Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Bericht door Erikjan » di 8 jan, 2013 15:06

Het hoort niet helemaal op het forum thuis misschien maar om dat speciaal voor achter de eend is wil ik het toch delen.

Ik ben momenteel een caravan aan het bouwen voor achter de Pickup.
Hij moet als alles mee zit klaar zijn voor de wereld meting in Spanje.

Het doel is een caravan die achter de eend mag, er moet een bed ik komen voor 2 personen een wasbakje 2 kookpitjes een koelkast en wat bergruimte.

Om dat ik hem met de een wil kunnen trekken mag hij geladen maximaal 400 kg wegen. Ik hoop dat ik het leeg gewicht op maximaal 300kg weet te krijgen. Om vooral niet te veel wind te vangen wordt het een caravan met hefdak. Tijdens het rijden is hij ongeveer even hoog als de auto. Op de camping kan het dak een 65cm omhoog.

Het onderstel is een geremd onderstel van een vouwwagen met mooie nieuw bandjes.

Ik ben in de kerstvakantie begonnen en het begint al aardig op een caravan te lijken.


Eerst het chassis iets verlengt van voor en van achter:


Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de bodemplaat op maat gemaakt en aan de onderzijde geschilderd met alle restanten verf die ik nog had staan. De kopsekanten staan in de loodmenie:

Afbeelding

Daarna sandwich panelen gemaakt voor de zijwanden opgebouwd uit 4mm triplex 1 cm raamwerk met piepschuim en weer 4mm triplex.

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het tijd de wanden te monteren:

Afbeelding

beetje isolatie

Afbeelding

En dan de beplating er over:

Afbeelding

Er komt een achter deur in

Afbeelding

Het begin van het interieur is ook gemaakt, er komt voor in een bank waar je een bed van kan maken. En achterin bij de deur links een keukentje en rechts een kast met 3 deuren.

Afbeelding


De vloeroppervlakte van de caravan is 2440 x 1500.

De hoogte inwendig 1200 het hefdak kan straks 700mm omhoog en heeft een afmeting van 1680 x 1500.


Ik kwam later de Kip Chelter tegen die lijkt er wel wat op alleen een maatje groter en zwaarder:

http://www.caravans.net/article.php/kip ... van-301111

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 8 jan, 2013 15:17

Waar komt de douchecel zei je :?: :lol:

Lekker creatief project, zal het volgen.

Frank1976
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 19:53
Locatie: Velsen

Bericht door Frank1976 » di 8 jan, 2013 16:37

Gaaf, ga ik zeker volgen!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 8 jan, 2013 18:04

Gaaf ding!
Maar ben je niet bang dat hij toch te zwaar wordt? 't is moeilijk in te schatten zo, maar ik vind hem er nog best zwaar uit zien namelijk :)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 8 jan, 2013 18:39

Leuk! Nog iemand die er zelf één bouwt.
Ik heb er namelijk ook zelf 1 gemaakt.

Het grote probleem waar je meer te maken krijgt is de luchtweerstand.
Het gewicht is minder een probleem.

Jouw auto heeft een lage achterkant en de caravan zal dus opnieuw de luchtweerstand moeten trotseren. Bij een normale Eend of Dyane rijdt de caravan in de slipstream.

Om de luchtweerstand te verbeteren heb ik aan de voorzijde expres geen raam gemonteerd en de onderzijde ook nog schuin naar binnen gemaakt.
Ik twijfel er nog aan om de hoeken vooraan nog af te schuinen.

Wat voor motor heb je in de auto?

Gebruikersavatar
Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
Locatie: Purmerend

Bericht door Peter Parker » di 8 jan, 2013 19:03

Ontzettend knap!
Gris Cormoran 1985 genaamd Brigitte

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 8 jan, 2013 20:01

dit heb ik achter de burton hangen en gaat prima (bergpassen en snelweg) qua gewicht en qua luchtweerstand. en ik kan melden dat ik hem natuurlijk veel te degelijk heb willen maken

Afbeelding
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 8 jan, 2013 22:26

Veel reacties dat is leuk.
Wat betreft het gewicht ik heb hem vandaag op,de weegschaal gezet en zit nu incl dak en deur op 250 kg 300 zal dus wel krap aan worden.

Wat betreft het windvangen daar heb je gelijk in. Ik ben vorrigjaar met een l
Klein aanhangertje van geladen ongeveer 275 kg naar frankrijk gereden.
Dat ging uitstekend je trekt (nog) iets minder snel op maar ik kon goed rond de 90 kmh blijven. Deze zomer met 2 fietsen overdwars achterop en tegenwind moest ik terug naar de 3e versnelling met moeite boven de 80.

Maar de caravan ziet er op de fotos groter uit dan hij werkelijk is.
Het gedeelte wat boven de bak van de pickup uit komt is afgeschuind. Ik hoop dat hij het gaat trekken.

Wel moet ik zeggen dat er sinds een maandje een bigbore set op de pickup zit die geeft lekker veel koppel.
Ik denk er nog over. Om een maatje plattere band te monteren.

@jb
Mooie caravan achter de burton die was ik ergens via google ook al tegen gekomen.

@thijs
Heb je fotos van je caravan ?

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 8 jan, 2013 22:36

die big bore maakt het verschil wel hoor...

Ik reed met 500 kg klapkar gewoon 110, en in zijn vier (ok, aca bak) trok het gewoon door. Duurde natuurlijk iets langer, maar het koppel onderin is wat het maakt. Overweeg ook een licht vliegwiel! Komt het blok net wat makkelijker op toeren.

Leuk project hoor, maar 300 kg is niets!
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 8 jan, 2013 22:52

Maar de caravan ziet er op de fotos groter uit dan hij werkelijk is.
Inderdaad lijkt hij erg breed maar dat komt doordat de wielen bij jou heel ver onder de kar zitten.
Bij mijne zitten ze wat verder naar de buitenkant.
Ik heb even gemeten maar jouw caravan is zelfs iets smaller (250 tegen 256cm).
Ik vraag me af wat voor bed je nu maakt. Mijn bed is 200x154 ongeveer.
Maar als ik die van jou bekijk zit de kast heel ver naar voren?!

@thijs
Heb je fotos van je caravan ?
Ja hoor:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er een bustent bij gekocht van MP en dat voldoet prima.

Afbeelding

Aan drie zijden heb ik een voortent-goot gemaakt waaraan ik de bustent kan rijgen maar ook een luifel.
Ik heb een luifel van een full-size caravan en die doe ik dus meestal aan de zijkant. Ik kan dus kiezen aan welke zijkant.

Achter de BX was trouwens geweldig.
Gewoon 120 scheuren met dat ding en je ergeren aan die slome caravans, haha.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 9 jan, 2013 10:11

Je bedoeld waarschijnlijk 156 en 150cm ;) . De buiten maat van mijn caravan is 152,5 cm. De wielen zitten inderdaad erg dicht bij elkaar. er zat 100cm tussen de wielen nu heb ik er aan beide kanten 1cm spoorverbreders tussen gezet, alle beetjes helpen maar meer gaat niet de tapeinden zijn niet langer.

Maar jou caravan heeft praktische het zelfde model, dat is wel toevallig.
Ik ben toch wel een tijdje aan het tekenen geweest voor ik besloot de deur aan de achterkant te maken. In eerste instantie had een deur aan de zijkant mijn voorkeur. Maar ik kreeg het niet voor elkaar om dan een fatsoenlijke kast en een keuken blokje te maken. Nu ben ik wel blij dat ik de deur aan de achterkant heb. Kan ik makkelijk de mountainbike naar binnen rijden als we naar Limburg op vakantie gaan.

Wat betreft het bed dat komt overdwars. Er komt nog een luik om de voeten naar buiten te steken. De caravan is 244cm lang het bed 140cm breed dus de kast en keuken is 100 cm breed.

Het luik word 40cm dan heb ik een bed van 190cm. dat is lang genoeg voor ons.

dit idee:

Afbeelding

Afbeelding

@thijs

Wat voor materiaal heb je gebruikt voor buiten kant en voor de zijwanden? Zijn ze massief of dubbelwandig.

En weet je toevallig waar dat tent profiel verkrijgbaar is.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 9 jan, 2013 12:13

Erg leuke dingen, ik heb zelf nu een rapido vouwcaravan, is wat gemakkelijker met een klein mannetje meenemen. Wie weet als het vouwgedeelte af is ga ik er zelf een bouwen op het onderstel. Het idee van een extra voetenluik kon ik niet, maar wel erg goed bedacht. Ben je alleen niet bang voor koude voeten? dat stukje is aleen van tentdoek, of maak je een extra afdakje dat je er los opzet en bij vervoer in de caravan laat staan?

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 9 jan, 2013 17:13

die tent profielen zijn gewoon bij alle caravan winkels verkrijgbaar.

ik heb met een standaard 6je en 1.5 keer het toegestane trekgewicht de 100 km/u gehaald om in de slipstreem van de volgende vrachtwagen te komen :P (ik zeg lang leve de te hoge kogeldruk waardoor het geheel niet gaat slingeren)
J B

just drive like you stole it

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 9 jan, 2013 19:19

Je bedoeld waarschijnlijk 156 en 150cm .
Klopt, foutje....
Maar jou caravan heeft praktische het zelfde model, dat is wel toevallig.
Ik ben toch wel een tijdje aan het tekenen geweest voor ik besloot de deur aan de achterkant te maken. In eerste instantie had een deur aan de zijkant mijn voorkeur. Maar ik kreeg het niet voor elkaar om dan een fatsoenlijke kast en een keuken blokje te maken. Nu ben ik wel blij dat ik de deur aan de achterkant heb. Kan ik makkelijk de mountainbike naar binnen rijden als we naar Limburg op vakantie gaan.


Ik heb de deur om meerdere redenen aan de achterkant gemaakt.
Dan heb je o.a. een betere indeling en minder kans op lekkage onderweg doordat er geen regenwater in kruipt.
Daar moet je bij het voetenluik dan wel op letten. Het water komt van boven en met kracht van voren. Ik heb voor de ventilatieluikjes een alu profieltje dat het water afvoert.

Ik heb massieve wanden gemaakt. Dit heb ik gedaan omdat ik dit materiaal (multiplex 12mm) nog had staan. Na een nachtje slapen staat er wel eens condens op maar dat is zo weer weg.

Het dak heb ik om gewicht te besparen enkelwandig gemaakt. De buitenplaat is betonplex van 4mm dik. Aan de binnenkant heb ik dit met viltachtige vloerbedekking afgewerkt. Dit is voor thermische isolatie, tegen geluid van de regen, tegen 'hol' geluid in de caravan en het gaat condens tegen.
Ik heb ook een minimaal aantal in dwarsbalken voor het dak aangehouden ivm gewicht.

Je moet oppassen dat je het niet veel te stevig wilt maken.Een fabriekscaravan is ook maar in elkaar gelijmd en geniet.

De alu profielen had ik over van de sloop van een caravan maar zijn inderdaad bij caravanzaken wel te koop.

Wat ga je met de buitenkant doen? Schilderen? Beplaten?

Hoe ga je het opklapbare dak maken? Van tentdoek?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 9 jan, 2013 23:12

Bedankt voor de info. Het is indd een kunst om niet te zwaar te bouwen.
Maar de zijwanden en het dak zijn verassend licht. Aan de voorzijde heb ik een paar balkjes meer dan nodig maar daardoor was het makkelijker de bolling te maken.

Als ik er ooit nog een maak kies ik een lichtere bodemplaat 15 mm is een beetje onnodig dat kan ook wel met 10mm.

En een homade onderstel kan denk ik ook wel een kilo of 40 schelen. Dit onderstel is aan de zware kant en veel sterker dan nodig. Hij mag 700 kg hebben volgens het type plaatje.

Wel handig als we ooit met de groteauto (fiat seicento ;) ) gaan hebben we lekker veel laad vermogen over :)

Ik schrok wel even van het gewicht van de pootjes die er onder komen die blijken 13 kg te wegen met zn 4e.

Nu heb ik nog maar 30 kg over voor ik op 300 ben.

Plaats reactie