kettingzaag

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » vr 1 nov, 2013 08:34

Haha wat hebbben jullie met die ontstekingen
Ik heb in 25 jaar als bosbouwer nog nooit iets met de ontsteking gehad
Aspen is prima peut
Maar gewoon verse euro met een kwaliteit 2T olie is ook niks mis mee
Je verspreid de kettingolie ook over de grond dus millieu moet je dan niet over beginnen
Gebruik geen buitenboordmotor olie voor in je benzine
Die kan de hoge toeren niet aan

O en dan nog even een zeiktip
Draag (is verplicht) veiligheidskleding schoeisel helm en oog bescherming
Want je verzekering betaald gewoon niet als je jezelf in je poot zaagt zonder :wink:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 1 nov, 2013 09:01

hoi Brammie, ik kan me voorstellen dat je als professioneel bosbouwer met iets ander materiaal werkt dan de gemiddelde hobbyist hier. en jou materiaal zal wel regelmatig (jaarlijks) een onderhoudsbeurtje krijgen. ik kan me dan voorstellen dat je er geen problemen mee hebt.

wat betreft bescherming ben ik het zeker met je eens (al doe ik t zelf ook niet altijd.....)
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » vr 1 nov, 2013 10:14

En met jou heel veel
Ik heb mezelf wat afgeleerd daar dan ook wat van te zeggen
Maat van me werd laatst nog voor zeikerd uitgemaakt toen hij dat goedbedoeld wel deed
Kerel waar hij dat tegen zei ligt nu al 3 weken op eigen kostdn in het ziekenhuis omdat hij zich nog dezelfde dag in zijn scheenbeen zaagde
En de verzekering betaald geen cent
Trouwens mijn zwager die bij de vrijwillige brandweer zit is ook al kwaad op me omdat ik hem daar tijdens het maandagstormzaagwerk van de brandweer op wees
Blijkbaar denkt hij dat 1middag cursus net zo goed is als 4jaar gerichte opleiding!

Goed bedoelde adviesen? Ik doe het niet meer
Maar ik kom met plezier iedereen in zijn gezicht uitlachen die zich een been voet of ander lichaamsdeel afzaagd :twisted:

Zo mijn frustratie is weer afgezakt
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 1 nov, 2013 12:23

Brammie je hebt helemaal gelijk..... alleen hebben wij (de leek die 1 keer in de 3 jaar een boompje omzaagt/snoeit) altijd zoiets van a joh dat gebeurt mij niet.... ik maak me er zelf ook schudig aan...

Zelfde geldt ook voor flexen (heb al diverse keren bij de huisarts gezeten om splinters uit mijn oog te laten frezen)

Lassen, gelukkig geen zand meer in mijn ogen gehad de laatste jaren..

spuiten (luchtkapjes/kleding dragen ventileren)

schuren idem


enz...

a joh dat gebeurt mij niet,,, maar je hebt groot gelijk...........
sorry ik geef het toe......

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » vr 1 nov, 2013 12:39

Weet je, het is er bij ons op school zo in geramd dat ik nu automatisch eerst mijn helm opzet en broek + zaagschoenen aantrek voor ik überhaupt de zaag pak :wink:

Ontopic: doet dat kreng het alweer? :D
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » za 2 nov, 2013 16:25

zo, dat is weer genoeg stof om te proberen. de kettingzaag is alleen in de wacht gezet omdat mijn burotn afgekeurd is. een versleten wiellager en ik heb echt ruzie om dat ding te demonteren

waarschuwen voor veiligheid kan absoluut geen kwaad. ik gebruik het allemaal al.
ik wordt ook wel eens belachtelijk gemaakt omdat ik tijdnes slijpen of weet ik wat dan ook nagenoeg altijd met veiligheidsbril en oordoppen werk. dan krijg ik van sommige beroeps(prutsers) te horen (die toevallig langskomen) dat je zo niet kunt werken omdat het niet opschiet.
ik ben maar een amatuer prutser en trek me daar neit veel van aan

maar nee, dat kreng doet het dus nog niet. maar zaagschoenen? ik gebruik altijd gewoon standaard veiligheidsschoenen
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1919
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 2 nov, 2013 23:09

Zaag ns achter je stalen neus langs, weet je gelijk waarom er zaagschoenen zijn :lol:
Ook een jaartje of 13 in de bomenzagerij gezeten...
tweeceevees zijn leuk!

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » za 2 nov, 2013 23:23

Doppen bril en stalen neuzen
Ik vind het al goed klinken
Investeer ook ff i een zaag broek en je bent het mannetje :D

Mocht je er weer aan toe zijn horen we het wel :wink:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » zo 3 nov, 2013 17:23

achter een stalen neus langs zagen wass ik niet van plan om uit te proberen. heb al wel eens zeer nette veiligheidsschoenen aangehad en de jongen op het werk vonden het grappig mij te leren niet zonder stalen neuzen op het werk te komen. sloegen ze even een stootijzer op mijn tenen. deze schoot echter achter de stalen neus waarop ik dus flink begon te vloeken. krijg je vrolijk te horen dat ik dan maar veiligheidsschoenen aan moest trekken. kun je even gaan uitleggen dat ik die gewoon aanhad maar dat ze erachter stootte :S

de broek die ik erbij aantrek komt uit de tunnelbouw. deze is al een stuk beter dan de gemiddelde wekrbroek. de veiligheidsmensen die lieten de jongens ook met deze broeken werken met de kettingzaag (inkepingen voor het looppad maken) terwijl we het hoogst moglijk veiligheidsniveau meosten handhaven. hierbij werd een veiligheidsafweging gemaakt en werd het geaccepteerd.
niet geheel correct weet ik maar goede benadering. (heb nl al wel eens mijn been geraakt(getikt) en deed wel zeer en had schram maar daar bleef het bij)

met boom kappen heb ik trouwens ook bouwhelm opgehad. lekker als er een tak met veel zijtakken naar beneden kletterd (boven je hoofd zagen)
J B

just drive like you stole it

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » zo 3 nov, 2013 20:27

Bosmaaiers, kettingzagen, rugblazers, we stoppen er standaard Aspen in, iets duurder maar en beter voor het milieu en beter voor je machines.
Veiligheid gaat voor alles, of je nu hobbyist, of beroeps bent, bij ons op het werk zijn er duidelijke afspraken over. Je werkt nooit alleen met de kettingzaag, zorgt dat er altijd iemand in de buurt is. Draagt goedgekeurde veiligheidskleding.
En heel belangrijk, al onze machines gaan 1 keer per jaar weg voor een servicebeurt, worden gekeurt en komt een rapport bij
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Plaats reactie