milieusticker voor duitsland

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Plaats reactie
Ason
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: di 25 nov, 2014 15:46
Locatie: Nijmegen

milieusticker voor duitsland

Bericht door Ason » di 25 nov, 2014 15:52

De vraag zal wel al een keer gesteld zijn, maar ik stel 'm, omdat ik nieuw ben hier, toch nog maar een keer.
Heeft iemand ervaring met het al dan niet verkrijgen van een milieusticker voor Duitsland voor een eend uit 1985?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 25 nov, 2014 16:01

Je zult dan wel een rode stikker krijgen,

Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

Bericht door Krummel » di 25 nov, 2014 18:47

Hallo Ason,

De regels zijn als volgt:

- je auto moet tenminste 30 jaar zijn (volgend jaar bij jou het geval);
- je auto moet zich in een goede toestand bevinden;
- je auto moet origineel zijn, dat betekent, dat opgevoerde, bespoilerde, verbrede etc. auto's niet geaccepteerd worden.

Het komt er in het kort op neer dat je auto zich in een zo goede toestand moet bevinden, dat hij in Duitsland in aanmerking zou komen voor het zogenaamde H-Kennzeichen. Dit kenteken krijgen alleen auto's in originele toestand. Als het gaat om een accessoire dat ooit origineel voor de auto is geleverd, kan de auto wel het H-Kennzeichen krijgen.

Een kopie van je kentekenbewijs dient achter de voorruit te worden gelegd, zodat de oldtimerstatus van je auto te controleren is. Je hebt dan geen milieusticker nodig

Met vriendelijke groet,

Wido
Verbruik: Afbeelding

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » do 27 nov, 2014 22:00

Ik vraag me af waarom buitenlandse auto's die wat aangepast zijn niet in aanmerking komen voor een milieusticker of een vrijwaring daarvoor? Die sticker wordt toch verstrekt op basis van de bekende autogegevens en kenteken?
wat wel lachen is of erg helpt zijn zgn blauwe platen op je eend. Indien je auto van voor 1978 is mag je daar zowiezo mee rijden ( en de aanhanger tot een gewicht van 750kg ook)
Auto's van na 1978 mogen wel blauwe platen voeren maar moeten met de apk de voorgeschreven gele hebben. Let op! met blauwe platen moet je nog wel de witte NL sticker hebben, ook op de fietsdrager / aanhanger.
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

Bericht door Krummel » vr 28 nov, 2014 08:24

Auto's worden hier niet ingedeeld naar kenteken, maar naar het sleutelnummer. Dit is een combinatie van 7 letters, die precies aangeeft om welke auto het gaat, met welke motor etc. Op basis van dat nummer kun je een sticker krijgen. Of niet...
'smerige' auto's krijgen helemaal geen sticker. Daarna heb je de rode, gele en natuurlijk de groene.

Sleutelnummer voor een 2cv6 Club is bijv. 3001 303
3001 voor Citroën
303 voor 2cv Club AZ-L

Een Eend komt standaard niet in aanmerking voor een sticker. Hij is gewoonweg te 'smerig'. De enige mogelijkheid om er aan te komen is het H-Kennzeichen. De voorwaarden daarvoor heb ik hierboven genoemd. Het historisch kenteken is alleen voor auto's die zich in originele staat bevinden.
De regel om in de Umweltzone te mogen rijden, geldt dus ook voor buitenlandse auto's, maar dan moeten ze wel aan de H-Kennzeichenregeling voldoen.
Je krijgt trouwens ook dan geen milieusticker. Het feit dat de auto's een H-Kennzeichen hebben, is genoeg. Wel een kopie van de papieren achter het voorraam leggen dus.

Groet,

Wido
Verbruik: Afbeelding

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 28 nov, 2014 11:31

dus een 2cv 4 uit 1970 met een 2cv6 blok komt niet in de buurt van een h dinges? of kijken ze zover niet? voor zover je dat al kunt zien? Trommel remmen of schijfremmen, die dingen, hoever gaan ze?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

Bericht door Krummel » vr 28 nov, 2014 14:47

Dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Voor zover ik weet, mag er geen sprake zijn van tuning, tenzij het om iets gaat, dat in die tijd normaal was. Verder mag, als je motor kapot is, je er een andere inzetten uit een auto van hetzelfde type. Aangezien er van de 2cv maar 1 type is (toch?) mag je volgens mij wel een 2cv4-motor vervangen voor een 6. We hebben het nu over de goedkeuring voor een H-Kennzeichen.

Als jij met je, van buitenaf onzichtbaar getunde, Nederlandse 2cv met V6 in een Duitse Umweltzone parkeert, kan volgens mij niemand je wat maken. Hoe wil men controleren dat ie niet origineel is, als dat niet zichtbaar is? Aan de andere kant, kun je met een verlaagde, verbrede problemen krijgen, omdat ie er niet als origineel uitziet.

Maar of onze geliefde Politessen alle originele kenmerken van een oldtimer kennen...? :wink:

Groet,

Wido

Een link over het thema: http://www.zeit.de/auto/2013-02/oldtimer-kennzeichen
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 28 nov, 2014 15:18

Zijn de Eenden met katalysator ook niet goed schoon genoeg voor een sticker?

Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

Bericht door Krummel » vr 28 nov, 2014 15:34

Jawel, die krijgen dan een aanpassing in het kentekenbewijs.

Groet,

Wido
Verbruik: Afbeelding

Plaats reactie