Opgehokt

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 12 jan, 2018 23:04

Op 27 december 2017 is mijn 2Cv gekeurd en uit de schorsing gehaald.
Nu kreeg ik vandaag een rekening van de belastingdienst voor de houderschapsbelasting van 2017.
Dat is de rekening voor de overgangsregeling. Dus 34 euro betalen (het is nu januari 2018) en dan mag ik in december 2017 niet rijden.....
Maar dat heb ik natuurlijk wel gedaan....
Als ik nu niet betaal dan volgt automatisch een rekening voor de laatste 5 dagen van december 2017 die natuurlijk veel lager is dan 1 kwartaaltermijn.

Nu heb ik 3 jaar geleden bijna hetzelfde meegemaakt met de Pony maar kennelijk hebben ze het na 3 jaar nog steeds niet op orde bij de belastingdienst.
Ik vind het heel bijzonder dat deze rekeningen verstuurd worden. Als je even niet oplet betaal je te veel en had je niet eens mogen rijden.

Overigens zat de rekening voor 2018 ook in de bus. Tot 10 februari kan ik beslissen of ik mee doe aan de overgangsregeling....
Wie controleert nu of niet per ongeluk niet al op de weg ben geweest?
Het lijkt er op dat ik tot 9 februari kan rijden en als ik geen controle heb gezien dan snel de overgangsregeling betalen.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker....

(Ik ben trouwens erg benieuwd wie dit allemaal nog begrijpt....)

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 12 jan, 2018 23:17

Ja denk dat ik het wel snap.

Ik vind het heel logisch dat als je de auto uit de schorsing haalt je mag kiezen of je overgangs regeling wil ja of nee.

EN dan maakt het niet uit of het jaar nog maar 3 dagen telt of nog 8 maanden ofzo.

Dus wat ze doen klopt precies.

Want snap je gedachte, het lijkt wat onzinnig met 3 dagen, want wie kiest er dan nog een overgangs regeling? Maar hoe zit dat met 25 dagen? Of 60 dagen? Of een zware amerikaan uit 1982 en 10 dagen?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » za 13 jan, 2018 07:42

Dat klopt inderdaad aangezien je hem ontschorst in de ophokperiode. Dan krijg je weer brief of je wel of geen overgangsregeling wilt. Betaal je hem niet mag je ook in januari en februari rijden.

Dit jaar netjes voldaan en staat netjes in de brief beschreven. Laat je de brief liggen of kwam hij niet aan zoals bij mij het geval was dan zit je automatisch in de normale belasting regeling. Spijtig als je een dikke Amerikaan hebt. Gelukkig valt het bij die eenden wel mee.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » za 13 jan, 2018 08:41

Voor die paar tientjes die een eend per jaar aan mrb kost gewoon niet aan die overgangsregeling mee doen...
Heb je dit "probleem" ook niet..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » za 13 jan, 2018 09:23

Precies is maar tientjes werk bij een eend.

Bij een zwaar slagschip zou ik de brievenbus in de gaten houden :)
Citroén rolls better than a Rolls!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 15 jan, 2018 12:59

Waar het mij om gaat is dat de belastingdienst deze rekeningen niet zou moeten versturen.
Het is toch belachelijk om in december rekeningen te versturen die er voor zorgen dat je dan niet mag rijden?
Die rekening hoeft niemand te ontvangen want als je niet zou willen rijden dan haal je de auto niet uit de schorsing.

Ook zou je verwachten dat het computerprogramma bij de belastingdienst even uitrekent of de overgangsregeling óf het reguliere tarief goedkoper is aan het einde van het jaar.
Maar blijkbaar is dat te veel gevraagd....

Om kort te gaan: Ik kan nu nog beslissen of ik een overtreding in december 2017 wil begaan....

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 18 jan, 2018 16:28

Thijs schreef:Waar het mij om gaat is dat de belastingdienst deze rekeningen niet zou moeten versturen.
Jawel. Want jij ontschorst je auto, en dan volgt automatisch een acceptgiro voor de motorrijtuigenbelasting...
Belastingjaar voor de auto loopt van 1-1-2017 tot 31-12-2017 en zelfs als jij op 31-12 je auto ontschorst (en je dus moet voldoen aan APK-, verzekings- en MRB-plicht) ben je de overheid de MRB voor 31-12 verschuldigd omdat je op die dag gebruik mag maken van de openbare weg.

Dat je auto aan de overgangsregeling mag mee doen (en je dus in januari, februari en december van een jaar niet de weg op mag) is irrelevant.
De belastingdienst moet hoe dan ook een rekening sturen. Of voor de overgansregeling (welke je naar mijn weten niet hoef te betalen als je niet aan die regeling mee wilt doen) of voor de reguliere MRB om het hele jaar te kunnen rijden.
Als ze de reguliere hadden verstuurd was het vast en zeker ook niet goed geweest omdat je net dan aan de overgangsregeling mee wilt doen.

De zullen bij auto;s voor 1-1-1988 eerder die overgangsregelingsfactuur sturen lijkt mij.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » do 18 jan, 2018 20:40

Ik heb begin december middels een formulier dat je kunt downloaden bij de belastingdienst aangegeven dat ik de eend die ik normaal het hele jaar rij in 2018 in de overgangsregeling wil en de eend die ik in 2017 in de overgangsregeling heb zitten in 2018 het hele jaar wil rijden. Nog steeds niets gehoord het schiet daar dus niet echt op. Om het hun in mijn ogen gemakkelijker te maken heb ik de eenden afzonderlijk met een formulier afgemeld en aangemeld voor de overgangsregeling. Ben benieuwd.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Opgehokt

Bericht door Thijs » za 1 dec, 2018 20:48

Helaas is het vandaag weer de eerste dag van de vrijwillige ophokplicht. Ik bedacht me nog net op tijd dat ik niet meer mocht rijden...
Dus heb ik de all season banden maar onder de Dyane gezet. Die is nog wel in de houderschapsbelasting.
Volgend weekend even naar Duitsland....

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Opgehokt

Bericht door Michiel van G. » za 1 dec, 2018 22:10

ik mag met de Dyane weer gewoon rijden. Aangezien ze van 1977 is is ze oud genoeg nu!
Alleen staat ze alsnog opgehokt. Ik heb haar met mijn andere delen wagenpark weer gevrijwaard voor vocht en pekel :)

Afbeelding

meer kan er ook niet in :)
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Opgehokt

Bericht door Boudewijn » za 2 mar, 2019 18:22

We mogen weer rijden. Vandaag de eend uit de stalling gehaald. Even doorstarten de hij sprong zonder problemen aan.
Alleen jammer dat het goede weer nu over is.
Schultenbräu das ist mein Bier !

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Opgehokt

Bericht door hobbes » zo 3 mar, 2019 18:43

Ik rij gewoon jaarrond belastingvrij gewoon door :lol: Natuurlijk beschikt de dyane over zwarte platen zodat ik in de hele E.U.S.S.R de binnenstad in mag zonder aflaten te moeten kopen :wink:
De casper en hobbes eend staat voorlopig nog wel opgehokt totdat ik weer tijd en ruimte heb
met eendige groeten,

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Opgehokt

Bericht door Thijs » zo 10 mar, 2019 11:21

Ik heb er ook wel eens over gedacht om illegale blauwe platen te monteren. Misschien heb je dan minder trammelant in de milieuzones.


Gisteren 9 maart ontving ik een brief van de belastingdienst welke 18 maart 2019 gedateerd is....
Hier staat in dat voor 1 auto de overgangsregeling van toepassing is voor 2019 en dat er in de maanden januari, februari en december van 2019 nuet gereden mag worden.

Volgens mij zijn januari en februari al voorbij als je op 8 maart een brief verstuurt...

Voor de andere auto welke ook in de overgangsregeling zit heb ik geen brief ontvangen....
Lekker logisch weer...

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Opgehokt

Bericht door Thijs » zo 22 mar, 2020 12:50

Dit topic blijft actueel....

Nu de Eenden weer vrij zijn gelaten worden we zelf opgehokt...

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Opgehokt

Bericht door hobbes » ma 23 mar, 2020 09:09

niet helemaal waar hoor :roll: voor professionele houders van gevogelte geldt nog steeds de ophokplicht. Voor hobby -isten niet maar ik raad ook die sterk aan dat toch maar te doen. Vorige week is in Duitsland nog vogelgriep vastgesteld bij een hobby boer. overigens is een mutatie van de vogelgriep nog iets gevaarlijker dan de corona griep die nu heerst...
maar om positief af te sluiten onze vierwielers mogen weer naar buiten :wink:
met eendige groeten,

Plaats reactie