Geen eenden meer in Utrecht centrum?

Alles over het heerlijke eendrijden.
Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 1 aug, 2012 19:58

De technische mogelijkheden zijn er wel om de eend aan de uitstootnormen
te laten voldoen, alleen de nederlandse regelgeving geeft geen gelegenheid om dit officieel te maken.
Dat lijkt men ook niet te willen.
Voor zover ik weet kan dit in Duitsland wel.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 2 aug, 2012 09:26

In duitsland kan het inderdaad, daar is een regeling zoals bij ons met de 'retrofit roetfilters' maar dan inzake katalysatoren.

Ik ben nog steeds van mening dat áls ze in Nederland die milieuzones zouden willen instellen we niet het wiel opnieuw moeten gaan uitvinden, maar gewoon die Duitse stickers ook hier geldig moeten laten worden.
Overigens is zo'n groene umweltplakette ook voor oude auto's te krijgen, als je maar bij de TUVNord (leverancier) een document kunt overleggen dat er een (al dan niet retrofit) katalysator met een maximale uitstoot van 1,5% CO onder zit...

1,5% is al met een ongeregelde katalysator haalbaar.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 2 aug, 2012 09:43

Alle S6 motoren en de A06/644 en verder voldoen aan die eisen en hoeven niet meer dan 1,5% Co te hebben.Maar wat gaan ze eisen.
Hoe vuil ze zijn of hoe oud ze zijn? Dat Citroën in 1986 zijn tijd al vooruit was dringt bij kamerleden nog niet door.Hopenlijk lezen ze mee. :D :D

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » di 11 sep, 2012 22:12

Ach dat doet me denken aan dat mooie verhaal van de snoek in Amerika. Daar begonnen ze ook moeilijk te doen en aabgzeien Citroen de snoek daar toch wilde verkopen hadden ze daar toch een mooie oplossing voor verzonnen : gewoon een luchtpomp en een T stuk in de uitlaat. De pomp ziugt extra verse lucht aan en mengt dat in de uitlaat. Het resultaat is dat het mengsel dat uit de uitlaat komt ruim onder de norm zit...

Overigens vraag ik me af hoe het zit als ik met mijn eend / dyane op bioethanol rij. dan rij ik wel co2 vrij mag ik dan wel de stad in? Ik heb ergens vernomen dat men in Zweden wel een oudere auto kan omkeuren zodat het ook op het kenteken bewijs staat. En hoe zit dat met de elektrische eenden?
Als ik nu eens een hele sterke startmotor in mijn eend bouw zodat ik die 30km norm haal heb ik dan ineens ook een hybride eend?
met eendige groeten,

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 11 sep, 2012 22:57

hobbes schreef:Ach dat doet me denken aan dat mooie verhaal van de snoek in Amerika. Daar begonnen ze ook moeilijk te doen en aabgzeien Citroen de snoek daar toch wilde verkopen hadden ze daar toch een mooie oplossing voor verzonnen : gewoon een luchtpomp en een T stuk in de uitlaat. De pomp ziugt extra verse lucht aan en mengt dat in de uitlaat. Het resultaat is dat het mengsel dat uit de uitlaat komt ruim onder de norm zit...

Overigens vraag ik me af hoe het zit als ik met mijn eend / dyane op bioethanol rij. dan rij ik wel co2 vrij mag ik dan wel de stad in? Ik heb ergens vernomen dat men in Zweden wel een oudere auto kan omkeuren zodat het ook op het kenteken bewijs staat. En hoe zit dat met de elektrische eenden?
Als ik nu eens een hele sterke startmotor in mijn eend bouw zodat ik die 30km norm haal heb ik dan ineens ook een hybride eend?
idd allemaal zo krom als wat. maar toen ze dat in a'dam wilde invoeren was het nog niet mogelijk om e85 op je kenteken te krijgen (volgens mij nog steeds niet) . en als dat al kan dan hangt er nog niet automatisch een "uitstootstatus" aan vast.

Hoewel E85 (vooral de tweede generatie waar ze in scandinavie al ver mee zijn, maar hier absoluut nog niet :( ) minder co2 uitstoot en verder ook wel iets schoner is, gaat het ze in de binnen steden om het fijnstof. en volgens mij is de uitstoot van fijnstof met e85 niet schrikbarend anders dan met benzine.

het idee wat je schetst is ook al door mijn hoofd geschoten. niet volledig electrisch maar een simpele 1 a 2 accu's net genoeg om 10-20 km @50 km/h te kunnen rijden en hoppa.

zoieso is die hele maatregel kul, want uit cijfers blijkt dat de lucht er weinig schoner van die maatregel werd en je dupeert een hoop mensen met een kleine beurs en de liefhebbers van oldtimers. daarnaast gebruik mijn auto niet binnen de stad behalve om er in en uit te rijden of als het echt niet anders is (bouwmarkt ed) terwijl de buurvrouw (met een "schone" (lees slechts een paar jaar oude) opel corsa dr kinderen vaak naar school brengt en boodschappen doet met dr auto)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 12 sep, 2012 08:02

kom je eigenlijk met lpg niet gewoon onder de grens van fijnstof. lpg heeft nl een beduidend lagere uitstaat heirvan
J B

just drive like you stole it

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 12 sep, 2012 12:00

Daar werd in eerdere plannen geen rekening mee gehouden. Tsja ze zouden zich eens in de materie moet verdiepen hè?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 12 sep, 2012 13:08

het scheelt echt veel als ik het op google opzoek en een eendemotor loopt daar gewoon heel goed op. er zijn geloof ik zelfs eenden geweest die geen benzine tank bij hadden maar gelijk op gas starten. totdat zulke opties uitgesloten worden en andere eisen stellen is het volgens mij lastig om het juridisch dicht te timmeren voor ze als ze het op de fijnstof uitstoot willen gooien
J B

just drive like you stole it

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » do 13 sep, 2012 10:15

Ik weet nog een oude Lada uit maart 1987 te staan ( de eerste eigenaar heeft de auto nog steeds) en die heeft op kenteken een ongeregelde katalysator staan. Die zit er ook ( orgineel!!!!) nog steeds netjes onder.

Die wagen heeft ook een aantal ritten naar Roemenie gemaakt waar ze op een octaan van 76 rijden.
Na de eerste rit adviseerde de garage om de kat te demonteren en na terug komst de kat weer te monteren. In praktijk gebeurt dit dus alleen met de apk...

Want : op het apk formulier staan heel mooi 2 vakjes Katalysator aanwezig (hokje 1) niet aanwezig ( hokje 2)
meer keuze is er niet.
Dus de garage schuift de kat er netjes tussen kruist dus hokje 1 aan en na de keuring gaat ie weer tussenuit ( een vervangend exemplaar is erg duur dus zolang ie het doet voor de keuring is het goed)

De rest van het jaar staat ie dus gewoon in de schuur en zit er op de plek van de kat een stuk pijp...
met eendige groeten,

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » do 13 sep, 2012 13:57

Volgens mij hebben we dit allemaal te danken aan de grote groep die die oude diesel benzen hier importeren en met bosjes tegelijk verkopen aan die lui die de belasting willen ontduiken en geen moer om de auto geven.DIE verpesten het voor de rest van de liefhebbers van oude auto,s en die er zuinig op zijn en enkel wat plezier ritten in de zomer maken. Let maar eens voor de aardigheid op hoeveel import benzen je tegen komt op een normaal ritje woon/werk oid. Ik denk als ze nou eens die milieu zone,s in zouden stellen voor alle mb diesels w124 van voor 86 je al de helft van het probleem kwijt bent. Geeft ze van mijn part de vinger als je er 1 tegenkomt.
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 13 sep, 2012 15:45

En ik dan? De eend is voor mij mijn enige vervoer. Krijg ik ook de vinger van je?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door tinouck » do 13 sep, 2012 15:58

Ik denk eerder een opgestoken duim :lol:

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » do 13 sep, 2012 21:41

dyane_maniac schreef:En ik dan? De eend is voor mij mijn enige vervoer. Krijg ik ook de vinger van je?
Jij rijd toch geen geimporteerde diesel benz uit 86???? Ik rijd ook vrijwel dagelijks eend. Niets mis mee. Daar had ik het toch ook niet over??
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » do 13 sep, 2012 22:15

En met een prius geen probleem, terwijl het bloed van de kindsoldaten en de kinderen in de kobaltmijnen bij wijze van spreken uit de uitlaat druipt.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 13 sep, 2012 22:23

ho, ho, rustig aan, ik heb er ook 1 gehad:

Afbeelding

hier op vakantie in frankrijk. erg leuke oldtimer reed geweldig. en zo heb ik er meer auto's gehad die ik onder andere heb uitgezocht op wegenbelastingvrij. ik ga toch geen 4.000 euro per jaar wegenbelasting betalen voor een zware auto op gas of diesel als dat met een oldtimer niet hoeft?

ben toch zeker niet gek?

wat voorbeelden:
op benzine:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

deze was ook fantastisch, zuipende diesel:
Afbeelding

Afbeelding

benzine:

Afbeelding

Afbeelding

allemaal van gasten die lol hadden in oude auto's.

dus gaarne geen dikke vinger.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie