Aca versus 4x4 adventure

Alles over het heerlijke eendrijden.
Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Aca versus 4x4 adventure

Bericht door dezilverlinde » zo 10 mei, 2015 10:50

Mijn acadiane mocht er gisteren aan geloven... De vuurdoop en de eerste echte lange rit. Na wat problemen met olielekkage de laatste maanden. Leek dit vanzelf te verminderen en soms zelfs te verdwijnen. Ik dacht ik ga het gewoon eens uitproberen met een lekkere lange rit! Ik heb een Land rover Defender gekocht in het mooie Overijssel. Plan was om met aca en A type zelfbouw trailer van een kennis naar Overijssel te rijden. Daar Land rover te kopen, aca op de trailer en LR ervoor. Trailer weegt 400 kg dus allemaal net aan..

Vroeg vertrokken onder het mom van dan slaapt de politie vast nog wel.. Olie gepeild, 5 liter olie mee voor de zekerheid en gaan. Voorzichtig gereden het eerste stuk. Bij hogere toeren lekt hij juist veel. Maar ja, je moet toch met het verkeer mee op de snelweg. Dus algauw volgas met de stroom mee. Na 45 km de eerste olie peil stop gepland. Telkens dat idee van; ruik ik nu olie of niet? Aangekomen op de parking gestopt, motorkap open, peilstok eruit... En, perfect op peil gebleven, ondanks de belasting van de trailer! Dat geeft de burger moed! Uiteindelijk zonder een centje pijn met het lange span in Hardenberg gearriveerd! Dat geeft vertrouwen!

Land Rover overgeschreven en aangekoppeld. Vol vertrouwen stapte ik in mijn nieuwe aanwinst! Wat zal mijn vriendin blij zijn met deze degelijke bolide.
Vertwijfeld keek de garagist naar de aca en die trailer..
Eenmaal op de terugweg reed ik met 80 een bergje af waarna de hele combinatie heftig begon te shaken! Verschrikt de berm in om te zien welke band er geklapt was!!
Hmm, vreemd, alles nog heel. Naar het wegdek gekeken om te zien af er wat mis mee was. Ook niet.

Verderop gebeurde het weer. Gestopt voor nadere inspectie bij de oprit van de snelweg. Motorkap open en mijn oog bespeurde ook nog een fontein van diesel. Een kapotte retour leiding! En een kapotte stuurinrichting. (nee het is geen series LR)
Terug naar Hardenberg 60 km... Alwaar met gepaste tegenzin en schaamte de Defender gerepareerd werd. Nieuw kruisstuk en stabilisatiestang zat los. Nieuwe dieselleiding erop. Na twee en een half uur kon ik weer vertrekken met het span! File, omleidingen, regen en.... De enkelassige trailer kreeg een enorme bult op de wang van de band.. Geen reserve bij me en moest nog 200km om thuis de aca te kunnen lossen. Met de billen bij elkaar geknepen gereden met 75km/h. Je weet nooit waar die aca blijft als die band knapt met 90 km/h. Vaker gestopt om de band te laten koelen. Bij elke bobbel in de weg schrik je op. Uiteindelijk om 20:00 terug thuis. Was om half zeven vertrokken in de ochtend met de twijfel of de aca het aankon.

Uiteindelijk was het alles, behalve de aca die voor problemen zorgden..
Was echt een 4x4 adventure versus Aca!
Dacht leuk om te delen dat zo'n aca best zijn mannetje staat!

Groetjes Frank
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 10 mei, 2015 12:45

Dacht leuk om te delen dat zo'n aca best zijn mannetje staat!
Eigenlijk bevestig je alleen maar wat wij al allemaal wisten.... :lol: :lol:

Elke keer weer spannend een vreemde auto ophalen....

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » zo 10 mei, 2015 16:47

Eigenlijk vertel je dat je de hele dag bezig bent geweest om andere automobilisten in gevaar te brengen...

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » zo 10 mei, 2015 18:41

Zure reactie schroef...
Door dit soort afknappende reacties lopen veel fora leeg... Bedenk me de volgende keer wel vijf keer eer ik weer een 'leuk' verhaal deel. Bah.. :evil:
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 10 mei, 2015 19:30

ik heb ook een landrover gehad... daar heb ik in een jaar meer aan gesleuteld dan aan mijn beide eenden in 30 jaar. Daarna wel betrouwbaar en lekvrij. :lol:
Maar het was een leuke auto.
diverse Citroens, wat anders.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » zo 10 mei, 2015 20:12

[quote="dezilverlinde"]Zure reactie schroef...
Door dit soort afknappende reacties lopen veel fora leeg... Bedenk me de volgende keer wel vijf keer eer ik weer een 'leuk' verhaal deel. Bah.. :evil:[/quote]

Begrijp me niet verkeerd, maar na ruim 35 jaar lichaamsdelen van het wegdek schrapen van mensen die denken dat het allemaal wel kan, lees ik weer zo'n verhaal dat maar net goed is afgelopen. Wat was er gebeurd als dat bandje was geklapt op een aanhanger van 1000 KG? Ik hoop alleen maar dat je de volgende keer beter nadenkt voordat je met rotzooi de weg op gaat. De acties die jij uithaalt zijn juist slecht voor het imago van eigenaren met klassieke en oude auto's. Geen wonder dat men ze wil verbieden.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » zo 10 mei, 2015 20:15

De acties die jij uithaalt zijn juist slecht voor het imago van eigenaren met klassieke en oude auto's. Geen wonder dat men ze wil verbieden.[/quote]

Toch wel een erg overdreven reactie vindt ik

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 10 mei, 2015 20:19

Andre mensen in gevaar?? Dat zie ik niet. De brokken worden gemaakt door lomp rij gedrag in nieuwe autos.

Ja defender, lachen. Daar kun je behoolijk aan sleutelen geloof ik.
Vriend van mij heeft er nogal wat, ondanks dat ie vind dat het slechte auto ooit gemaakt.

Lekkage aca toch ook wel gewoon te fixen?
Om een of andere reden hebben acas meer last van forse olie lekkage dan een eend.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » zo 10 mei, 2015 20:41

Ja die lekkage lijkt vanzelf te zijn verdwenen. Had alle keerringen vervangen, krukas keerring zelfs tot twee maal toe. Ik verdenk een te hoog olie peil. Na het wisselen van peilstok leek dit te hoog staan. ( peilstok uit ander acablokje gaf een hoger peil aan dan de peilstok die erin zat) . Voor nu lijkt het echt op te drogen daar.

En 'acties die ik uithaal' Schroef. Dat een bandje het laat afweten is geen bewuste actie, dat er een brandstof leiding het begeeft is geen bewuste actie, dat er een stuurstang los gelopen is, is geen bewuste actie...
In mijn ogen is dat drie keer pech op een dag. Ik ben zorgvuldig en met verstand en oplettendheid naar huis gereden. Misschien is het leuker voor je om op leasebakrijders of van die racende motorrijders je gal t spuwen?

Als ik de aca voor de trailer had gespannen, met de laro erop, dan heb je recht van spreken! Maar nu, nee ik zie em niet...
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 10 mei, 2015 21:26

schroef schreef: maar na ruim 35 jaar lichaamsdelen van het wegdek schrapen van mensen die denken dat het allemaal wel kan, lees ik weer zo'n verhaal dat maar net goed is afgelopen.
Wordt tijd dat je een ander beroep gaat kiezen lijkt mij,, volgens mij wordt het je allemaal teveel...

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » zo 10 mei, 2015 22:20

Trouwens, die Landrovers hebben ook wel wat. Heb zakelijk een 130 met puma motor. Beer van een wagen! Rijdt 165 als je gas geeft... Maar, wat is het heerlijk om na een dag laro rijden in de aca te stappen! Lekker fijntjes, soepel en eenvoudig.. In een landrover is het ook werken achter het stuur, ook al istievan 2009. Mijn vriendin heeft nu dus een ninety. Maar, als ik eerlijk ben rijdt ik liever in mijn aca. Tis dat ie geen zware aanhangers kan trekken, haha. Verders heb ik nog een berlingo uit 97 en een Mercedes benz 508 uit 1980. Ook een icoon. Wordt mijn camper. Voel me en rijk man zo! :wink:
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 11 mei, 2015 07:49

grappig te lezen, beetje avontuur met gezond verstand kan geen kwaad lijkt me, gebrek aaan intelligentie als je met 130 kmh zou rijden.... maar ik heb hier 12 td5 1 x puma en 2 x 200 tdi en 1 series, erg leuk maar meestal meer problemen dan mijn 25 eenden
heel herkenbaar
hahah

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 12 mei, 2015 17:04


Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 12 mei, 2015 20:41

het schijnen wel vooral oranje eenden te zijn.... :lol: :shock:
diverse Citroens, wat anders.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 12 mei, 2015 23:29

vooral die laatste is briljante tv! echt leuk om (weer) eens te zien zeg!
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Plaats reactie