Waarom 2cv in de winter??

Alles over het heerlijke eendrijden.
Gebruikersavatar
echte eendrijder
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 13:30
Locatie: nieuw weerdinge Drenthe

Bericht door echte eendrijder » vr 3 dec, 2010 23:47

Ik rij ook gewoon door in de winter.
En waarom ook niet?
De eend heb ik om te gebruiken, en niet om "mooi"te wezen.
De eend is trouwens ook mijn dagelijks vervoermiddel.
Maar ga echt niet met handschoenen, muts en sjaal om in de auto zitten.
No Way.
De kachel doet het aardig, alleen moet de ruitensproeier even worden nagekeken, die doet het even niet.
Laat mij maar mooi toeren in mn eendje, dan ben ik happy.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 4 dec, 2010 00:06

bij de blokker krijg je dik doorzichtig tafelzeil. Koop een stuk en hang dit aan de middenstang van het dak tot op de bodem achter je voorstoelen. Je hoeft dan maar een halve cabine te verwarmen. De doorzichtigheid is goed genoeg. Ik heb het zelf in de berlingo gedaan. En daar is het echt nodig een diesel warmt voor geen stuk. Pas na een km of 20 wordt die een beetje behagelijk.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 4 dec, 2010 00:15

fonflaar schreef:@2cvpieter Zo'n kachelbuisventilator waar vind je die en hoe werkt dat dan?
Heb ik ook in de eend en de Ami zitten. Werkt best goed, met name bij weinig toeren vult hij aardig wat aan. Beide adressen die ik je gemaild heb voor de winterbanden hebben deze ventilator. :wink:

Maar bij een moderne auto duurt het ook even voor de ruit schoon is hoor. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 4 dec, 2010 08:05

Dit jaar rijd ik niet door met een Eend, maar vorig jaar wel, en ik had het motortje van een verfbrander (fohn kan ook) ingebouwd in de stofzuigermond, werkt prima.
Ook had ik een hoedenplank/zak gemonteerd en een oude slaapzak (een nieuwe kan natuurlijk ook :wink: ) onder de voorbank gepropt zodat er zoveel mogelijk warmte voorin blijft, en de hoedenplank/zak voorkomt gedeeltelijk dat er warmte de kofferbak in gaat.
En dan nog 3 lagen foam onder het dakje en dat was prima te doen 8)
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » za 4 dec, 2010 09:40

AZL57 schreef: Ik heb het zelf in de berlingo gedaan. En daar is het echt nodig een diesel warmt voor geen stuk. Pas na een km of 20 wordt die een beetje behagelijk.
Had ik vorig jaar ook met de berlingo van de zaak. Nieuwe thermostaat erin gezet door de garage en nu brand ik bijna m'n vingers aan de warme lucht die uit het rooster komt. En het wordt ook veel sneller warm :D
Eend voor allen, allen voor eend..

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » za 4 dec, 2010 10:31

krabbertje in de hand voor het bevriezen aan de binnenkant. kachel aan en nergens last van.
veeeeeeeel beter grip dan m'n tweewielige boxer ;)
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

mathijs
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 9 okt, 2010 22:00
Locatie: hengelo

Bericht door mathijs » za 4 dec, 2010 23:03

Valt me best mee met de eend in de winter. Bevalt best goed. Alleen maakt de tellerbak een ontiegelijke rot herrie. Zelfs zo hard dat ik de motor niet hoor en mensen op de fiets omkijken waar de herrie vandaan komt... Moet ik even smeren denk ik. De grip is met vuursteentjes niet echt denderend. Dan doet de xm het beter.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 4 dec, 2010 23:39

Heb me net weer kunnen ergeren aan spolllende Zafira's en Fiats die stil gaan staan voor groene stoplichten om daarna maar niet uit debocht te vliegen.

Met de Ami rijd ik er dan lachend achteraan en moet mijn best doen om iets weg te glijden. :-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » zo 5 dec, 2010 13:10

Heerlijk is dat he!
Mensen die op een gegeven moment maar even aan de kant gaan staan, zodat je er met de Dyane op een gewone snelheid voorbij kan.
En dan de gezichten van die andere bestuurders, machtig! :D

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 5 dec, 2010 14:01

Ik baal nu ook wel dat ik niet met de eend kan rijden, daarin voel ik me veiliger dan in moderne auto's (lees hyundai getz en golf euh nummer 6 of zo met ABS).

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 6 dec, 2010 15:11

Ik reed dan wel niet met de Dyane vanochtend, maar wel met mijn Panda (135 bandjes)
en die lag ondanks de gigagladheid prima op de weg. Of dat nu te maken heeft met het lage gewicht van zowel een eendachtige als de Panda weet ik niet, maar als een huis!
Verbruik: Afbeelding

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » di 7 dec, 2010 00:23

Vandaag een fleecedekentje onder het dakje gestoken, ben benieuwd wat het voor effect heeft.

Desbetreffende deken is een souvenirtje van mijn laatste vliegreis, hij past alsof ie er voor gemaakt is!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 8 dec, 2010 10:34

Smalle banden scheelt gewoon. Je kan meer druk op een smal stukje uitoefenen.

Winterbanden zijn volgens mij ook altijd wat smaller dan zomerbanden.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 8 dec, 2010 12:32

en omdat de eendenmotor voor de as ligt geeft die wat extra druk op de voorwielen. IK kan me nog een keer herinneren op de autoweg alles voorzichtig rechts aan het rijden met 50 de eend met 80 erlangs, een andere eend in de rij zag dit en kwam achter me aan. Al die dikke BMWs en zo lekker aan het glibberen ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 8 dec, 2010 20:55

Willem2 schreef:
AZL57 schreef: Ik heb het zelf in de berlingo gedaan. En daar is het echt nodig een diesel warmt voor geen stuk. Pas na een km of 20 wordt die een beetje behagelijk.
Had ik vorig jaar ook met de berlingo van de zaak. Nieuwe thermostaat erin gezet door de garage en nu brand ik bijna m'n vingers aan de warme lucht die uit het rooster komt. En het wordt ook veel sneller warm :D
Ik rij ook in een Berlingo diesel en ik herken niets in je verhaal, ik denk dat je inderdaad de thermostaat na moet laten kijken....

Ik stoom uit de Berlingo na een paar kilometer en er is niets bekleed zelfs de wandjes niet.....

Succes

Greetz David

Plaats reactie