Ik heb wel berekend dat het allemaal moet kunnen maar of het in praktijk ook voldoet weet ik over 2,5 week :) het paneel heeft nog geen zon gezien.

Wel heb ik getest of de koelkast wil draaien op de omvormer en dat werkt.

Ik gebruik een kleine compressor koelkast huistuinenkeuken model.
Die verbruikt ongeveer 400 W/h per dag. Als ik er van uit ga dat er in Spanje toch wel een uur of 8 zon is per dag moet ik dus 16 uur overbruggen zonder zon.

Dan zou ik dus ongeveer 270 Wh aan energie moeten bufferen voor de koelkast.
Daar komt nog bij dat de omvormer continu ongeveer 5W verbruikt dat is nog 80Wh extra. Totaal heb ik voor de nacht dus 350Wh nodig.
Dat komt neer op een accu van 12V 29Ah.

Ik heb in totaal 48Ah beschikbaar. Houd niet over maar het moet kunnen.

Het paneel is 110Wp Dat levert in Spanje als het goed is ongeveer 660Wh aan energie op per dag. Dat is dan voldoende om overdag de koelkast te laten draaien en de accu's weer vol te laden.

Het gebruik voor verlichting (LED) en de waterpomp is zo laag dat verwaarloos ik even voor het gemak.

De reden dat ik voor een huistuinenkeuken koelkast heb gekozen in combinatie met een omvormer heeft met de pegels te maken. Die 12V compressorkoelkastjes zijn vrij prijzig. Omvormer is al aanwezig die staat normaal op de volkstuin. Daar draai ik ook op zonnestroom en accu's

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 3 jul, 2013 16:27

Erikjan schreef:Ik ben zelf ook erg benieuwd of het echt gaat werken. Ik heb wel berekend dat het allemaal moet kunnen maar of het in praktijk ook voldoet weet ik over 2,5 week :) het paneel heeft nog geen zon gezien.

Wel heb ik getest of de koelkast wil draaien op de omvormer en dat werkt. Koelkast is maar 60W alleen de opstartstroom van een compressormotor kan wel 10x de nominale stroom zijn voor een paar seconde. De omvormer is 1000W continu en trekt het goed.

Ik gebruik een kleine compressor koelkast huistuinenkeuken model.
Die verbruikt ongeveer 400 W/h per dag. Als ik er van uit ga dat er in Spanje toch wel een uur of 8 zon is per dag moet ik dus 16 uur overbruggen zonder zon.

Dan zou ik dus ongeveer 270 Wh aan energie moeten bufferen voor de koelkast.
Daar komt nog bij dat de omvormer continu ongeveer 5W verbruikt dat is nog 80Wh extra. Totaal heb ik voor de nacht dus 350Wh nodig.
Dat komt neer op een accu van 12V 29Ah.

Ik heb in totaal 48Ah beschikbaar. Houd niet over maar het moet kunnen.

Het paneel is 110Wp Dat levert in Spanje als het goed is ongeveer 660Wh aan energie op per dag. Dat is dan voldoende om overdag de koelkast te laten draaien en de accu's weer vol te laden.

Het gebruik voor verlichting (LED) en de waterpomp is zo laag dat verwaarloos ik even voor het gemak.

De reden dat ik voor een huistuinenkeuken koelkast heb gekozen in combinatie met een omvormer heeft met de pegels te maken. Die 12V compressorkoelkastjes zijn vrij prijzig. Omvormer is al aanwezig die staat normaal op de volkstuin. Daar draai ik ook op zonnestroom en accu's

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 3 jul, 2013 16:36

waarom een elec. koelkast eigenlijk?

zelfbouw, snap ik, maar die koelboxen op gas zijn echt zuinig, voor 1 accu had je makkelijk een gasfles mee kunnen nemen en had je toegkunt met minder zonnepanelen?

gewoon nieuwsgierig hoor, ziet er echt heel leuk uit!
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 3 jul, 2013 16:48

Gas had ook gekund, alleen wil ik graag een compressor koelkast die koelen beter. Zit ook een vriesvakje in.

Nadeel is wel weer dat ze niet 100% stil zijn.

De gaskoelkasten die in caravans worden gebruikt zijn ook ongeveer 10 tot 15 kg zwaarder dan het koelkastje wat ik nu heb. Dat compenseert het gewicht van 1 accu al vast ;)

Ik heb wel een gaskoelkast dat is een model met een klep aan de bovenkant ipv een deur.
Maar dat vond ik niet zo handig. Dan moet je alles stapelen en elke keer je bier uitgraven.
Verder koelde die wel goed op gas en 230v op 12v iets minder.

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » wo 10 jul, 2013 20:56

dyane_maniac schreef:
gelemotor schreef: Voortent gaat in de Eend dus, lichtgewicht ruimte vreters zoals de stoelen gaan op " twee wielen " mee !

Gr, luc
ik probeer juist de eend zo licht mogelijk te laten en de zware dingen in het bagagewagentje te doen. als je zorgt dat de kogeldruk een 20 kilo blijft ofzo rijdt dat heerlijk. als je de eend zwaar belaad dan vind ik de wegligging niet meer lekker en dan heb je nog een kar erachter ook
Helaas is de Paradiso al redelijk zwaar, en om niet boven de 400 kg uit te komen....maar heb inmiddels besloten om de voortent thuis te laten, inclusief een set zware stokken.
Een luifel moet voldoende zijn, naast een losse parasol.
Ik verbrand nogal snel, dat is niet echt leuk weet ik uit ervaring.

Gr, Luc
Duck your life

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 10 jul, 2013 22:35

Ja sorry, ik had het gepost en en later viel het kwartje pas dat de aanhanger waarschijnlijk al zwaar genoeg zou zijn. Ik wilde nog editen maar dat ben ik vergeten.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 24 jul, 2013 19:57

De caravan en de eend hebben het gehaald naar Spanje :)
Eend heeft het wel zwaar gehad. Het is hier bloed heet.
De meeste hellingen met 80 + kunnen rijden soms in de 4 soms in de 3.
Een paar keer terug gemoeten naar de 2e plankgas 65kmh omhoog. Dat is wel spannend.

Op de rechteweg gaat hij als een raket 90+en nog niet volgas. Tegenwind merk je noet veel van. Stroomlijn is wel goed denk hij is oon niet hoger dan de pickup.

Enige pjnt is het olieverbruik ik moet bij elke tankbeurt bijvullen heb al 2, 5l opgestookt.
Denk det de klepseals verrot zijn roken doet hij dan weer niet alleen af en toe een pluimje bij gasgeven na gas los.

Ik hoop dat hin het zo vol houd

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 24 jul, 2013 20:08

De caravan en de eend hebben het gehaald naar Spanje :)
Eend heeft het wel zwaar gehad. Het is hier bloed heet.
De meeste hellingen met 80 + kunnen rijden soms in de 4 soms in de 3.
Een paar keer terug gemoeten naar de 2e plankgas 65kmh omhoog. Dat is wel spannend.

Op de rechteweg gaat hij als een raket 90+en nog niet volgas. Tegenwind merk je noet veel van. Stroomlijn is wel goed denk hij is oon niet hoger dan de pickup.

Enige pjnt is het olieverbruik ik moet bij elke tankbeurt bijvullen heb al 2, 5l opgestookt.
Denk det de klepseals verrot zijn roken doet hij dan weer niet alleen af en toe een pluimje bij gasgeven na gas los.

Ik hoop dat hin het zo vol houd

Gebruikersavatar
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door tinouck » wo 24 jul, 2013 23:58

Veel Succes :!:

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 1 aug, 2013 02:44

Inmiddels komen de kinderziektes naar boven. Het zonnepaneel trekt het niet helaas. Ik heb het bier net in de koelkast van de buurman gestop al weet hij het nog niet :)

Ik ben in mijn berekening vergeten dat een koelkast bij 40+graden continu moet draaien inplaats van 15 min peruur. DDaarbij word het zonnepannel zo heet dat het rendement er slecht is hij laad maar met 3 ampere ipv de 9 waar ik op hoopte. De koelkast trekt 5A dus dat laad hij overdag niet eens voor laatstaan dat hij kan bufferen om de nacht door te komen.

Verder gaat het eigenljnk erg goed. Kleine lekkage gehad dat is opgelost.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 1 aug, 2013 09:24

Zet de koelkast wat minder koud.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 1 aug, 2013 10:00

Ik denk dat met deze hitte hier je beter af bent met een gasgestookte koelkast, tegen deze warmte is niets opgewassen....
p.s. het zou toch niet mogen dat zonnepanelen het laten afweten als de zon schijnt :cry: :cry: :cry:
zou er eens mee teruggaan naar de leverancier..........


p.s. leuk je gezien en gesproken te hebben......

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 2 aug, 2013 00:12

Koelkast minder koud had ik al geprobeerd maar wat lpgo zegt het is hier 40 graden in de schaduw laatstaan in een caravan in de volle zon die koelkast moet gewoon continu draaien om het koud te krijgen.

Het probleem van de zonnepaneel is dat het losse cellen zijn gemonteerd op het dak met een plexiglas plaat er boven. Normaal zit een zonnepaneel een stukje boven het dak. Dan kan er lucht onderdoor voor koeling.

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » vr 2 aug, 2013 13:44

LPGo schreef:Ik denk dat met deze hitte hier je beter af bent met een gasgestookte koelkast, tegen deze warmte is niets opgewassen....
p.s. het zou toch niet mogen dat zonnepanelen het laten afweten als de zon schijnt :cry: :cry: :cry:
zou er eens mee teruggaan naar de leverancier..........


Zijn veel koelkasten niet gemaakt om het 10 graden kouder te maken dan de omgeving waarin hij staat??

p.s. leuk je gezien en gesproken te hebben......
Dat mis ik dus......

Veel plezier,
als je een rood witte tegenkomt, met "ons kroegie "erop, zwaai op zijn minst uitbundig....maar voor een goed verhaal over de WM trakteer ik graag wat te drinken erbij! :wink:

Gr, Luc
Duck your life

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 16 jul, 2015 21:55

Zo bijna 2 jaar verder en ik ben bezig de caravan klaar te maken voor de reis naar Polen.

Heb veel aanpassingen gedaan. Alle kinderziektes opgelost.

Het dak is vervangen om dat het ging doorhangen. Nu is het mooi stevig en dat is ook nodig om dat er nu 2 zonnepanelen op liggen in totaal 200Wp.

Ik had er 1 maar dat voldeed niet. Nu staan de panelen op kleine voetjes ongeveer 2cm van het dak zo dat de wind er onderdoor kan. Dat is beter om dat ze dan koeler blijven en een hoger rendement hebben.

De accu vervangen door een groter exemplaar. In theorie kan ik nu 2 volle dagen zonder zon overbruggen. Dat is niet echt nog de panelen doen op bewolkte dagen ook nog opladen alleen niet zo veel als met zon.

Na wat metingen bleek de omvormer die van 12V 230V maakt voor de koelkast continu 0,5A te verbruiken ook als de koelkast niets doet. De koelkast draait maar ongeveer 30% van de tijd. De omvormer verbruikt dus ongeveer 7Ah per dag voor niets.

Dit heb ik opgelost door de koelkast thermostaat de omvormer te laten schakelen waardoor die alleen aan gaat als de koelkast stroom nodig heeft. Hierdoor is het verbruik van 570Wh per uur naar 430Wh per 24uur gegaan (gemeten met ongeveer 24 graden overdag). De 2 panelen wekken gemiddeld inde zomer maanden ongeveer 800Wh per dag op. Dit zou dus ruim voldoende moeten zijn.

Afbeelding

Ik heb ook nieuwe kussens moeten maken om dat de oude verbrand zijn bij een brand in mijn huis vorig jaar.

Het zeil op de vloer is vervangen door laminaat en ik heb nieuwe kastdeurtjes gemaakt de oude waren te dun en gingen krom trekken.

Het reserve wiel is nu op de voorkant gemonteerd, dat lag nog los te slingeren in de caravan.


Afbeelding

Plaats reactie