Bertone

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » zo 23 feb, 2020 20:57

een Dagonet met BMW nieren. Als je er zo eentje ergens tegenkomt moet je me waarschuwen, ook al moet'ie gerestaureerd, lijkt me leuk.

https://www.postwarclassic.com/are-ther ... -survivors

groet
Theo

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Bertone

Bericht door AZL57 » ma 24 feb, 2020 11:59

Ik had er ooit een kunnen kopen in Luik maar toen had ik niet zoveel geld. Later was hij weg, hij is ergens in frankrijk gerestaureerd. Ik meen dat ie nu donkerblauw is. Is een iets moderner exemplaar.
Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » di 25 feb, 2020 11:12

Jammer dat je die toen niet hebt gekocht AZL.
Zo'n opgedirkt model schijnt fantastisch te rijden

Groet
Theo

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Bertone

Bericht door AZL57 » di 25 feb, 2020 22:28

Ja dat zijn scheurijzers. Deze had toen een AMI motor maar het zat niet lekker. De stoelen waren veel lager en je zat met gestrekte benen. :?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Bertone

Bericht door RobertF » di 25 feb, 2020 22:51

leuk nummerbord
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » do 27 feb, 2020 14:02

Aangezien we hier onder prietpraat rubriceren even iets geheel anders.

Let wel: Indien een afwijking op deze uitzonderlijke manier van de gebruikelijke stof niet wordt gewaardeerd, hoor ik het graag en dan stop ik onmiddellijk met deze wel heel erg afwijkende prietpraat.

De beurzen klappen behoorlijk in elkaar. Winsten van individuele beleggers maar ook van de grote jongens zoals pensioenfondsen krijgen klappen van jewelste. Op het moment dat ik dit schrijf valt de beurs als een aangeschoten eend uit de lucht, we crashen (minicrash bezig) op dit ogenblik staan we voor vandaag alweer bijna 20 punten op de AEX in de min.

Tip van een bescheiden maar redelijk ervaren belegger: koop in deze tijden van onzekerheid geen kale opties. Ze zijn zo onwaarschijnlijk duur dat je in 90 % van de gevallen van een koude kermis thuis komt. Koop liever callspreads en/of putspreadjes, (ik zit in putspreads en ik ga in callspreads zodra een bodem zich begint af te tekenen), dan maakt het niet uit dat de prijzen zo duur zijn, je betaalt immers niet alleen premie voor de gekocht kant van de constructie, je krijgt tevens premie voor de geschreven kant van je constructie en dat is onwaarschijnlijk veel op dit ogenblik.

Nog een voordeel: heb je bijvoorbeeld een callspread omdat als de beurs weer gaat herstellen (omdat er gunstige berichten komen over het virus), dat herstel wel eens zeer hectisch kan zijn (een "minicrash omhoog" in 'n halve dag kan zomaar gebeuren). Bovendien doet het geen pijn als de beurs toch blijft doorzakken terwijl jij een callspread hebt, immers je hebt binnen de constructie ook een geschreven poot en die doet mee in de richting van het zuiden.

Meer uitleg nodig? Dan hoor ik het wel. Deze enorme kansen krijg je misschien dit jaar niet meer!!!

groet

Theo
P.S. volg m'n adviezen eventueel alleen maar op in het bijzijn van 'n ervaren belegger. Belangrijk: ga geen spreads schrijven, maar kopen als de markten zo hectisch zijn en trade alleen met geld dat je kunt missen.

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » do 27 feb, 2020 18:05

Om gevoelens zoals "over de rug van gekwelden geld verdienen", in te dammen, is het een mooie geste om een ruimhartig gedeelte van de eventuele winst aan een goed doel te schenken.

Klinkt schijnheilig, maar iedereen doet ermee wat hem of haar goeddunkt. Er wordt binnenkort een Giro555 achtig IBAN nummer in het leven geroepen om te doneren voor bestrijding en aanverwante zaken m.b.t het coronavirus .

groet
Theo

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Bertone

Bericht door RobertF » za 29 feb, 2020 10:14

Dat is geen prietpraat meer Theo dat is hoge school taal, dan moet je toch eerst uitleggen wat een call en een put is. In theorie allemaal mooi maar, de grote onzekerheid en alles bepalend is wanneer stap je in en wanneer uit en dan ook welk aandeel koop je. Je ziet hoe snel het kan veranderen met het virus, het keldert zo maar 20%.in 1 week Ik heb de crash van 2008 mee gemaakt en ik had aandelen die pas na 8 jaar weer op hetzelfde punt waren als voor de crash dus wees voorzichtig.
Trouwens die hele ophef over dat virus., ik hoorde dat een bitcoin werkt, In Maastricht hadden ze daar ook last van en die hebben gewoon bItcoins betaald en toen was het over, of........haal ik iets door elkaar. :)
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » ma 2 mar, 2020 00:07

De 2 CV en de Ape ( even dit verhaaltje plaatsen, ik zal nog reageren op je bijdrage Rob, moet weg)

Het voordeel van een Ape is dat hij goedkoop is, geen rijbewijs nodig is om erin te rijden en zo klein dat hij zich door de smalste openingen kan wurmen. Als je erachter rijdt en hij geen last draagt dan staan zijn achterwieltjes naar binnen, is hij zwaar geladen dan staan ze recht en bij overbelasting naar buiten. Het ding is grappig op zijn kromme pootjes, maakt meer herrie dan ’n legertank en kan er flink vandoor gaan, maar het nadeel is dat de hele omgeving een tijdje gehuld blijft in een zwarte roetwolk als hij voorbij knettert en de mensen hoesten en proesten of de adem inhouden tot het vervuilertje een eindje weg is. De Ape is het symbool van de keuterboer, zonder deze gemotoriseerde werkezel is hij niets.

Luigi (uitgesproken als Loe-ie-gjie) is 92 jaar, zijn Ape niet veel jonger en voor de zon- en feestdagen heeft hij ‘n 2CV die met tyraps aan elkaar hangt. Als hij bij ons in Montefiascone in rap tempo en ongezond hellend de bocht om rijdt, ratelt de krukas en klapperen de aandrijfassen, de eend wedijvert met de Ape als het om uitstoot gaat. Als hij omhuld door een rookgordijn voorbij komt – we horen hem al van verre aankomen - sluiten we snel de ramen.
Het linnen dak is ingepakt met zwart plastic en de ontsteking heb ik al meerdere keren voor de oude man gesteld, maar de nokken zijn afgesleten. Ik krijg dan steeds weer een fles zelfgemaakte rode wijn, gebotteld in ’n gerecyclede plastic fles, die zo heerlijk is dat ik net zo gierig wordt als Luigi als ik de inhoud van de fles moet delen.
Als de eend niet start laat hij hem van de helling rollen waar hij woont om hem te starten en staat hij even geparkeerd dan laat hij het motortje voor alle zekerheid lopen of beter gezegd roken.

Luigi is zuinig, al 92 jaar, fluisteren de medebewoners van de heuvel waar hij en wij wonen. De rijke oude vrek woont in ’n krot van ’n boerderijtje, waar hetzelfde zwarte plastic rijkelijk aanwezig is op het op vele plekken lekkende dak. Hij geeft duidelijk geen cent uit en spaart voor zijn toekomst.
“Kijk opa, die oude man lijkt op zijn auto’tje”, mijn kleinzoontje van 7 wees op de o-benen van Luigi, die toevallig net achter zijn Ape stond en meloenen aan ’t uitladen was. De Ape had alweer de kromme pootjes-houding aangenomen, omdat de vracht zo goed als gelost was. Koddig, zou ik snel een fotootje maken? Maar daar kwam ik niet aan toe,
“Theodore, ho una problema”, ik heb een probleem, “de motor van mijn eend heeft het begeven, je had gelijk, de krukas en zuigerveren waren volledig versleten. Ik heb ’n sloopeend gekocht, wat nu gedaan?” Zijn blik ging op zuinig.
“Roberto Raduzzi vraagt het godsgruwelijke vermogen van 400 euro om de boel om te bouwen.” Zijn blik werd nog zuuniger en ging op sluw. “Voor hoeveel zou jij het willen doen, voor jou is dat immers hobby?” Zijn blik stond nu op uitgekookt.
“Luigi, ik ben hier met vakantie. Maar hoeveel flessen rode wijn van de vorige lichting heb je nog?” Hij keek opgelucht. “Ik heb er nog ongeveer 30, je weet waar ze liggen, ga ze maar ophalen.”
Zo snel had ik nog nooit zaken gedaan, al had ik Euro 10 voor elke fles moeten geven, dan had ik ze ook gekocht. Luigi was blij, het kostte hem ’n grijpstuiver en ik was ook blij, 30 flessen Godendrank voor ’n hobbyklusje, wat een ideale ruil.
Toen de verrukkelijke Godendrank op was, de volgende keer dat we in Montefiascone waren, spitste ik mijn oren steeds weer als Luigi in zijn eend voorbij kwam, zo van : “het wordt tijd dat dát motortje ook gaat ratelen, ik heb zin in de beste zelfgemaakte rode wijn die er te vinden is uit de cantina (grotkelder) van Luigi.”

Groet

Theo

Gebruikersavatar
Dirk D
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 mar, 2010 20:46
Locatie: Delfgauw ZH

Re: Bertone

Bericht door Dirk D » di 3 mar, 2020 12:53

Proost!
Mooi verhaal Theo!
Ak350 1969
Acadiane 1981
Acadiane 1982, restauratie project
Dyane 6 1983

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » do 5 mar, 2020 08:41

Dank je Dirk.

Luigi is vaker de talk of the town geweest. Ik heb meer over hem opgeschreven. Sommige figuren houden je bezig

groet

theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » za 7 mar, 2020 23:56

Wat mijn korte waarschuwing betreft voor het kopen van kale opties - ik zou nog reageren – heb ik geconcludeerd, dat er inderdaad, zoals Rob terecht opmerkte, door de bezoekers van dit forum geen behoefte wordt gevoeld aan informatie met betrekking tot het gevaar dat er verkeerd wordt ingespeeld op de financiële consequenties van ’n instortende beurs .
Ik kwam tot die actie doordat me berichten bereikten dat erg veel particulieren die de winst van hun portefeuille in korte tijd zagen verdampen, overstapten van aandelen op opties. Aangezien banken weigeren te waarschuwen voor deze dramatische paniekreactie met als voornaamste reden het niet willen missen van provisie, voelde ik me geroepen het wel te doen.
Ook het afdekken van aandelen met putopties in een dramatisch kelderende markt is een slecht idee, aangezien die putopties dan veel en veel te duur zijn, ik vind het crimineel van banken dat ze daar niet goed in adviseren en hun verfoeide eigenbelang voorgaat. Putopties op aandelen koop je als het aandeel in rustig vaarwater verkeert, je sluit dan als het ware een verzekering af.
Waarvan akte, ik zal me onthouden van verdere berichten hier aangaande.
Groet
Theo

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » za 14 mar, 2020 13:13

Ape rijdt mee in de Mille Miglia.

De wereldberoemde Mille Miglia, waarin exemplaren rijden waarvan het noemen van de waarde je de adem beneemt, komt door Montefiascone op de terugweg van Rome naar Brescia en maakt een rondje op de markt rond het middenplein om zich te laten bewonderen door de massaal uitgelopen autofanaten.
Die dag in mei staat het dorp op zijn kop, het normale leven staat stil.

Ook de 92 jarige Luigi staat op zijn kop…., uit onvrede. Voor hem staat het werkzame leven immers nooit stil, ook voor z’n lastezel niet, zijn Ape wordt geacht er de hele dag keihard op los te knetteren, te kreunen onder de last en te roken van de inspanning, tijd voor loltrappen is er niet. Er moet brood op de plank voor nu en de toekomst die voor ‘n 92 jarige op zijn zachtst gezegd schrikbarend dichtbij is, maar dat waagt Luigi halsstarrig te betwisten.

Niet iedereen kan dit jaarlijks terugkomend spektakel met al die onbetaalbare sieraden van auto’s waarderen. Luigi heeft niets met dure auto’s en al helemaal niet als het hoofdzakelijke doel is, ermee te pronken. Een auto is gereedschap en kan in zijn ogen geen enkele relatie met kostbare sieraden waar maken.

Waar moet je je meloenen stouwen in een 300 SL? Zelfs druiven passen er niet in, al doe je de vleugeldeuren omhoog, nog maar te zwijgen van hooibalen, nergens plek! Te bekrompen, al helemaal voor de bekrompen geest van ’n keuterboer, voor hem is zo’n vervoermiddel waardeloos in al zijn kostbaarheid zullen we maar zeggen.
En daar wordt blijk van gegeven, als de stoet auto’s voorbij trekt.
Luigi heeft het precies op dat moment erg druk, negeert met ’n dwarse kop het stopteken van de Poliziotto en drukt zijn gammele Ape met de "kostbare" lading van 2 hooibalen tussen twee 300 Sl’s met openstaande vleugeldeuren en een Rolls uit 1933, die vanaf dat moment volledig aan ’t oog worden onttrokken door de grijsblauwe stinkende walm waarop de driewieler zijn omgeving in de regel trakteert.
Nooit eerder zijn de vleugeldeuren van ‘n 300SL zo snel dicht geklapt. De Poliziotto geeft hoestend en proestend zijn pogingen op om de querulant tegen te houden. De Ape lijkt er al even verderop bij te horen, bij de stoet rijdende bezienswaardigheden, temeer daar er wel meer auto’s roken als ze op leeftijd zijn gekomen.
Alleen de inwoners van Montefiascone weten dat die Ape er niet tussen hoort, die herkennen het eeuwig rokende "adembenemende" wrak al op afstand. Luigi is het hartsgrondig eens met de term "er niet tussen horen", weliswaar in omgekeerde betekenis. Hij hoort er thuis, alleen hij! Al die rare auto’s hebben er niets te zoeken.

Groet

Theo
Laatst gewijzigd door mansvelste op zo 15 mar, 2020 00:07, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Bertone

Bericht door IVARIO » za 14 mar, 2020 20:56

Ik blijf genieten van je verhalen, Theo, waarvoor dank!
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: Bertone

Bericht door mansvelste » zo 15 mar, 2020 00:18

Bedankt Ivario, je naam klinkt Italiaans.

Dit verhaal is me in geuren en kleuren verteld door die Poliziotto, die zelf ook 'n figuur is die de verbeelding in de overdrive dwingt. Nooit een ijdelere man tegengekomen.

groet

Theo

Plaats reactie