Bertone

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » ma 21 okt, 2019 21:10

Eend op het Forum Romanum
Decennia geleden bestond er nog geen zona traffico limitato (autoluwe zone) in Italië. Het autoleven was toen vele malen ongecompliceerder. Een gebutste eend met Nederlandse kentekenplaten geparkeerd voor de St.Pieter, who cares, dan weer naast het Griekse tempeltje, dan weer in de schoot van het Vaticaan, who cares, dan weer op de oever van de Tiber, dan weer tegenover het Pantheon om de hoek voor de ingang van het appartement van onze ooit zo beroemde filmmaker Fons Rademakers die vanuit zijn zitkamer uitkeek op het Pantheon : Who cares.
We hobbelden met onze Donald vaak naar Rome en parkeerden de eend alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, brutaal aan het einde van het hellende straatje naar het opleidingsinstituut voor farmaceutische studenten, tussen het Colosseum en het Forum Romanum, waar we met Italiaanse vrienden uren picknickten op ’s werelds meest beladen culturele plek met uitzicht op het forum met z’n duizenden bezoekers.
Het centrum van de wereld lag aan onze voeten, terwijl wij een kippenboutje afkluifden en een paar verrukkelijke flessen Est Est Est soldaat maakten, lekker onderuit gezakt in de stoeltjes en de bank van de eend die in de tussentijd uitgewoond leeg stond te zijn onder een van die schaduwrijke pijnbomen, de meest schilderachtige, natuurlijke parasols van de zonovergoten stad. Zelfs het reservewiel was eruit gehaald en lag op een speciaal daarvoor gelaste inklapbare voet met er bovenop een ronde plaat met ‘n geruite sfeervolle mijnwerkershanddoek als kleedje. Een steviger opvouwbaar tafeltje hebben we nooit meer gehad, het weerstond niet alleen onverhoeds omstoten als de schranspartij in een bacchanaal dreigde over te gaan, maar ook windkracht vijf en meer. Je kon naarmate het peil in de flessen zakte en de gesprekken aan verhitting toenamen, zonder zorg met de vuist op tafel slaan, als je je inmiddels explosief beladen - tot dan toe - beschaafde, geestelijke argumenten fysieke kracht wilde bijzetten, zonder de glazen en de wijnfles vast te hoeven houden. Nu ik het over verhitte explosiviteit heb gaan mijn gedachten uit naar Nero, die ook explosief kon zijn als hij zijn troepen vurig toespraak onder de triomfboog een aantal meters verderop, op het kruispunt der aarde, voordat ze op weg gingen over de eindeloze Via Appia naar verre oorden, om barbaarse volkeren aan zich te onderwerpen.
Over barbarij gesproken, aan het einde van de middag als we waren uitgepicknickt, was er op het gebied van onderwerpen en tot beschaving inkeren, geen eer oftewel ‘Triomf` meer aan ons te behalen. Het getwist over: “Wie is de BOB ,” moet tot ver voorbij de Triomfboog te horen zijn geweest.
Schandalig eigenlijk, hoe we ons toen gedroegen, het respect voor de cultureel beladen plek is inmiddels dusdanig gegroeid, dat als ik terugdenk aan de brutaliteit van toen, ik even moet slikken.
Groet Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » do 24 okt, 2019 16:16

De naar knoflook stinkende eend (aïoli is een soort knoflookmayonaise saus en in Zuid Frankrijk werden grote aïoli - feesten gehouden)

Prominent opgesteld, aan het begin van het plein stond een getransformeerde eend, ooit was het tweecilindertje een bestellertje geweest, maar nu was het een vrachtwagentje geworden. Op iets minder dan de verticale helft van de bestelruimte was de slijptol erin gezet en was er een laadruimte van gemaakt die was volgeladen met vaten, die naar later bleek, vol zaten met aïoli. De “gewichtige” lading wekte mijn nieuwsgierigheid en ik kon het niet nalaten om onder de eend te kijken.
Op vernuftige wijze was rond de veerarm een constructie gelast met een veer om het gewicht van een eventuele zwaarder dan normale vracht op te vangen, ook het chassis was versterkt. De vrachteend stond verschrikkelijk te meuren naar knoflook met open motorkap waardoor het leek alsof hij uit zijn bek stonk.
Er was feest op het plein met grote lange tafels aan elkaar vast gemaakt, waar je moest aanschuiven in lange rijen. De aïolie zou dit jaar, zoals elk jaar, onovertroffen zijn, dus werd er dan ook zo druk aangeschoven dat er te weinig plein was voor de vele tafels.
Veel deelnemers moesten staande eten waardoor de aïoli op plekken terecht kwam waar hij niet welkom was, die besmeurde, penetrant geurende feestvierders hadden beter in overal kunnen verschijnen. Wij waren vroeg, want reserveren kon niet en we zaten op tijd tussen een stel luidruchtige Fransen die van alles hadden meegenomen behalve hun tafelmanieren, die hadden ze nadrukkelijk thuis gelaten. Er werd geslurpt, gesmakt en met volle mond gepraat en gelachen dat het een lieve - allerminst fijn om te ziene - lust was.
Als Fransen van het platte land het niet breed hebben, is het eerste waar ze op bezuinigen hun gebit en een tandeloze bek vol aïoli die alle kanten uitspettert als er wordt gelachen of gebrald, is niet bepaald de aanblik waar een feestvierder met tanden voor is gekomen.
Toch was het gezellig, het geroezemoes zwol aan tot grote hoogte en uiteindelijk tot een hoop kabaal , er werd voorgedragen op een klein podium, gelachen, toneel gespeeld, kortom heel wat drama opgevoerd en daar tussendoor had iedereen zijn of haar buurman wel wat te vertellen dat niet kon wachten.
Als het woord gezellig ergens op zijn plek was dan was het wel hier in TourTour op het grote plein aan honderden meters met geurende calorieën volgeladen tafels. Een plattelandsfeest op zijn Frans, met hoogstaand amusement in de vorm van op wankele benen en met dubbele tong voorgedragen poëzie van illustere voorgangers, maar ook platte onderbroekenlol door elkaar met stokbroden achterna te zitten en met aïoli te besmeuren.

Er moest een soort lauwerkrans worden bemachtigd die boven aan het uiteinde van een gladgemaakte, met aïoli ingesmeerde boomstam was bevestigd, die rechtop was geplaatst midden tussen de feestvierders. Zowat de hele mannelijke jeugd van TourTour waagde een kans om met ontbloot bovenlijf de spiegelgladde paal te lijf te gaan. De enige meid notabene die zich had opgegeven ging er met de eerste prijs vandoor, omdat ze in haar eentje slimmer was dan het hele zootje macho’s bij elkaar. Ze had ’n zo te zien zelfgemaakte strakke broek en handschoenen aan van ’n soort schuimrubber, dat veel meer weerstand bood aan de gladde blubber op de paal dan de naakte huid van al die onnozele halzen.
Plotsklaps klonk er een enorme klap. De uit zijn bek stinkende vrachteend was aangereden door een zatlap in een citroën strijkijzer. De polyester dakplaat uit één stuk van de snoek, was als een projectiel uit een katapult wel 20 meter omhoog de lucht in geschoten en landde op de biertap die spontaan begon over te geven, het bier spoot alle kanten op en vermengde zich met de aïoli. De vaten lagen op de grond te midden van hun vettige inhoud die zich over wel 40 vierkante meters had verspreid. De aanvankelijke consternatie veranderde al snel in zatlapperij en de jeugd ontdekte dat een plein vol bier, op een verfijnde manier culinair gekruid met aïoli, wel erg uitnodigde om er een glijbaan van te maken. De wedstrijd: " wie het verst kwam", ging vlak langs onze tafel.

We hebben na afloop onze feestkleding weg kunnen gooien, de knoflookstank ging er niet meer uit, welk wasmiddel we ook probeerden.

Groet Theo
Laatst gewijzigd door mansvelste op vr 1 nov, 2019 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4953
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Bertone

Bericht door AZL57 » zo 27 okt, 2019 17:38

Lang leve de electronica... :extra_cool:
diverse Citroens, wat anders.

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » do 31 okt, 2019 23:23

Eend versus jaguar.

Mijn eend had een trekhaak en dat heb ik geweten en meer dan eens betreurd. Ik was niet de enige die het wist, menigeen in de straat, al mijn vrienden en niet te vergeten onze kennissen, ze wisten het allemaal en er ook met zijn allen van te profiteren.
Dat een eend eigenlijk geen trekhaak hoort te hebben gezien zijn onderhuidse ambities en allerminst overtuigende trekkracht, deerde ze niet “Theo heeft een trekhaak”. En daarbij was het vanzelfsprekend dat die haak te pas en te onpas werd ingezet om alles te trekken dat er te trekken viel, want in die tijd hadden weinig auto’s een trekhaak.
“Ik heb me wat af getrokken” in die tijd, tot ik het zat was en een Peugeot 404 kocht. Je raadt het al, zonder trekhaak. (Sorry, rare zinsnede is dit, maar op dit forum verkeert beschaafd gezelschap en dat leest erover heen)

Wat was het zwaarste dat ik ooit heb getrokken? Je zult het niet geloven, het veruit zwaarste dat de eend ooit heeft getrokken is een jaguar. En dan ook nog eens de zwaarste van alle jaguars die er ooit is gebouwd, het slagschip onder de jaguars, de MK tien. Die mastodont brengt het gewicht van net geen vier eenden op de weegschaal en als hij is volgetankt, net wel. Krijg dat logge geval maar eens met een “vluchtig”eendje ervoor aan ’t rollen, ik geef ’t je te doen, voor die twee zielige ingetogen paardenkrachtjes is een jaguar wat een cruiseschip is voor een roeiboot met buitenboordmotor.
Ik vreesde voor de koppeling van de eend, voor de kruiskoppelingen, voor de bak, kortom voor zowat alle kracht overbrengende zaken waarmee mijn eend was uitgerust. Ik was zelfs bang dat het eendenlijf gevierendeeld zou worden, uit elkaar getrokken. Onder het trage, moeizame trekken, voortdurend op mijn hoede in de achteruitkijkspiegel turend, vreesde ik de vreselijkste vrezen. Mijn eend kreunde in al zijn veel te flexibele voegen.

De MK 10 was van mijn schoonouders die het slagschip nieuw hadden gekocht en had inmiddels de status van klassieker bereikt omdat de oudjes de stelling hanteerden “ zolang hij het blijft doen”. Op dat bewuste moment dat de eend moest uitrukken, deed de jaguar zijn roep van onbetrouwbaarheid eer aan en deed voor de zoveelste keer weer even niet wat er van hem mocht worden verwacht. De motor liep nog wel, maar kwam niet op toeren als je gas gaf. De jaguar spinde wel bij wijze van spreken, maar vertikte het om te brullen. Tot overmaat van ramp viel onder het trekken door de eend de stationair lopende motor van de gesleepte jaguar uit, het roofdier vertikte het nu ook nog om te spinnen waardoor de stuur- en rembekrachtiging niet meer werkten.
Mijn schoonvader hield hem niet meer, het logge gevaarte brak uit en de zwoegende eend volgde, of hij nu wilde of niet, achteruit stuiterend tegen de werking van de remmen in. Jammer genoeg voor de eend was de sleepkabel van veel te goede kwaliteit.
Jaguar en eend kwamen in een vijver terecht tussen een groot aantal gevederde familieleden van de eend , wat voor een over het algemeen voldoende hoog op de poten staande eend nog wel te verhapstukken is, maar voor een in de regel laag bij de grond sluipende, waterschuwe jaguar allerminst.

De volgende dag opende een journalist in een aan het kletsnatte voorval gewijd artikel met de originele kopregel: “eend sleept jaguar vijver in.”

Groet Theo (P.S. gelukkig stond er weinig water in de vijver).
Laatst gewijzigd door mansvelste op ma 3 feb, 2020 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Bertone

Bericht door IVARIO » vr 1 nov, 2019 10:26

Erg leuke anekdotes, bedankt Theo!

Gr., Ivar
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4953
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Bertone

Bericht door AZL57 » vr 1 nov, 2019 15:28

geen foto's van het zwemmende koppel? Het zwaarste wat ik gesleept heb is een niet startende landrover. 88-)
diverse Citroens, wat anders.

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » za 2 nov, 2019 18:26

Tja foto's, misschien dat ik ze nog ergens tegenkom. In die tijd kon je foto's nog niet op je computer zetten.

groet
Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » ma 4 nov, 2019 20:15

Trouweend

We waren uitgenodigd op een trouwfeest in een miezerig gehuchtje in de buurt van Orte, eigenlijk hadden we onszelf uitgenodigd door het bruidspaar te complimenteren met de opmerkelijke keuze van hun bruidsauto, een witte wasbordeend. Het compliment werd zo gewaardeerd – we waren blijkbaar de enige met het eend - gerelateerde compliment en in hun ogen natuurlijk de enige met smaak - dat we van het toekomstige echtpaar de trouwdienst absoluut niet mochten missen en verplicht moesten aanschuiven aan de dis, een vrije keuze was uitgesloten op gevaar af eeuwig vervloekt te worden. En aangezien ik er geen zin in had om in de meest afgrijselijke bewoording de Heilige Madonna op me afgestuurd te krijgen om me op gruwelijke wijze te verdelgen, heb ik de uitnodiging aangenomen. Italianen vervloeken hun tegenstanders het liefst door de naam van degene die ze het meest aanbidden zoals moeders en de Heilige Maagd te betrekken in de strekking van hun vloek. Daarin gaan ze verder dan andere nationaliteiten. En de maffia kan dan nog een stap verder gaan, door die vloek vergezeld te laten gaan door een afgesneden bloederige varkenskop en deze te bezorgen op het adres van de vervloekte. Maar nu overdrijf ik schromelijk als het gaat om het in ons geval eventueel weigeren van een uitnodiging.
Het hele gehucht was uitgenodigd, er werd gratis wijn geschonken waarbij je kon kiezen tussen droge- en witte wijn, vino secco e vino dolce We hebben de wijn geproefd en daarbij is het gebleven, ik heb hem laten staan, niet omdat ik de bob was. Nee, de kwalificatie droog was wel heel notoir aanwezig en drong zich al bij de eerste de beste slok op de voorgrond, niet te zuipen die troep. Nog maar te zwijgen van de afdronk en de neus van de wijn. De afdronk bitterde zo na dat je hem moest wegspoelen met liters water Met andere woorden: die wijn was zo droog dat je er wat bij moest drinken. En de neus van de wijn, mijn God wat een kokkert had dat bocht. De azijnlucht benam je de adem.
De broer van de bruid dacht origineel te zijn door onder de bruidswagen een lang koord met lege blikken vast te maken, in zijn toespraak tijdens de trouwdienst in de kerk had hij al blijk gegeven van die irritante in veel gevallen stuitende originaliteit. Mijn vrouw kon het niet nalaten om te fluisteren “hij kan leuk uit de hoek komen, je zou hem er zo weer intrappen”.
Toen het bruidspaar afscheid nam van het feestende gezelschap en er met de witte eend vandoor ging de heuvel op, maakten de lege blikken wel zo’n rotherrie dat de bruidegom boven op de heuvel stopte om het touw met blikken weg te halen. De handrem van de eend echter werkte helaas net zo goed als de meeste handremmen van die vroege eendjes werkten: niet dus!
De eend rolde zonder bruidegom, aan de andere kant van de heuvel de helling af en denderde voor zover een eend kan denderen, compleet met gillende bruid een schuur met vele in diepe rust verkerende koeien binnen, dwars door een gepotdekselde poort. De inmiddels hysterische bruid schrok zich een rotje en begon te rennen op haar hoge hakken en wapperende bruidsjurk richting het feestende gehucht, met een meute verheugde koeien achter zich aan die overtuigd als ze waren dat ze naar de wei mochten, uitgelaten dartelden en bokten als pasgeboren lammetjes.
Door de hilarische klucht die zich voor onze ogen voltrok waanden we ons in een film van Louis de Funes die naar we stiekem hoopten, verkeerd zou aflopen, zodat het amusement voorlopig geen einde zou vinden.
Groet Theo
Laatst gewijzigd door mansvelste op vr 8 nov, 2019 08:44, 4 keer totaal gewijzigd.

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » wo 6 nov, 2019 20:14

Hoera, ik heb Koen gevonden, de rastahippie waarover ik heb geschreven met zijn safari - eend.
Maar niet om te juichen is zijn weigering om toestemming te verlenen om zijn prachtige belevenissen met die eend in Afrika, hier te vertellen. Shit !
Hij is inmiddels zo goed als kaal met een lange staart en woont alleen met 6 honden en een aapje.
groet
Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » za 9 nov, 2019 13:01

Wedstrijdje motor uitbouwen

Op een zonnige zaterdag, op het grote buitenterrein van een garagebedrijf in Maastricht stikte het van de eenden, een bont gezelschap, internationaal getooid met kentekens uit Nederland, Duitsland, België en zelfs eentje uit Engeland, een TH student. In die tijd was Aken een uitgesproken eendenstad, hoewel de grote groep studenten van die stad in alles reed wat wielen had, er kwam zelfs een student met een Mercedes 300 SL roadster naar de colleges.
Ze stonden dicht op elkaar gepakt op dat plein in Maastricht, als een grote vlucht eenden die net was neergestreken om te fourageren. Het waren er veel te veel (het merendeel van de TH in Aken) die zich hadden ingeschreven voor de wedstrijd. Je struikelde over onderdelen en de grote hoeveelheid gereedschap dat zowat elke vierkante decimeter waar geen eend stond, in beslag nam. Er was gereedschap bij dat in geen enkele automaterialenzaak te koop was omdat het door onvervalste Willie Wortelachtige techneuten, zelf in elkaar was “gebasteld”.
Ondanks dat er meerdere talen werden gesproken, was technisch Engels de universele voertaal zodra er over iemands vervoermiddel werd geïnformeerd en men verstond elkaar zonder veel haperingen, tenminste zolang er geen Maastrichts voorbij kwam, want Maastrichtenaren waren er ook, maar die waren alleen maar in groten getale gekomen omdat ze dachten dat er wel wat te vieren zou zijn. En dan zijn ze er als de kippen bij en gaan voorlopig niet weg, geen denken aan. Feest vieren zit in het DNA van de Maastrichtenaar. Het terrein was vol, overvol. En dat bleef het, want er was heel wat te zien en te bediscussiëren.

Ongekend wat er aan ’n artistiek, technisch brein kan ontspruiten, het buitenterrein bulkte van de thuisvlijt. Er was een Chinees-Duitse student mechanica bij van de TH Aken die gereedschap bij zich had dat ik nog nooit had gezien. Tegenwoordig gebruiken ze bij de formule 1 races geen krik meer om een bolide razendsnel met zijn wielen van de grond te tillen, maar hefboomachtige beugels met lange armen. Ons beste Chineesje had zo’n hefboomturbokrik in die tijd al zelf gemaakt, met in die grote beugel ook nog eens een zelfstandig draaiend kleiner hefboombeugeltje om met één handgreep de motor aan de voorkant vrij van het chassis te lichten. Wat hij ook zelf had gemaakt was een gebogen hulpstuk voor op de ratel dat was aangesloten op ’n compressortje, waarmee hij een van de vier moeren achteraan de motor die niet zo gemakkelijk te bereiken is, net zo snel kon verwijderen als de drie andere moeren. Met een speciaal zelfgemaakt rateltje loste hij de koperen vleugelmoeren van de handremkabels iets op, lichtte de motor aan de voorkant los van het chassis en schoof een stang onder de versnellingsbak waardoor de motor helemaal vrij van het chassis, onder een hoek van 45 graden, bleef hangen. Bouten en moeren werden hierdoor heerlijk toegankelijk en het boxertje hing al snel grijpbaar en uitnodigend te lonken om zich te laten verwijderen.
Het exotische gereedschap had al voordat de wedstrijd begon veel aandacht en toen het startschot had geklonken leek het wel alsof hij aan een nooit vertoonde circusact begon, zoveel publiek had zich rond die ene eend verzameld . Hij had het meeste succes, er werd zelfs geapplaudisseerd als razendsnel als in een vloek en een zucht de eend weer van een van zijn kledingstukken was ontdaan, de nieuwsgierigen verdrongen zich rond zijn inmiddels claustrofobische enge stekkie om zich te vergapen aan de onthullende striptease.
Dranghekken zouden van pas zijn gekomen, maar die waren er niet.
Je zult wel begrijpen dat die briljante student met zijn wondergereedschap de wedstrijd won. Ik kan me niet meer precies herinneren in hoeveel tijd hij de motor uitbouwde, inclusief spatborden. Het stuk van veertien kantjes, dat ik over deze wedstrijd heb geschreven en even flink ingekort, is hier en daar niet meer te lezen, maar ik weet wel nog dat het ruim binnen een kwartier was. Vanzelfsprekend was hij zo sluw geweest om alle bouten en moeren van te voren te behandelen met vet. Hij zat al geruime tijd aan de koffie toen de winnaar van de tweede prijs vergenoegd zijn gereedschap kon laten vallen,

Ik zou wel eens willen weten, of er hier op dit forum ook techneuten rondwaren, die zelf gereedschap hebben gemaakt dat nog niet bestond, specifiek voor de eend.

Groet Theo

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Bertone

Bericht door RobertF » za 9 nov, 2019 21:06

Als je 40 jaar aan eenden sleutelt dan heb je wat bij elkaar geknutseld.
Ik heb een gebogen pen voor de fixering van het vliegwiel voor het afstellen van de ontsteking.
Ik moet nog een remtrommel hebben voor de voorremmen waar een segment uit geflext is
Ik heb een afstelstangetje voor de achterremmen
Ik heb twee pennen voor de fusees, 1 voor de pen en 1 voor de bus er uit te slaan. Tegenwoordig demonteer ik liever de draagarm en pers ze eruit. Zelfs meet warm stoken kunnen ze goed vast zitten. Bij monteren de pen en bussen een nacht in de vriezer natuurlijk.
Ik zal wat foto's maken is altijd leuk.
het bijzondere aan de 2cv is dat het de enige auto is waar ik alleen zonder hulpmiddelen de motor er uit kan tillen
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » zo 10 nov, 2019 20:32

Niet alleen op eendengebied heb jij veel ervaring, Rob.
Enkele maanden geleden ben je de ontsteking en carburateurs van mijn jaguar MK2 komen afstellen. Je had me toch een zooi gereedschap bij je, ik denk dat daar ook wel zelfgemaakt spul bij zat.

groet Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » di 12 nov, 2019 19:22

Wow, ik zie nu pas wat die kolom betekent. Stupid!

In 2 maanden 2265 vieuws voor wat onnozele prietpraat.

Groet
Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » vr 22 nov, 2019 23:05

Twee eenden vliegen elkaar aan. (Niet zelf meegemaakt het volgende verhaal , slechts opgeschreven)

Gianluca, zijn vrouw Rafaella en hun zoals gewoonlijk vrolijk kwetterende dochter Emma, rijden op de Grande Raccordo Anulare naar Rome en verzanden in een vervelende stroperige file, zo’n kleverige opstopping waar je nu weer van hoop in wanhoop sukkelt en dan weer heel even welgemoed van de wanhoop de hoop binnen snelt. De voortrazende gemotoriseerde meute stopt plotseling, begint weer even te rijden, treuzelt, neemt dan weer een flinke aanloop, om vervolgens volledig stil te vallen. Hoop en wanhoop liggen dicht bij elkaar in een file, dat weet iedereen met ‘n rijbewijs.
Als het Italiaanse gezinnetje na een eeuwige tijd opgetrokken, afgeremd, stilgestaan te hebben, stapvoets in de 2 CV over de vluchtstrook langs de oorzaak van de opstopping rijdt, concludeert het dat de stomme film die zich voor hun verbaasde ogen afspeelt op een fanatieke wijze door twee eenden is geregisseerd en geacteerd en nogal fataal is afgelopen voor één van de twee, die overduidelijk het onderspit heeft gedolven. De ander staat nog fier overeind voor zover een van nature tamme eend fierheid kan uitstralen en ziet er letterkijk en figuurlijk verre van ontdaan uit, alles zit er nog aan.
Een sombere zwarte en een vrolijk getinte gele eend zijn elkaar frontaal aangevlogen. Raar! Een van de twee moet dan toch als spookrijder aan het verkeer deelgenomen hebben. Wat meteen opvalt is dat de gekleurde eend de gewelddadige omhelzing niet heeft overleeft en de zwarte er niet bij betrokken lijkt te zijn geweest. De bonte eend staat er gekleurd op of beter gezegd ligt er zielig bij, van al zijn gevederte ontdaan en een gedeelte van de ingewanden liggen op straat. Overal liggen onderdelen.
De geheimzinnige duistere eend, geheimzinnig omdat er niet aan af te zien is dat hij net een heftige ontmoeting heeft gehad - het ding is niet eens gedeukt – wordt nieuwsgierig bekeken door nogal wat omstanders die weet ik veel waar vandaan zijn gekomen. Er staan buiten de twee ongelukkig gestrande voertuigen, waarvan er eentje nooit meer iets of iemand zal vervoeren, geen auto’s geparkeerd. Toch komen de ramptoeristen altijd wel ergens vandaan en slurpen verlekkerd, als gulzige jagers de sensatie op die de bloederige ellende van hun prooi in de directe omgeving verspreidt.
Vaag is te zien dat er mensen op straat liggen, vaag omdat die vervloekte ramptoeristen ze aan het gezicht onttrekken.
De volgende dag werd de fatale gebeurtenis in geuren en kleuren beschreven in alle kranten. Er was een dode te betreuren. De zwarte eend bleek door een onbedachtzame, oh zo foute nepreparatie aan het chassis, die geen reparatie was maar een vorm van oplichterij, veranderd in een wapen.
Omdat dit lange verhaal beter kan worden opgesplitst zal ik in een volgende bijdrage , uit de doeken doen waarom de eend uiteindelijk onbedoeld, een moordwapen werd. Het begrip kreukelzone zal daarin een hoofdrol spelen
Groet Theo
P.S. vergelijkbare nepreparaties kwam je vroeger wel vaker tegen, ook in Nederland.

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » zo 1 dec, 2019 00:05

Kijk, ik kan weer op het forum. Ik kreeg steeds rare tekens als ik inlogde.
Geheimschrift, morsetekens, of gewoon storing?

Kan ik deel 2 van het rare ongeluk op de buitenring van Rome plaatsen

groet en welterusten

Theo

Plaats reactie