Pagina 14 van 15

Geplaatst: zo 17 jul, 2016 22:00
door Thijs
Hier ga je amper iets van merken.
Ik heb zelf een oldtimer-karretje van een gelijk formaat.

Let op het gewicht van het karretje.
Als dat 100kg is dan kun je nog maar 100kg laden.
Verder zal het prima rijden.
De banden van het karretje zullen de topsnelheid gaan bepalen,
Als het 8 inch is dan is de max. snelheid meestal 80km/uur maar dat gaat gauw vervelen als de auto prima sneller wil.

Geplaatst: ma 18 jul, 2016 09:01
door Michiel van G.
maximaal toelaatbaar gewicht van het ding is 400 kilo. Leeggewicht nog geen 100. (hij is met twee man met wat moeite te tillen)

Wielen zijn 10 inch, en hij is van m'n ouders, van 1994 tot 2006 is hij jaarlijks gebruikt (ook met 120 km/h in Frankrijk).

Maar fijn te horen! Wat extra bagageruimte is handig. En met 90 km/h moet dat dus ook prima gaan.

Geplaatst: ma 18 jul, 2016 10:21
door David
Wat een gaaf karretje!

Ziet er stoer uit. Echt leuk ding!

Geplaatst: ma 18 jul, 2016 14:12
door dyane_maniac
Thijs schreef:Hier ga je amper iets van merken.
Ik heb zelf een oldtimer-karretje van een gelijk formaat.

Let op het gewicht van het karretje.
Als dat 100kg is dan kun je nog maar 100kg laden.
want? ongeremd mag een een 280kg trekken
Thijs schreef: Verder zal het prima rijden.
De banden van het karretje zullen de topsnelheid gaan bepalen,
Als het 8 inch is dan is de max. snelheid meestal 80km/uur maar dat gaat gauw vervelen als de auto prima sneller wil.
want? ik heb ook 8" bandjes en dat rijdt op de peage prima 110 hoor. alleen een beetje uitkijken bij hobbels en bobbels

Geplaatst: ma 18 jul, 2016 17:54
door Thijs
want? ongeremd mag een een 280kg trekken
Ik was iets te enthousiast en meende zeker te weten dat het 200kg is.
Bij controle op de site van de RDW blijkt het 270kg te zijn bij mijn Dyane en Pony.
want? ik heb ook 8" bandjes en dat rijdt op de peage prima 110 hoor. alleen een beetje uitkijken bij hobbels en bobbel
Meestal staat de max. snelheid aangegeven op de bandjes.
Ik heb ervaring met te hard rijden met 8 inch banden...de volgende dag stonden ze plat...

Wat bij mijn huidige karretje veel irritanter was, waren de niet gebalanceerde wielen.
Vergeet niet dat een wiel van 8 inch veel sneller moet draaien bij dezelfde snelheid dan een 15 inch wiel.
Na balanceren is het al een stuk beter.
De bandenboer kon met zijn digitale machine trouwens geen kleinere wielen dan 10 inch balanceren...

Geplaatst: ma 18 jul, 2016 18:39
door dyane_maniac
Bij mijn 8" bandjes was dat 130km/h. Speciaal op gelet :)

Geplaatst: ma 18 jul, 2016 18:50
door dyane_maniac
Maar in die zin heb je gelijk. Er waren ook andere banden van 8" maar die gingen evengoed tot 110km/h

Geplaatst: di 19 jul, 2016 13:02
door Thijs
Ik heb mijn bandjes ook nog even bestudeerd en kom tot de conclusie dat ik ook high-speed banden heb.... :D
Alleen de reserve is nog van de oude stempel.

Alleen ben ik er nu ook achter dat er wat speling op de lagers zit dat ze lawaai maken... :?

Geplaatst: di 2 aug, 2016 15:34
door schermer
Karretje gaat prima, ook deze vakantie weer.

Afbeelding

Met de auto volgeladen en het karretje ook goed vol is het geen strepentrekker meer, maar het gaat prima, zo rond de 90 rijd het gewoon goed en eventueel haal ik nog gemakkelijk de 110. Maar ik heb dan ook een visa motor.

de bak is 125 cm breed en 46 cm hoog, en weegt bijna niks, ik geloofeen kilo 0f 70, ik kan de randen van de bak en de wielen nog net zien in de spiegels.

Ik heb wel het idee dat de palmabak ook iets helpt kwa stroomlijn, zonder palmabak voel ik de aanhanger meer trekken.

Geplaatst: zo 18 sep, 2016 21:35
door hobbes
O zoiets bedoel je...
Afbeelding

Het ging niet hard maar hij trok het wel! ach ver hoefde ik er ook niet mee, einde van de straat. Ik had de trailer geleend van een boer

Geplaatst: di 8 nov, 2016 17:34
door Wartaal
Zelf ben ik van plan zo'n soort bagagewagentje aan te schaffen binnenkort en achter mijn eendje te spannen:

Afbeelding

Moet nog even kijken welk merk/model precies, maar lijkt me ideaal voor vakanties.
De eend heeft dan alleen nog wel een trekhaak nodig.. Zit momenteel hier op rameder te kijken, maar ben ook wel benieuwd waar jullie je trekhaak vandaan hebben?

Geplaatst: di 8 nov, 2016 18:09
door Thijs
Gewoon een tweedehandsje van de markt.

Dat karretje op je foto heeft een probleem.
Er zit geen rem op.
Je mag maar 280kg ongeremd trekken.
Dat betekent dat bij een ongeremd karretje de aanhanger heel licht moet zijn om nog iets te mogen laden.
Beter is het om een geremde aanhanger te gebruiken.

Vergeet niet om bij de RDW je kenteken te laten aanpassen met de trekgewichten.
Anders mag je nog niks trekken.
Dit is trouwens kosteloos.

Geplaatst: di 8 nov, 2016 22:27
door schermer
Geremde hoeft niet per se hoor. Zolang je het gewicht maar in de gaten houdt. Het eigen gewicht van de aanhanger is bepalend. De mijne weegt iets van 70 kilo. dan kan de kampeeruitrusting met alles erop en eraan gemakkelijk mee.

Trekhaak jes staan gewoon op marktplaats voor een paar tientjes. Er zijn ook nieuwe te koop op zo ongeveer iedere 2cv webshop.

Geplaatst: zo 20 nov, 2016 12:07
door Punky
Als je de keuze hebt, zou ik voor geremd gaan. Ben ooit door een ongeremde kar bijna met eend en al van de berg gerold, omdat de eend blokkeerde en de kar bleef duwen.

Re: Ervaringen om iets achter de eend te koppelen?

Geplaatst: ma 7 jan, 2019 14:47
door hobbes
Ik kon een stapel 40 x 60 tegels krijgen, maar mijn vrouw had de andere auto nodig dus de dyane er maar voor gezet . Ik had er 3 achterin en 7 in de aanhanger. ach ik hoefde maar een klein stukje door het centrum en 8 kilometer over de provinciale weg :lol:
AfbeeldingWP_20181215_13_33_49_Pro by hobbes eendrijder, on Flickr

Vandaag het kozijn voor de nieuwe garage opgehaald. het kozijn was precies 2 meter 40 breed
AfbeeldingWP_20190107_11_35_20_Pro by hobbes eendrijder, on Flickr