Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 14 jan, 2013 11:50

Klopt maar er komt nog wel wat in de pu, en de bak is van 18mm massief mahoni hout dat weegt al aardig wat.

Het punt is vooral dat de bak 30cm verder naar achter steekt als de kofferbak van een standaard eend. Gewicht steekt dus verder voorbij de as en daardoor zakt hij nog sneller door de veren. Ik heb zaterdag met een enkel as aanhanger gereden, kwam nog wat triplex te kort. De aanhanger heeft een geschat gewicht van ergens rond de 250 kg en geen oploopt rem dat ging prima. op de snelweg heb ik het even geprobeerd 100 op de gps is haalbaar sneller heb ik maar niet geprobeerd. En remmen gaat ook prima.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 28 jan, 2013 12:59

Zaterdag weer wat aan de caravan geknutseld.

Ben nu bezig met de constructie voor het hefdak.
Uiteindelijk heb ik besloten dat het een schaar constructie moet worden.

De scharen heb ik inmiddels klaar ze zijn lekker stevig geworden en toch niet zo zwaar. De hele constructie blijft onder de 5kg.

Ik heb eerst aan aluminium gedacht maar de gewichtsbesparing is zo gering dat ik toch voor makkelijk ben gegaan. Staal kan ik gewoon zelf lassen.

Voor het afkorten van de profielen heb ik een slijpschijf in mijn hout afkortzaag gemonteerd. Dit werkt perfect. Mooi in verstek en ook precies haaks echt super. Alleen wordt de schijf in tegenstelling tot een zaagblad steeds kleiner waardoor je op gegeven moment een klosje onder het staal moet leggen anders komt je niet diep genoeg.

Paar foto's dan maar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje :

Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 28 jan, 2013 22:56

Ziet er goed uit!
Houd er wel rekening mee dat het ook weleens hard kan waaien.
Ik spreek uit ervaring, heb een Otten caravan gehad.

Ik ben wel benieuwd waarom je voor deze oplossing hebt gekozen en niet gewoon de achterkant opklapt.

Zoals bij de Kip Kuiken:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 28 jan, 2013 23:19

Ik weet wat wind kan doen maar ik denk dat het sterk genoeg gaat worden.
Dit is nog maar het begin van de constructie. Er is nu nog geen zijdelingse stevigheid maar dat komt goed.


De reden dat ik voor zo een lastige constructie kies is dat ik graag zo veel mogelijk sta hoogte heb. De binnen maat word ongeveer 1,85m en ik ben 1,78m kan dus over een lengte van 1600 staan.

Leuk model die kip die was ik nog niet tegen gekomen.

Ik heb vast gemonteerde pootjes voorlopig geschrapt. Ik heb nu losse lichtgewicht stelpoten van kunststof. Ze kunnen 750 kg perstuk aan volgens de spec meer dan genoeg dus. Het is een gewichtsbesparing van 12 kg dat is bijna het gewicht van de koelkast :) .

Het ziet er nu naar uit dat het gewicht incl gasfles matras en koelkast op 325kg iuit komt.
Dan heb ik nog 75 kg over voor De spullen. Eventueel kan je nog 5% smokkelen ik heb begrepen dat de politie pas bij meer dan 5% overbelading moeilijk doet.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 28 jan, 2013 23:48

Je kogeldruk krijg je ook nog eens kado, da's misschien 35 kilo voor een eend?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 29 jan, 2013 10:02

ik dacht dat je 10% overbelast mocht zijn.
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 29 jan, 2013 10:11

Ik ga het uitzoeken maar ik heb altijd begrepen dat je van af 5% een boete krijgt maar wel door mag rijden. En van af 10% moet je uitladen voor je verder mag.

op de site van het OM lees ik:

Er wordt proces-verbaal opgemaakt als de maximum massa met 5% of de aslast 10% of meer is overschreden.

en:
Op overbelading staan niet alleen hoge boetes. Ook de politie kan ter plekke beslissen dat de vrachtauto moet blijven staan en dat de lading moet worden overgeladen. De politie legt deze maatregel op als de totale massa met meer dan 10% of de aslast met meer dan 20% is overschreden. Indien mogelijk kan worden volstaan met het anders indelen van de lading.

Maar dat gaat dus over vrachtwagens ik kan niets vinden over aanhangers


Als je in de boete database kijkt begint die indd. bij 10% overbelading je zou dus wel eens gelijk kunnen hebben. Moor voor de veiligheid ga ik maar even uit van 5% dat is voor mij ook wel voldoende.


Over het feit dat de kogel druk niet mee telt heb ik ook nog niets gevonden. die heb ik zelf nog steeds wel mee gewogen. Er staat mij bij dat op de trekhaak van de eend 50kg max staat. Dat heb je ook wel nodig wil het een beetje relaxed rijden.

013
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 593
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 22:54
Locatie: Tilburg

Bericht door 013 » di 29 jan, 2013 10:39

Mooi hoor.

Ben benieuwd naar het eind resultaat!
Misschien met haar 1,54 wel de kleinste eend rijdster van NL..


2cv6 1983 LPG
2cv6 1985
fiat 500 1969
solex 3800

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 29 jan, 2013 21:22

Toch zou ik gewoon binnen die 400kg proberen te blijven.
Je laadt er zo maar te veel in.
Ik mik er altijd 3 fietsen in en de hele kampeer-reut.

Nu ik die klapdakjes zo zie begint het wel te kriebelen om dat er ook op te bouwen. Dan kun je tenminste staand aankleden.... :?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 18 mar, 2013 14:02

Het heeft een poosje stil gestaan maar zaterdag heb ik weer wat gedaan aan de caravan. Het schaar mechanisme voor het hefdak is bijna klaar.

Het is steviger geworden als ik had gedacht. De dakplaat ligt er op de volgende foto nog los op. Hij is zijdelings ook erg stevig als je aan de dakplaat schud gaat de hele caravan heen en weer maar er zit bijna geen beweging in de constructie.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » ma 18 mar, 2013 15:31

Leuk dat je weer verder bent gegaan, dacht bijna aan een gestrand project. De opbouw heb ik met interesse gevolgd maar voor mezelf besloten niet zelf te gaan bouwen. Vorige week heb ik een Gobanna gekocht, geen stahoogte maar wel 300kg! Ik kan niet wachten op de eerste meeting (of ik neem heb simpel mee naar de Amarkt als testrit)
Afbeelding
Afbeelding
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 18 mar, 2013 15:55

Mooie caravan :D daar ga je waarschijnlijk een hoop lol van hebben.


Het project is gelukkig niet gestrand. Mijn probleem is alleen dat ik iets te veel projecten tegelijk heb waar de schaarse vrije tijd over verdeeld wordt.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 19 mar, 2013 00:14

Mooi systeempje Erikjan. Maar ga je nu werkelijk een 18mm multiplex plaat voor het dak gebruiken of is dat triplex met piepschuim er tussen?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 19 mar, 2013 11:06

Het is een sandwich paneel van triplex en piepschuim.
De complete plaat is 1500 x 1600 en 18mm dik. Hij weegt bijna 6kg.

Het gewicht valt dus nog al mee. Het is toch een behoorlijk stijve plaat geworden door het verlijmen met piepschuim en latjes van 1cm dik.

Het is de bedoeling dat er een zonnepaneel op komt, ik heb hier rekening mee gehouden ik kan hem straks laten verzinken in het dak. De bovenplaat zaag ik dan weg ter grootte van het paneel. het paneel is 30mm dik daarvan zakt 14mm in het dak en steekt er nog 16mm uit.

Wat ook nog een mogelijkheid is. Dat ik losse cellen gebruik en van het dak een paneel maak maar dan moet ik wel tijd hebben. Anders kan dat altijd later nog om een paar kg te besparen.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 22 mar, 2013 13:19

En weer een stapje in de goede richting. De deur zit er in en gaat goed open en dicht. Ik heb een origineel caravan slot gehaald bij de campeerwinkel.

Het dak gaat nu goed omhoog en naar beneden en is mooi stevig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie