Vrijstelling belasting verdwijnt!!

Alles over het heerlijke eendrijden.
Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » di 28 okt, 2014 17:15

Volgens mij (en google) kun je een tijdelijke ontheffing aanvragen en volgens deze site van de belastingdienst mag het gewoon.

Ik zou er even een mailtje of een belletje naar de belastingdienst en/of RDW aan wagen. ;-)
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » di 28 okt, 2014 19:46

Thijs schreef: Zolang je er niet mee rijdt, is het geen gokken.
Je kunt de APK 2 maanden laten verlopen zonder bekeurd te worden.
Let wel: Je mag er niet in rijden zonder APK maar wel weer op de dag van de keuring.
Dat van die twee maanden is allang geen gokken meer.
Volgens mij gebeurd dit tegenwoordig dmv registercontrole.
Ik heb een paar jaar geleden een (forse) boete mogen betalen omdat mijn auto acht dagen na het verlopen van APK de gelukkige was om door de mand te vallen...
Misschien is het inderdaad handiger om er even een mailtje aan te besteden.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 28 okt, 2014 21:38

Niet mee eens:
Twee maanden stil staan op openbare weg
Door bepaalde omstandigheden kan het gebeuren dat een voertuig niet op tijd APK-goedgekeurd is. Artikel 11 van het Besluit voertuigen is ingesteld om ruimte te geven alsnog aan de APK-keuringsplicht te voldoen. Dit geldt voor een gekentekend motorrijtuig of aanhangwagen waarvoor de APK-keuringsplicht (artikel 72 van de Wegenverkeerswet 1994) van toepassing is.
Het voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. In het laatste geval mag het voertuig niet op de openbare weg staan. Lees hier meer over schorsen.
Bron: rdw.nl

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » di 28 okt, 2014 23:29

Ronald schreef:
Thijs schreef: Zolang je er niet mee rijdt, is het geen gokken.
Je kunt de APK 2 maanden laten verlopen zonder bekeurd te worden.
Let wel: Je mag er niet in rijden zonder APK maar wel weer op de dag van de keuring.
Dat van die twee maanden is allang geen gokken meer.
Volgens mij gebeurd dit tegenwoordig dmv registercontrole.
Ik heb een paar jaar geleden een (forse) boete mogen betalen omdat mijn auto acht dagen na het verlopen van APK de gelukkige was om door de mand te vallen...
Misschien is het inderdaad handiger om er even een mailtje aan te besteden.
Ronald dat is dan wel gebeurt na dat je een herinnering heb gekregen na de 2maanden overschrijding .
ik heb hetzelfde gehad en de bekeuring was opgelopen tot 800,euro , wel mijn eigen fout .

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » wo 29 okt, 2014 08:19

Ik heb me, na het lezen van de post van Thijs, suf zitten piekeren waarom ik dan tóch die boete heb gekregen. Heb me zelfs zitten opvreten dat ik dit zelf niet heb uitgezocht/opgezocht toentertijd.
Maar nu breekt dan toch het licht door....

Die boete was na het verlopen van een schorsing. Daar had ik inderdaad een maand eerder een brief over ontvangen.
En, ja. Dan moet zo'n auto ineens wél APK hebben natuurlijk.
Dus excuses voor de verwarring.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 29 okt, 2014 09:22

ah, helder.
Gewoon in de garage laten staan en dan ergens in maart als eerste achter de APK aan.

De dichtsbijzijnde plek waar ik de APK kan laten doen is grappig genoeg de RDW. Na de restauratie was ik daar toch voor nummerinslag en toen heb ik daar ook de keuring uit laten voeren. Wel streng maar ik was zelf wel benieuwd of ik de boel netjes in elkaar had gezet.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 29 okt, 2014 16:44

Het is mij nu ook helder hoe er wordt om gegaan met wijzigingen halverwege het jaar.
Dat is erg simpel: Wat je in december beslist geldt het hele jaar, tenzij je toch het hele jaar wilt rijden, dan betaal je gewoon nog een keer het hele jaar.
Lekker eenvoudig voor de belastingdienst.
Geldt ook bij verkoop of bij gas-uitbouw.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 9 dec, 2014 19:02

Vorige week heb ik de rekening van de Cygnus gekregen voor de overgangsregeling.
Voor 29 euro mag ik weer 9 maanden karren.

Vandaag ontving ik de rekening voor de Pony voor 2014.
De auto is op 8 december op mijn naam gekomen.
Tot mijn grote verbazing krijg ik gewoon een acceptgiro voor de overgangsregeling, of ik mee wil doen..... Dacht het niet dus...
Dat betekent: betalen voor drie maanden en verplicht ophokken.
Betaal ik deze rekening niet dan volgt automatisch een rekening voor de reguliere houderschapsbelasting.
Dat betekent: minder dan 1 maand betalen en lekker rijden in december.....

Leuker kunnen we het niet maken....

Dit is toch niet uit te leggen aan een normaal mens?

martijntje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 21 nov, 2005 11:48
Locatie: standdaarbuiten

Bericht door martijntje » di 9 dec, 2014 19:14

Nouja, ik heb een goede maand een 2cv gekocht waar blijkbaar de vorige eigenaar had gekozen voor de overgangsregeling. Netjes een brief ontvangen van de belastingdienst dat voor de 2cv de overgangsregeling was gekozen en dus in de maanden dec, jan en feb niet mocht rijden.

Maar dat wil ik dus niet, belletje naar de belastingdienst en wat blijkt. Zou ik voor het HELE jaar 2014 mrb moeten betalen, dit terwijl ik de 2cv heb sinds begin november.. Blijkbaar is het geregeld per auto per kalenderjaar en niet per eigenaar. Ik vond het een raar verhaal, heeft iemand andere ervaringen?
dyane 4 68 en dyane 6 69

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 9 dec, 2014 19:42

Dat is ook zeer bijzonder.
Volgens mij is dit gedaan om het overschrijven tussen partners tegen te gaan en dat je zodoende met 1x kwarttarief + 3x maandtarief+ 2x overschrijven toch het hele jaar kunt rijden.

Alleen klopt het niet dat jij in januari en februari niet mag rijden.
Voor 2015 heb je gewoon weer nieuwe kansen.

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » di 9 dec, 2014 21:43

Komt u in aanmerking voor de overgangsregeling voor oldtimers?

Wat is de datum 1e toelating van uw voertuig?
Selecteer het jaar ..
.Voor 1 januari 1974Tussen 1 januari 1974 en 31 december 19871 januari 1988 of later

?
Wat voor een soort voertuig hebt u?
Selecteer het voertuig ...PersonenautoBestelautoMotorKampeerautoVrachtautoAutobus

Rijdt uw voertuig uitsluitend op benzine?
janee







Resultaat

Uw voertuig komt in aanmerking voor de overgangsregeling voor oldtimers. U moet hiervoor zelf een verzoek indienen. (pagina opent in een nieuw venster)

Als u gebruikmaakt van deze overgangsregeling, dan mag u met uw voertuig niet de openbare weg op in januari, februari en december. Laat u uw voertuig schorsen? Dan krijgt u geen teruggaaf van belasting. U kunt gebruikmaken van deze overgangsregeling tot uw voertuig 40 jaar is. Dit kan uiterlijk tot 2028. U betaalt een kwart van de normale belasting per jaar, met een maximum van € 120.
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... oldtimers/

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » di 9 dec, 2014 21:46

blanc/rouge2cv schreef:Komt u in aanmerking voor de overgangsregeling voor oldtimers?

Wat is de datum 1e toelating van uw voertuig?
Selecteer het jaar ..
.Voor 1 januari 1974Tussen 1 januari 1974 en 31 december 19871 januari 1988 of later

?
Wat voor een soort voertuig hebt u?
Selecteer het voertuig ...PersonenautoBestelautoMotorKampeerautoVrachtautoAutobus

Rijdt uw voertuig uitsluitend op benzine?
janee







Resultaat

Uw voertuig komt in aanmerking voor de overgangsregeling voor oldtimers. U moet hiervoor zelf een verzoek indienen. (pagina opent in een nieuw venster)

Als u gebruikmaakt van deze overgangsregeling, dan mag u met uw voertuig niet de openbare weg op in januari, februari en december. Laat u uw voertuig schorsen? Dan krijgt u geen teruggaaf van belasting. U kunt gebruikmaken van deze overgangsregeling tot uw voertuig 40 jaar is. Dit kan uiterlijk tot 2028. U betaalt een kwart van de normale belasting per jaar, met een maximum van € 120.
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... oldtimers/
U betaalt het normale tarief bij gebruik in januari, februari of december

Als u gebruikmaakt van de overgangsregeling, mag u uw motorrijtuig in de maanden januari, februari en december niet op de openbare weg gebruiken (u mag dus ook niet op de openbare weg parkeren). Alleen als uw motorrijtuig in die maanden een APK-keuring moet ondergaan, mag u met het motorrijtuig naar het keuringsstation rijden

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 9 dec, 2014 22:14

Wat bedoel je hier mee te zeggen?

Zuiderzeeeend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 10 apr, 2014 20:59
Locatie: Almere

Bericht door Zuiderzeeeend » di 9 dec, 2014 23:16

Maar dat wil ik dus niet, belletje naar de belastingdienst en wat blijkt. Zou ik voor het HELE jaar 2014 mrb moeten betalen, dit terwijl ik de 2cv heb sinds begin november.. Blijkbaar is het geregeld per auto per kalenderjaar en niet per eigenaar. Ik vond het een raar verhaal, heeft iemand andere ervaringen?
Dat is inderdaad wat hier staat: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... g_oldtimer

Maar volgens mij kan het nooit de bedoeling zijn dat je dan alsnog voor heel 2014 opdraait. Motorrijtuigenbelasting wordt in principe geheven over het houden van een kenteken, en jij was niet het gehele jaar 2014 houder van het desbetreffende kenteken.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 10 dec, 2014 18:38

Heeft al iemand bericht van zijn verzekering gehad dat je drie maanden niet hoeft te betalen? Die gasten zijn natuurlijk blij met deze regeling. Wel geld vangen en geen risico in de meest risico volle maanden.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie