wie kent de historie van dit project?

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Gebruikersavatar
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

wie kent de historie van dit project?

Bericht door gillis » za 7 sep, 2019 17:35

Een goede bekende heeft een gestrand project gekocht.

Het werk wat gedaan is lijkt vrij goed gedaan.
Ben benieuwd of iemand op het forum of via via iemand dit project kent...

Het schijnt een grijze charleston te zijn geweest..
Zie foto

Hoor graag van jullie!
Bijlagen
10307708_3.jpg
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door gillis » ma 16 sep, 2019 10:23

Niemand?
Echt een verloren parel? :lol:
onder druk wordt alles vloeibaar

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 809
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door hobbes » wo 18 sep, 2019 16:32

heb je een foto met het kenteken? dat herkent soms wat makkelijker :roll:
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door gillis » zo 22 sep, 2019 15:45

FR-TZ-49

Grijze charleston is het officieel
onder druk wordt alles vloeibaar

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 23 sep, 2019 11:33

Zijn veel van dit soort projecten. Vaak enthousiast gestart om vervolgens in de garage te belanden.
Als je er een uitdaging in ziet aankopen en klaar maken :)
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door gillis » ma 23 sep, 2019 20:10

Staat al in de garage!

Nu waren we alleen nog opzoek naar wat meer historie...

Dus even op het forum...
Maar blijkbaar is er niet veel op het forum van geweest... Reacties blijven uit (wat vorige eigenaar of kennis daar van betreft)
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
RobertF
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 492
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door RobertF » ma 23 sep, 2019 21:31

Ja Bull Frog heeft gelijk, er staan veel projecten in garages en schuren die waarschijnlijk nooit afkomen.
Meestal is men vol enthousiasme en koopt een eend of andere oldtimer tenminste als de kas klopt en de vrouw het er mee eens is., verder wordt dan zelden gedacht.

Belangrijk is als men aan zo'n project wil beginnen om de volgende zaken te overdenken.
Heb ik ruimte, heb ik geld en staat mijn vrouw achter mijn hobby en misschien wel het belangrijkste criteria is tijd. Als je een normaal gezin heb een huis een auto de voetbalclub enz dan blijft er niet veel tijd over en de complete restauratie van een oldtimer kost veel tijd. Het duurt altijd veel langer dan gepland, het gat wordt meestal groter dan gedacht en de kosten meestal een veelvoud van wat begroot is.
Je hebt ruimte nodig om te sleutelen. De plaats voor 1 auto, maar je moet er wel omheen kunnen lopen en aan kunnen werken. Als de koets eraf gaat dan het je de ruimte van 2 auto's nodig en ruimte voor onderdelen. Je zal de eerste oldtimerhobbiïst niet zijn waar onderdelen in de slaapkamer liggen.

Dan is heel belangrijk dat je vrouw of je vriendin erachter staat, het betekent dat jij niet gezellig naast haar op de bank zit TV te kijken maar aan je project werkt in de garage. Wil ze dat, 3 avonden in de week?
Vergeet niet dat je ook verschillende kwaliteiten moet hebben om het project te laten slagen.
Je moet wel technisch inzicht hebben en wat ervaring in het repareren van dingen. Je moet verstand hebben van plaatwerk, carrosseriewerk, lassen, slijpen, plamuren gronden, schuren en lakken. Je moet iets weten van elektro, bekleden, stofferen. maar ook kunnen rekenen , Je moet van tevoren een begroting maken wat het gaat kosten vergeet daarbij ook niet het gereedschap met een waterpomptang alleen lukt het niet. De aankoop van een project is eenvoudig het tot een einde brengen qua, geld, tijd, doorzetting is een tweede.
Ik spreek uit ervaring . Ik kocht mijn Jaguar MK2 toen ik 34 jaar was en zag mijzelf al rijden de kosten varen 1500 gulden voor twee stuks. Heb je ruimte??
Toen die klaar was (1 is er gesloopt) was ik 54 jaar en op het spaarbankboekje stond 40.000 gulden minder.

Een vriend van mij wilde dezelfde auto. Toevallig had een clublid nog een gestrand project staan en wegens zijn leeftijd van 80 jaar kon mijn vriend de auto kopen voor 2500 euro, een koopje. Aan de auto hoefde niet gelast te worden dat was een plus maar de auto lag helemaal uit elkaar en alles moest gedaan worden, spuiten, motorrevisie, bakrevisie, technisch alles vernieuwen, nieuwe bekleding, wielen banden, verschromen enz. Bekleden van een interieur, hemel, vloer, stoelen in leer kost bij de bekleder tussen de 8 en 12 mille.
De auto werd door mijn vriend gekocht en hij was helemaal in de zevende hemel, hij had een Jaguar MK2.
De auto werd naar huis getransporteerd en daar ontstond al meteen het probleem van ruimte, we hadden de kale carrosserie en een aanhanger vol met onderdelen, assen, motor, bekleding enz en dat moet ook ergens heen. Enkele weken later zijn we eens gaan zitten rekenen en kwamen tot een bedrag van 40.000 euro aan materiaal en werk wat we moesten uit besteden zoals spuiten en motor en kop revisie. Dat was toch wel even om te slikken en mijn vriend heeft na rijp beraad de auto weer verkocht en is er niet aan begonnen.
Nou gaat een eend niet zoveel kosten maar het wordt altijd duurder dan begroot en het duurt altijd langer dan gepland.
Mijn buurman kocht een eend om te restaureren, om dat samen met zijn zoon te doen, hartstikke leuk. De auto heeft 12 jaar in een bloemenkas gestaan zonder dat er ook maar 1 sleutel aan is geweest en werd weer verkocht omdat er geen tijd voor was en omdat hij en zijn zoon geen ervaring hadden met laswerk.
Tijd en geld zijn belangrijke criteria, naast kennis, kunde en ruimte.
Klopt alles dan is het een hartstikke leuke hobby en heb je uiteindelijk profijt van je werk.
Bijlagen
fotos casio 8-2013 318A.jpg
Het project van mijn vriend wat niet doorging
IMG_0469.JPG
Mijn MK2 nu al 42 jaar in bezit, en profijt van mijn werk
2CV6 '85 in restauratie

Gebruikersavatar
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door gillis » ma 23 sep, 2019 23:36

Heb gelukkig al 3 chassis wissels achter de rug (met vele 'verborgen' verassing)

Ruimte en een top wijf...dus. Komt helemaal goed!
:D

Nu nog meer historische gegeven van de

FR-TZ-49

En we maken iemands project WEL af! :wink:
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
RobertF
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 492
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door RobertF » di 24 sep, 2019 10:09

Geweldig gillis dat jij dit samen met een bekende van je gaat afmaken en dat je ervaring hebt dan weet je waar je aan begint. Ik heb dit geschreven omdat er veel nieuwelingen ondoordacht aan zoiet beginnen en dan blijft er over, een illusie en een project voor jou. Er zijn maar weinig mensen die aan een gestrand project van een ander beginnen zoals jij want zonder ervaring is dat nauwelijks te doen. Als je zelf het uit elkaar haalt dan weet je hoe het gezeten heeft, heb je dat niet gedaan en nog nooit gedaan dan wordt het een hele puzzel en dan hebben we het alleen nog over de technische kennis.
De andere zaken worden vaak over het hoofd gezien, daarom deze tips.
Het is gewoon een hartstikke leuke hobby daarom doe ik het ook nog steeds en als je dan nog een top wijf hebt, wat wil je dan nog meer? :wink:
Ik maak hem vóór mijn vrouw dus verdien daarmee punten. :?
Afgaand op de kleuren van jouw project zou je zeggen dat ze er van twee één gemaakt hebben..
Succes met je project en hou ons hier op de hoogte van de vorderingen
2CV6 '85 in restauratie

Gebruikersavatar
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door gillis » vr 11 okt, 2019 22:00

M'n zwakste punt...
Electra.
De draad boom is een beetje vreemd, alles ligt los.
Binnen alleen stekkers (geen ringentje voor b.v. licht/claxon) of wat dan ook.
Contactslot is de geschakelde plus door verbonden met directe plus...handig...blijft de startmotor gaan...

Onder de motorkap is wat gerommeld (extra draden getrokken en door verbonden.

Dus nog wat uitzoeken.

Met wat snelle verbinding de motor getest...
Loopt als een zonnetje.
Dus die is binnen!
onder druk wordt alles vloeibaar

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1465
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door RobM » zo 13 okt, 2019 08:24

Als je de draadboom met dash en losse componenten in zwolle weet te krijgen dan kijk ik die wel even na.

Maak ik hem helemaal origineel, alle aanpassingen die er gedaan zijn er uit.

Doe dat regelmatig voor andere sleutelaars. Reken 2 tientjes materiaal.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door toon beekers » zo 13 okt, 2019 14:44

Rob, vraagje welke stekkertjes gebruik jij voor de achterlichten ?
MVg Toon.
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1465
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door RobM » di 15 okt, 2019 17:52

Waar je de achterste draadboom aan de voorste maakt?
Ik heb een paar oude draadbomen. Daar haal ik wel stekkers uit.
Vaak helpt het al als je het mannetje met korrel 400 opschuurt en samen met het vrouwtje in de contactspray spuit.
Voor de zwarte rubbertjes heb ik op mp wel eens een zakje van 100 gekocht. Maar die aanbieder kan ik niet meer vinden.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door dimi_v » wo 16 okt, 2019 08:04

RobM schreef:
zo 13 okt, 2019 08:24
Als je de draadboom met dash en losse componenten in zwolle weet te krijgen dan kijk ik die wel even na.

Maak ik hem helemaal origineel, alle aanpassingen die er gedaan zijn er uit.

Doe dat regelmatig voor andere sleutelaars. Reken 2 tientjes materiaal.

Gr Rob
Dat is schappelijk!
2CV6 - 206cc - Megane estate
Frans triootje :lol:

Gebruikersavatar
gillis
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: wie kent de historie van dit project?

Bericht door gillis » wo 16 okt, 2019 18:49

RobM schreef:
zo 13 okt, 2019 08:24
Als je de draadboom met dash en losse componenten in zwolle weet te krijgen dan kijk ik die wel even na.

Maak ik hem helemaal origineel, alle aanpassingen die er gedaan zijn er uit.

Doe dat regelmatig voor andere sleutelaars. Reken 2 tientjes materiaal.

Gr Rob

Klinkt aantrekkelijk...
Ga in overleg hoe, zal je wel even PM-en
onder druk wordt alles vloeibaar

Plaats reactie