APK vrijstelling naar 50 jaar.

Alles over het heerlijke eendrijden.
LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

APK vrijstelling naar 50 jaar.

Bericht door LPGo » wo 17 jun, 2015 21:23

Net gevonden op het grote internet.. Wie weet hier meer van???

Even voor diegene die het niet weten, op dit moment geldt er een vrijstelling van APK voor auto's ouder dan 1960... dit wordt dus nu losgelaten...

Citaat: "Alle voertuigen van 50 jaar en ouder worden vrijgesteld van APK. Dat heeft minister Schultz van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) besloten. De minister neemt het door RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU) over. Hierbij hoort ook het FEHAC-voorstel voor de APK vrijstelling van voertuigen ouder dan 50 jaar.

APK-vrijstelling

In overleg met RDW heeft FEHAC voorgesteld om de APK-vrijstelling voor oldtimers niet meer te kopppelen aan een vaste datum van het bouwjaar, namelijk 1 januari 1960, maar om hier een glijdende schaal te hanteren van 50 jaar. Dat voorstel is nu overgenomen. Op aandringen van de FEHAC blijft het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan 30 jaar in stand, dit voldoet in de praktijk prima.

Voor landbouwtrekkers zal in de toekomst APK alleen gelden voor die trekkers met een constructiesnelheid van meer dan 40 km per uur.

Nieuwe APK-regels

Vanaf mei 2018 gaan de nieuwe APK-regels in. "


Dit houdt dus in dat per 1 mei 2018 auto's ouder dan 1 mei 1968 Apk vrij zijn.....

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 17 jun, 2015 22:57

houdt ook in dat mensen die nu zonder apk mogen in 2018 mogelijk wel weer apk moeten..... zoals een mehari van 1974....
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » wo 17 jun, 2015 23:18

Een mehari van 1974 is nu nog apk plichtig maar belastingvrij. In 2018 als de wet ingaat is de mehari nog apk plichtig t/m 2024. Hetwrak moet nog 2 keer door de keuring is van 1968. Waaronder morgen.

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » wo 17 jun, 2015 23:23

Mijn AK is van 1973 en moet om de 2 jaar gekeurd worden dus het lijkt mij gek als jij je Mehari apk vrij hebt .
Er wordt bedoelt dat auto,s van 50 jaar en ouder apk vrij zijn en dat gaat in vanaf mei 2018 .

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 18 jun, 2015 22:16

klopt ik haal mrb en apk door elkaar.... excussssssss
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » do 18 jun, 2015 23:25

Hetwrak hoeft nog maar een keer gekeurd in 2017 als we naar Portugal gaan. Vandaag met vlag en wimpel door de keuring . TORUŃ here we come.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 19 jun, 2015 07:44

Ik heb de laatste keren alleen maar gezeik met de Apk. Fuseekogels die versleten zouden zijn die er helemaal niet inzitten . Maar er wordt wel de speling van fuseekogels aangehouden inplaats van pennen. Dit jaar zouden de wiellagers versleten zijn. Dat wordt dus weer een gevecht. Discussies over vooruitontwasseming gehad. Deuren van de Ami zouden niet open gaan (zat gewoon op slot). Uitlaat van de eend die midden onder de auto ophoudt Lpg leiding die langs de uitlaat zou lopen (was dus de veerpot). Enz enz. Van mij mogen ze inderdaad deApk voor 50+ afschaffen ze kunnen er toch niet mee omgaan....

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » vr 19 jun, 2015 13:09

LPGo ik zou als ik jou was lekker naar een andere garage gaan ze hebben geen verstand van eenden zo te lezen

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 19 jun, 2015 13:21

Inderdaad, een beter adres zoeken voor de apk.

Ik heb nooit gezeik bij de apk. De garage waar ik kom keurt regelmatig eenden, dat scheelt vast.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

TC2CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 10:18
Locatie: Ede

Bericht door TC2CV » vr 19 jun, 2015 20:23

Is er geen lijst met garage's die wel weten hoe ze een 2cv of andere klassiekers horen te keuren?

Niet dat ik het nodig heb, ik kom al 4 jaar zonder problemen fluitend door de keuring! Met minimale voorbereiding....
\" Ik ben niet schizofreen, ik ben in m\'n eendje\"

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 19 jun, 2015 22:17

ik had er ook een die de eerste keer een eend keurde...afgekeurd .ik moest bij een andere garage daar bij mijne de remmen testbank kapot was.... .
volgende dag terug naar mijn gebruikelijke garage alles ok geen probleem....
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 20 jun, 2015 08:54

blanc/rouge2cv schreef:LPGo ik zou als ik jou was lekker naar een andere garage gaan ze hebben geen verstand van eenden zo te lezen
TB schreef:Inderdaad, een beter adres zoeken voor de apk.

Ik heb nooit gezeik bij de apk. De garage waar ik kom keurt regelmatig eenden, dat scheelt vast.


Dit is zo'n beetje de enigste onafhankelijke APK garage in de oostelijke mijnstreek waar je indien de auto niet goedgekeurd is niet meteen hoeft te betalen (dus eigenlijk niets aan het handje) en uiteindelijk kom ik er ook wel altijd uit (met de baas van het bedrijf notabene) maar moet dan wel altijd zeggen haal je boeken er maar eens bij daar staat het in of meet de speling maar eens op en zeg maar hoeveel speling er teveel is...


Een echte eenden APK garage is zo'n 200km verderop..... dan neem ik maar een beetje gezeik voor lief.....

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » za 20 jun, 2015 09:14

Keur al jaren bij de officiele troen garage in bunnik.
en dat gaat bijzonder goed. Zelden afkeur, en als dan toch, altijd meer dan terrecht.
In ieder geval nooit rare discussies!
Want bij andere garage ook wel eens met Werkplaathandboek er heen.
Want in het veer oog zou een ruber horen. STaal op staal mag niet....
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » zo 21 jun, 2015 11:05

goed om te lezen dat de dyane nog maar een paar keer voor de keuring hoeft en daarna ook vrijgesteld is voor apk.
Zo wordt het rijden met een oud kenteken erg gewaardeerd

geen bijtelling, geen milieugeneuzel, geen apk,geen wegenbelasting...
WEL VRIJHEID!

dus voorlopig komt er geen nieuwe.
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 21 jun, 2015 13:20

verkuilm schreef:Keur al jaren bij de officiele troen garage in bunnik.
en dat gaat bijzonder goed. Zelden afkeur, en als dan toch, altijd meer dan terrecht.
In ieder geval nooit rare discussies!
Want bij andere garage ook wel eens met Werkplaathandboek er heen.
Want in het veer oog zou een ruber horen. STaal op staal mag niet....

Hahaa die is echt leuk.
Niet te geloven af en toe. Geeft maar weer aan hoe bijzonder de techniek van Citroën was.

Plaats reactie