Bertone

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » ma 16 mar, 2020 16:49

Niemendalletje

“Ik vlieg een eindje met je op,” zei de eend tegen de adelaar die net om een wolk heen vloog die de andere kant op moest, “maar ik kan je moeilijk bijhouden, want ik heb net geluncht”.
“Ik nog niet en ik zou jou wel lusten, maar je hebt te weinig vlees op de botten en het is nog geen etenstijd”. de taxerende opzij gerichte blik van de adelaar richtte zich weer op de horizon.
“Mag ik in je kielzog vliegen, ik word moe.”
“Ik neem nooit lifters mee,” de adelaar werd het gesnater zat en schakelde een versnelling hoger, “al helemaal geen eenden, die hebben mijn aandacht niet zolang ik geen trek heb”.
“Dan ga ik maar weer eens landen tussen mijn soortgenoten daar ginds, die hebben altijd trek”.

Groet

Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » vr 20 mar, 2020 09:24

Wat brengt troost in een tijd dat door ongekend malheur onze gemoedstoestand in een totale lockdown zit en er achter menig blikveld geen horizon meer ligt?
Wat brengt troost als de gepijnigde en verzwakte geest hongerig op zoek is naar opbeurend voedsel, maar de schappen leeg zijn tot nader order?
Dan is alles welkom dat afleidt en de geest verzet, hoe onbeduidend en klein dat verzetje ook mag zijn.
De een trekt de winterhoes van zijn klassieker, de ander leest dat al eeuwig in de wacht staande boek, weer een ander stoft z ’n instrument af en jonge ouders hebben eindelijk tijd om hun aandacht volledig aan de kinderen te schenken.
Ikzelf pak ’n oude vergeten hobby weer op: tussen de overgebleven uurtjes van het afbouwen van een Mercedes Ponton 220 SE coupé van 1954 ben ik weer bezig met ’t schrijven van dierenfabels, een weinig zinvolle hobby, ik weet ‘t , maar ik kan het niet laten.
Tussen de anekdotes over de lelijke eend en andere auto’s, zou ik in deze moeilijke tijden graag af en toe ’n hopelijk zinnenverzettende fabel willen plaatsen. Ze zijn kort en luchtig en als ik er alleen maar een glimlach mee op je gezicht kan toveren, ben ik blij.

Groet

Theo

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Bertone

Bericht door RobertF » vr 20 mar, 2020 10:58

Ik wil wel een anekdote zien hier. :o
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » zo 22 mar, 2020 16:16

2 CV 4x4 Sahara

Op het eerste gezicht zie je niet dat het ’n volstrekt ander concept is en denk je dat de eigenaar ’n handige sleutelaar is, die om welke reden dan ook het reservewiel niet in zijn koffer wilde hebben en dacht dat de achterspatborden eleganter zouden ogen als er aan de onderkant een hap uit werd gehaald en hij had waarschijnlijk zijn kofferbak nodig voor zijn honden want het luchtrooster in de kofferklep was daar niet voor niets aangebracht. Grote honden hebben veel zuurstof nodig vooral als ze net ietwat fanatiek zijn uitgelaten en de zweetlucht een uitgang zoekt.
Niets is minder waar.
De Sahara-eend zag het levenslicht omdat Franse oliemaatschappijen een vervoermiddel nodig hadden om de zandduinen in Noord Afrika te trotseren. Ook de Spaanse Guardia Civil zag de vierwielaangedreven eend wel zitten en bestelde er een aantal uit de voorraad van de 694 geproduceerde.

De wasbordmotorkap is verbouwd, in het midden erbovenop is een uitsparing gemaakt die bestaat uit een verdieping van zo’n 4 cm waar het reservewiel in kan worden vastgesjord met ’n riem omdat er geen plaats is in het koffer waar de hekmotor ligt.
Uit de achterspatborden is de onderkant gesneden in de vorm van de rondte van het wiel, omdat je anders het hele achterspatbord eraf zou moeten halen om een band te wisselen. De aandrijving achter is immers anders geregeld dan aan de voorkant aangezien de achterwielen niet bestuurbaar hoeven te zijn.
De tank kan ook niet onder de kofferbak hangen vanwege die al eerder genoemde hekmotor, die tank heeft er ’n zusje bij gekregen, de ene ligt onder de bestuurdersstoel en de vulopening is op ’n enigszins klungelig uitziende manier in het linker voorportier verwerkt, de andere ligt onder de bijrijdersstoel.
Waarvoor het luchtrooster in de achterklep zit hoef ik jullie niet uit te leggen.

Het concept is voor zijn tijd, zelfs voor ’n citroen, zo innovatief dat je niet kunt geloven dat het zo lang geleden is bedacht.

Wordt vervolgd, (heb er veel over geschreven (opzoeken) en ook aan gewerkt)

Groet

Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » di 24 mar, 2020 19:37

opmerking gekregen over het woord hekmotor

In de Limburgse autobranche is dit een veel gebruikte benaming als het gaat om een motor die achterin ligt vooral in de touringcarbranche, maar ik geef toe dat het riekt naar Germanisme.

In de buurt van Maastricht worden wel vaker woorden uit verschillende talen door elkaar gehusseld waardoor de Nederlandse taal daar vaker niet in zijn zuiverste vorm wordt gesproken, dit heeft te maken met het feit dat veel vooral wat oudere mensen in dat gebied 4 talen spreken en er 'n hutspot van maken als ze te snel willen spreken. Fouten worden dan allicht sneller gemaakt. Ik maak me daar ook wel eens schuldig aan, waarvoor mijn verontschuldiging.

groet
Theo

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4953
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Bertone

Bericht door AZL57 » di 24 mar, 2020 22:37

Maar door dat gehussel kun je ook gemakkelijker dingen in andere talen begrijpen 8)
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Bertone

Bericht door Thijs » wo 25 mar, 2020 08:37

Op het water wordt het woord hek ook gewoon gebruikt.
Heklicht, hekgolf, hekschroef...

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » vr 27 mar, 2020 16:11

inderdaad, misschien toch geen Germanisme, maar een woord dat internationaal bestaansrecht heeft.

Iets heel anders: Hopelijk bevinden zich onder jullie geen slachtoffers van het virus. Indien dat wel het geval mocht zijn dan hecht ik er hierbij aan om sterkte te wensen. Misschien is er wel iemand onder ons die graag zijn verhaal kwijt zou willen dan denk ik dat het zou moeten kunnen om dat hier met ons te delen zodat wij hoe dan ook, waar dan ook, hoe klein dan ook, steun kunnen betuigen in woorden en daden of eventueel op andere manieren (suggesties welkom dan). Zulke verhalen horen natuurlijk geenszins thuis bij prietpraat omdat het bepaald geen prietpraat is, eerder op 'n apart draadje.

groet

Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » wo 1 apr, 2020 14:25

Aangezien ik de anekdotes over de safari eend nog moet bewerken even eerst 'n niemendalletje.

groet

Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » wo 1 apr, 2020 14:26

Blauw bloed

“Ik vind mezelf niet chique”, zei de stier tegen de koe, “nogal ordinair zelfs.”
Het werd nog stiller onder de wilg dan het al was, de wind hield de adem in en zelfs de regen nam even een korte pauze.
“Voor mij hoeft dat niet …..chique,“ probeerde de koe de stemming onder de treurwilg op te vrolijken, “voor mij ben je aantrekkelijk, zoals je bent, vooral als je opgewonden bent, dan mag zo’n ordinaire bui me wel bekoren.
“Ik schaam me voor mijn afkomst, mijn voorouders, mijn uiterlijk, ik heb niets om trots op te zijn,” somberde de stier verder. “Wat zou ik graag een stier van standing willen zijn, met blauw bloed.”
“Ik hou niet zo van blauw, rood is mijn lievelingskleur,” viel de koe hem in de rede.
“Zo’n Friese stamboekstier of een Schotse Hooglander,” ging de stier onverstoorbaar verder, “dat zou ik willen zijn in plaats van ’n vunzige dikbilstier.
“Als standing met potentie te maken heeft, nou…dan…dan barst je van de standing.” De koe bleef het proberen.
“Mijn liefdesleven is een puinhoop, mijn ontembare driften zijn onuitstaanbaar, romantiek heb ik nooit gekend. Ik wil wel eens wat anders dan koeien bespringen en als een rauwdouwer te keer gaan. Afscheid nemen van dat ordinaire gedoe, dat wil ik en het bijpassende vulgaire vocabulaire overboord kieperen. Woorden als dekken, fokken, hitsig, tochtig…, Bah! In de plantenwereld is dat beschaafder geregeld, daar gaat het er anders aan toe: fijnzinnig, romantisch, subtiel.
Bestuiven doen ze daar in plaats van bespringen. Ja! Dat heb ik altijd al gewild: bestuiven…, met zoemende beitjes, geurende bloemetjes in een koesterend zonnetje. En…., stuifmeel in plaats van sperma. Prachtig toch?”

“Akkoord, maar wil je me dan nog één plezier doen?” maakte de koe een einde aan de klaagzang van de stier, “wil je me dan nu je me voortaan gaat bestuiven, nog één keer bespringen.”

groet
Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » di 7 apr, 2020 00:31

Externe Avator, over moeilijke woorden gesproken.

Ik ben bang dat ik te "extern" ben op het gebied van computer gerelateerde zaken.
Eerst eens even opzoeken wat een Avator is, klinkt als een Romeinse krijger die over magische krachten beschikt. Kan een cybernerd die ik toch echt wel ben daar wel tegenop.

Waarschijnlijk is dat wel de oorzaak waarom ik weer een week lang niet op het forum kwam.

groet
Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » di 7 apr, 2020 23:16

Moet ik me warempel door m'n kleinzoon van 8 laten vertellen dat ik via Google gewoon op het forum kan komen zonder knipperscherm.
De jeugd heeft de toekomst, als 'n kind van 8 dat al kan wat kan 'n kind van 3 dan wel niet allemaal
:oops:

Op de gewone manier kom ik niet meer binnen. Rara...…

groet

Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » vr 24 apr, 2020 18:13

Kan weer inloggen. Knipperscherm is opgerot.
Terwijl ik een tijd lang niet heb gepost gingen de vieuws gewoon gestaag door.

Waar hebben mijn onbenullige verhaaltjes dat aan verdiend?

Hopelijk is niemand van jullie getroffen door dat afschuwelijke kroonvirus.

groet

Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » di 26 mei, 2020 23:32

Sahara eend

Een reis maken dwars door Afrika in een primitief voertuig als een lelijke eend, moet je maar durven, al ligt er een reservemotor in het koffer. Je moet er het type voor zijn, waarbij het woord type ontegenzeggelijk dient te worden omgeven door ’n alternatieve lading om de ontberingen te kunnen trotseren waarmee je op zo’n reis wordt geconfronteerd.
En Koen was zo’n type. Toegerust met ’n berg optimisme op het hinderlijke af. Een glas was bij hem altijd zo goed als vol ook al was het bijna leeg. Hoe dieper het peil zakte, hoe optimistischer hij werd. Hinderlijk kon dat zijn, zijn koene blik en vergenoegde smoelwerk zou je dan willen dicht timmeren. Maar zijn rijzige gestalte en angstaanjagende uitstraling hielden iedereen daarvan tegen, ook al ging hij door ’t leven als goedmoedige sul.
Een schaap in wolfskleren zou als verbastering van het alleszeggende spreekwoord hem in vier woorden goed beschrijven .
Teveel optimisme gaat meestal samen met te weinig voorzorg en zo begon Koen aan zijn helse tocht met te weinig spullen om vervelende eventualiteiten uit te bannen en wat nog erger was te weinig middelen om eventuele misère af te kopen.
Een en al onbezonnenheid ging op weg naar het ongewisse maar wel in een dubbel aangedreven lelijke eend, hetgeen dat ongewisse ietwat gewisser maakte, tenminste voor een nuchtere beschouwer. Maar Koen was nooit een nuchtere beschouwer geweest, het enkele feit dat er dubbele aandrijving aan boord was maakte dat er wat Koen betreft, nagenoeg niets kon gebeuren.
Geld was ook geen probleem, dat lag immers op straat. De algemene tendens dat hij in de woestijn zelfs nergens iets zou tegenkomen dat maar enigszins op een pad zou lijken, wil nog maar zwijgen van een straat, was aan Koen niet besteed.
Maar zoals boon om zijn loon komt, kwam Koen om zijn poen. Maar daarover later meer.

Laten we wel wezen, je moet er een roekeloze allesdurver voor zijn, voor zo’n wereldreis, een ongekende optimist en opportunist en al zeker niet geplaagd worden door welke vorm van realisme dan ook.
Want de realiteit is dat hoe dieper je doordringt in de woestijn, hoe meer je aandacht uitgaat naar overleven, de rest “verzindert” in bijzaak. Je activiteiten beperken zich steeds verder naarmate de alles verterende zon en het gloeiende zand je leven gaan bepalen en uiteindelijk ben je als Europeaan de hele dag bezig met dorst lessen, terwijl de inboorlingen met een litertje water per etmaal toe komen.
Hoeveel vocht heb je dan wel niet nodig met zo’n buitensporig lijf, in Nederland dronk hij al voor vier. Heineken voer er wel bij
Over buitensporig lijf gesproken:
In Nederland viel Koen al behoorlijk op door zijn uiterlijk, maar werd hij bij gebrek aan soortgenoten gecategoriseerd onder de hippies, in Afrika echter werd hij beschouwd als een wonderlijke nooit eerder geziene, verwoestende krijger die schrikbeelden opriep zo van “die komt het laatste oordeel over ons afroepen en in zijn eentje uitvoeren”.
Zijn woeste Viking verschijning, vuurrode lange rasta haardos en polsdikke staart, zijn wit-rossige eeuwig verbrande huid, zijn uitzonderlijke lengte van boven de twee meter, zijn zware raspende stem en last but not least: schoenen, die hij ongetwijfeld in Duitsland had gekocht en geselecteerd uit het uitzonderlijke regaal helemaal bovenin bij speciaalzaak “die Groszfüszigen zu uns”, maakten van hem ’n ruige, nooit eerder geziene bezienswaardigheid uit ’n ver onheilspellend oord.
Maar als hij zich dan in zijn lelijke eendje wrong, werd die woeste uitstraling getemperd.
Elke bewoner van dat deel van Afrika die hem tegenkwam had gedacht dat hij met ’n ruimteschip was gekomen of zo niet, dan minstens met ’n tank. Niets was minder waar, het buitenaardse monster bewoog zich - voor de ongetwijfeld schrikbarende missie waarvoor hij gekomen was – voort, in ’n vredige deux chevaux.
Als hij in de eend zat durfde men hem tot op gepaste afstand te benaderen, maar als het portier open zwaaide en hij met zijn rijzige gestalte die maar bleef rijzen tijdens het uitstappen, uit het bepaald niet voor reuzen ontworpen voertuig stapte, deinsde iedereen terug.
Op de medicijnman na.
Die raapte al zijn aanvankelijk in zijn primitieve schoeisel gezakte moed bij elkaar en realiseerde zich dat nu zijn tijd gekomen was om iedereen getuige te laten zijn van zijn onvermoede bovenmenselijke krachten en durf.
Zoals hij gewend was om demonen te verjagen en kwade geesten uit te drijven, zo zou hij zijn volk wel eens even verlossen van deze ultieme demon, de demon uit zijn meest angstige dromen.
Al stond het kippenvel op zijn schriele lijf, ook hij had plotseling een missie met de komst van het monster, de rode reus.

Wordt vervolgd

Groet

Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » za 30 mei, 2020 20:10

Ben nog wat door Koen - meer dan 35 jaar geleden - toegestuurde dagboekaantekeningen tegen gekomen die ik heb bewerkt voor een Duitse studentensite. Een aantal zijn niet gebruikt zodat ik ze met jullie kan en mag delen. De Nederlandse versies heb ik ook nog.

Aan twee Sahara-eenden heb ik in die tijd gewerkt.
In Malawi en de Kongo hadden ze nog nooit een Sahara uitvoering gezien volgens1 Koen. Gewone eenden kwamen er wel, hetzij sporadisch, voorbij.
Er reden voornamelijk jeeps door de woestijn. Andere voertuigen waren niet geschikt met uitzondering van..... jawel, de eend. Weliswaar aangepast met verbeterde oliekoelers, een soort terreinbanden, twee reservewielen extra, een reserve benzinetank. De speciale imperiaal was flink volgestouwd.

Het volgende verhaal heeft te maken met de twee motoren die het bijzondere voertuig van Koen aan boord had, wat de medicijnman in Malawi in zijn kwade-geest-uitdrijvende-modus dwong.
Ik moet nog wat tekst terugvertalen van het Duits naar 't Nederlands, zag ik
groet

Theo

Plaats reactie