Geen eenden meer in Utrecht centrum?

Alles over het heerlijke eendrijden.
Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 2 jul, 2012 22:58

Kijk maar is in Duitsland met hun umweltplakette.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » wo 4 jul, 2012 20:19

Die uitzonderingsregel van oldtimers gaat dan waarschijnlijk alleen op voor eenden die 25 jaar en ouder zijn......
Zo zijn er een hoop eenden die alsnog de binnenstad niet in mogen :shock:
2cv Vert Bambou '79

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 4 jul, 2012 20:35

in de praktijk zal dat dan betekenen dat iedere eend de stad in kan.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » do 5 jul, 2012 08:38

In Duitsland geld de ontheffing voor auto's ouder dan 30 jaar (die van mij volgend jaar :-D)

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » do 5 jul, 2012 18:38

Captain Krimson schreef:In Duitsland geld de ontheffing voor auto's ouder dan 30 jaar (die van mij volgend jaar :-D)
Daar zitten ook haken en ogen aan:

Staat uw oldtimer in Nederland geregistreerd, dan dient het voertuig tenminste 30 jaar oud te zijn, het voertuig moet voorzien zijn van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen; de gele GAIK platen zijn niet akkoord), en het voertuig moet zich in oorspronkelijke conditie bevinden of zodanig gerestaureerd dat deze gelijk aan de oorspronkelijk conditie is. Voldoet uw oldtimer aan deze voorwaarden, dan heeft u geen Umweltplakette nodig. Als uw oldtimer is omgebouwd naar bijvoorbeeld een camper, en het voertuigtype destijds niet als camperuitvoering leverbaar was, voldoet u niet aan de gestelde condities van de permanente ontheffing. Dit is ook van toepassing als de motor is vervangen door een jongere en sterkere motor.

Bron: http://www.tuv-nord.nl/milieusticker-du ... onderingen
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 5 jul, 2012 20:03

Captain Krimson schreef:In Duitsland geld de ontheffing voor auto's ouder dan 30 jaar (die van mij volgend jaar :-D)
en wat dan voldoet als je een nederlandse auto hebt is een kopie kentekenbewijs achter de voorruit leggen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 5 jul, 2012 23:19

Rare jongens die Duitsers :shock:

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 6 jul, 2012 12:23

Mensen, dat Utrechtse plannetje is al afgeschoten. Waar we ons zorgen over moeten maken, is de plannenmakerij op nationaal niveau. Over een paar jaar zijn alle binnensteden taboe voor oude stinkerds. Hopelijk gaat de FEHAC zich er op tijd mee bemoeien. Maar het schijnt dat je tegenwoordig moet lobbyen om onze lobbyisten in beweging te krijgen. Bij deze dus.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 6 jul, 2012 13:25

achtpeter schreef:Mensen, dat Utrechtse plannetje is al afgeschoten. Waar we ons zorgen over moeten maken, is de plannenmakerij op nationaal niveau. Over een paar jaar zijn alle binnensteden taboe voor oude stinkerds. Hopelijk gaat de FEHAC zich er op tijd mee bemoeien. Maar het schijnt dat je tegenwoordig moet lobbyen om onze lobbyisten in beweging te krijgen. Bij deze dus.

Mee eens!

Maar hoezo is dat Utrechtse plannetje al afgeschoten?
Heb ik iets gemist?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 6 jul, 2012 13:43

achtpeter schreef:Mensen, dat Utrechtse plannetje is al afgeschoten. Waar we ons zorgen over moeten maken, is de plannenmakerij op nationaal niveau. Over een paar jaar zijn alle binnensteden taboe voor oude stinkerds.
daar vrees ik ook erg voor. helemaal omdat sommige mensen het heel noodzakelijk vinden om 4 km lang 100km/h te mogen rijden ipv 80 waardoor de luchtkwaliteit afneemt en er dus dit soort maatregelen genomen gaan worden. (zal ongeveer ingevoerd worden als ik na 10 jaar hard werken de dyane helemaal gerestaureerd heb)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 1 aug, 2012 12:53

Nou, daar gaan we hoor: http://www.nu.nl/politiek/2872594/oldti ... iling.html

Zoals iemand bij het bericht ook opmerkt: ik zou ook vulkanen gaan verbieden.

Gebruikersavatar
Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 695
Lid geworden op: zo 9 apr, 2006 20:44
Contacteer:

'Oldtimer uit bebouwde kom weren'

Bericht door Dyane » wo 1 aug, 2012 13:26

'Oldtimer uit bebouwde kom weren'

DEN HAAG (ANP) - Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe. Dat is eigenlijk niet zo best, want ze zijn extra vervuilend. En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto's, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters.

Dat staat in een stuk van het Planbureau voor de Leefomgeving. De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld waarmee alle oldtimers uit de bebouwde kom worden geweerd, suggereert het bureau.

Het ministerie van Infrastructuur vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn. Doordat de 25-plussers onder de benzineauto’s geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe auto’s. De geïmporteerde oldtimer-dieselauto’s hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.

De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 1 aug, 2012 13:47

Ik denk dat een lobby niet echt zal gaan werken. Als er steeds meer oude auto's op de weg komen, niet uit hobby maar om redenen van besparing van wegenbelasting dan zal de politiek daar wat aan gaan doen. Vergeet niet dat Nederland hard op zoek is naar geld om het begrotingstekort te beperken.

Als het echt een milieu issue is dan zal de oplossing daar gezocht moeten worden. D.w.z. een katalysator op de eend. Ik meen dat ze al bestaan, ze zijn alleen erg duur geloof ik. En het zal er wel op uitdraaien dat de definitie van oldtimer gewijzigd wordt naar bijvoorbeeld een auto van 35+, misschien met een overgangsregeling van afbouwende wegenbelasting. Dan wordt het voor de belastingontwijkers al een stuk minder aantrekkelijk om een oude auto te gaan rijden.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » wo 1 aug, 2012 15:38

"Onder meer Utrecht wil oude auto's gaan weren. Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen." (het artikel op NU.NL)

Dan zal een katalysator geen oplossing zijn, daar wordt een auto niet jonger op. Dat gaat dan weer fijn ingewikkeld worden als ik een klus in Utrecht heb.... moet ik dan een auto gaan huren vrees ik....

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 1 aug, 2012 18:21

Als we nu allemaal een SUV gaan rijden i.p.v. een eend dat is dat beter voor het milieu omdat je dan drie keer zoveel benzine nodig hebt? :wink:

Plaats reactie