Zelfbouw Caravan voor achter de eend

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 2 mei, 2013 15:00

Ben weer even aan de caravan bezig geweest. Het luik voor de voeten is grotendeels klaar. De buitenkant heeft een eerste laklaagje gekregen en het schaarframe van het dak is zwart geschilderd.

De tafel is grotendeels af, alleen nog een pootje en een ophanging onder het raam.

Volgendeweek komen de schuimblokken voor de kussens / matras binnen als het goed is. Dan kan daar een stofje om worden genaaid. Heb voor koudschuim sg30 soft gekozen dat schijnt meer te ademen en langer mee te gaan dan polyether.

Paar plaatjes er bij dan maar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 2 mei, 2013 22:55

wat een mooi randje zit er om dat luik! Waarvan is dat gemaakt? Ik zoek zoiets voor mijn dwergauto om van lekkage af te komen...
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 3 mei, 2013 09:53

Dat is caravan tentprofiel, hier kan je een pees in schuiven die aan een tent is genaaid. Word bij caravans gebruikt om de voortent of luifel aan de caravan te monteren.

Het is niet bedoeld om iets waterdicht te maken daar heb je nog rubbers voor nodig. Momenteel zit er nog gewoon een kier rondom waar je zo naar binnen kijkt.

Het is wel vrij stug spul, ik heb eerst een mal gemaakt van de bolling en vervolgens het profiel met een beetje geweld in model geklopt. Als je het gaat buigen gaat de rand waar je de tent in schuift dicht vouwen. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen heb ik een stuk hardboard in de spleet gedaan en mee gebogen. Dit helpt wel maar niet 100% ik moest later de rand nog iets bij buigen.

http://metaalwinkel-metalen.nl/Aluminiu ... ofielen.mw

Ik heb type 2 gebruikt. Als je wil weten wat het kost ff bellen ze leven ook particulier. Ik dacht iets van 7 euro ex. per meter
. Maar het is al een poos geleden dus ik kan het mis hebben.

Heb je grote stukken nodig? Ik heb straks misschien nog wel een afvalstukje van 50 of 60 cm. Maar dat weet ik over 2 maanden als hij klaar is.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 8 mei, 2013 15:11

Dakje dicht:

Afbeelding

Dakje omhoog:

Afbeelding

Echt relaxed, lekker veel hoogte. Ik kan zelf goed staan in de caravan (178cm)

Snel doek bestellen om de zijkanten en voorkant dicht te maken. Dan nog een paar rubbers hier en daar en ik kan een proefrit maken. Bovendeur moet ik ook nog in elkaar lijmen.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 8 mei, 2013 15:35

dat is nog 'ns een hefdak :D

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » wo 8 mei, 2013 19:51

Zo dan, dat is een halve caravan die er uit schuift! :shock:
Geweldig!!
Ik neem aan dat in het grote gat aan de zijkant een raam komt?
Is dat niet alleen wat laag?
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 8 mei, 2013 20:55

Dat wordt toch 't uitsteekdeel voor je voeten als je slaapt?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » wo 8 mei, 2013 21:21

Ja, nou je het zegt!
Vond 't al een vreemde plek voor een raam.... :oops:
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 17 mei, 2013 00:03

Ik ben nu met de matras / kussens bezig.

Om geld uit te sparen ben ik zelf aan het naaien gegaan.
Nog nooit eerder een naaimachine aangeraakt maar het valt me nog niet tegen.

Het schuimrubber heb ik op maat besteld de stof komt van een naai winkel op dorp. Het zal geen 10 jaar mee gaan maar echte meubel stof was te duur. Nu was ik 18 euro kwijt voor 6,5 meter stof. Meubelstof kost dat per meter.

Afbeelding

Ben er erg content mee :)

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » vr 17 mei, 2013 21:47

onze oude Caravan is weer te koop dus als er liefhebbers zijn grijp jullie kans .
http://link.marktplaats.nl/673759542 :D

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 27 mei, 2013 10:38

Weer een kleine update.

Ik heb een 3 pits kookplaat gekregen van een vouwwagen. Deze opmaat gemaakt voor de caravan.

Afbeelding

Nu ben ik met het tenddoek aan het stoeien. Zaterdag even met punaises vast geprikt voor het idee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Huidige gewicht 320 kg incl. koelkast en matras.

Nog 7 weken te gaan :)

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 4 jun, 2013 12:16

Weer even aan het knutselen geweest. Het doek zit er op en ik heb er nog een rand aan gemaakt waardoor het water niet naar binnen loopt.

Aan de voorkant komen nog 2 pootjes dan komt het doek mooi strak.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 13 jun, 2013 15:52

j b schreef:een alu profiel als hoekafwerking op een gebogen stuk kan ik je afraden. dat heb ik gedaan en bij flauwe bochten kan het wel maar bij de wat scherpere is het echt een ramp zonder geschikt buiggereedschap.
ik ben uiteindelijk met een varkensbrander het aluminium profiel aan het verwarmen geweest (niet te werm want het smelt erg snel) en dan met water laten schrikken. dan is het aluminium tijdelijk zacht. vervolgens heb ik om de 15 cm een rvs schroef erin gedraait en om de boel op zijn plaats te houden. op vele plekken is het profiel nog uitgeknikt en heb ik wel zo goed mogelijk terug geslagen met een blokje hout en hamer maar het is me erg tegen gevallen.

de kleine caravans die ik van fabrikanten gezien had hadden dan ook allemaal kunsof hoekprofielen. maarjam je kunt maar eigenwijs zijn

in amerika heb ik ook zachter aluminium profielen gevonden die makkelijker te buigen izjn. in nederland kwam ik deze niet tegen maar met een flinke zoektocht moet het misschien wel aanwezig zijn

Toevallig is mijn oom van een vouwwagen een bromfiets trailer aan het maken.
En dat gebeurd bij ons op het erf, nu heeft hij van de vouwwagen aluminium strippen overgehouden die ik weer heb gebruikt om de ronding aan de voorzijde af te werken.

Deze zijn prima te buigen de straal van de ronding is 500mm, ietst strakker zou ook nog wel lukken met wat geduld. Het is geen hoek profiel maar een J profiel .

Volgens mij is het de laatste van deze profielen:

http://www.salomons-metalen.nl/nl/produ ... jstprofiel

Dat voortent profiel wat ik heb gebruikt is ook prima te buigen Bij de straal van 25cm die ik heb gebruikt voor het voetenluik begint het wel te wijken. Ik denk dat een straal van 40cm eigenlijk wel de max is.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 18 jun, 2013 10:47

1e proefrit is gemaakt, nog maar 2 straten om geweest en niet harder dan 70 gereden om dat er nog geen verlichting op zit maar toch. Hij trekt nog gewoon prima.

Hij is nu van buiten ongeveer af. Op de lampjes, de kabel en de stekker liggen al naar achter moet alleen nog een worden aangesloten.

Van binnen nog afwerken en deurtjes maken dan is dat ook klaar.

Nog 4 weken te gaan moet lukken.

Gister nog even gewogen zit nu op 330 kg dat is compleet incl. koelkast zonnepanelen en kussens. Kom alleen nog een accu en omvormer voor de zonnepanelen bij. De gasfles gaat tijdens het rijden achter in de pickup. Moet lukken om net onder de 350 kg te blijven. Hebben we nog 50 kg laadvermogen over.

Heb lichtgewicht aluminium pannen en wok gekregen. Nog wat plastic borden en lichtgewicht bestek. Dan blijft er nog genoeg laadvermogen over voor de kleding.

Stoelen en de rest gaat in de pickup. Daar mag trouwens ook niet heel veel meer in.
Hij weegt met volle tank 720 kg en mag 960 wegen dacht ik. Met ons er in en de kogeldruk van 50kg hou je nog 100 kg aan laadvermogen over. Het wordt dus selectief inpakken. Gelukkig wegen zomerkleren niet zo veel. ;)

Paar foto's voor de liefhebber:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komt nog een maatje smaller onder en zomerbanden ipv winter banden. Alle beetjes helpen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door tinouck » di 18 jun, 2013 23:17

Je gaat er vast veel plezier van beleven.

Plaats reactie