2cv de beste keus? (Uiteraard) ;)

Alles over het heerlijke eendrijden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

2cv de beste keus? (Uiteraard) ;)

Bericht door shorttrack » wo 2 aug, 2017 12:42

Hallo allemaal,

Ik had laatst een gesprek met een vriend over oldtimers. Ik rijd zelf al een tijdje in een 2cv en hij is ook geintresseerd in oldtimers. Hij heeft zelf een volkswagen t3 en heeft in het verleden een kever gehad.

We hadden het over welke Oldtimer nu eigenlijk het beste is om in deze tijd nog te kopen. Ik rijd zelf rond de 10000 a 12000 km per jaar en zijn van die kilometers uitgegeaan bij onze keuze voor een oldtimer.

Mijn keuze kwam toch al snel uit bij de 2cv. En mijn argumenten waren vrij simple.
1. Betrouwbaar
2. Mocht er toch iets zijn kun je het gemakkelijk zelf oplossen. Zelfs als leek kun je al veel doen. Onderdelen zijn relatief goedkoop
3. Zuinig. De eend doet het zeer goed in brandstof verbruik.
4. Weinig belasting als je niet van een oldtimer regeling gebruik maakt.

We hebben er toch een tijdje over zitten discuseren maar naar mijn mening is de eend toch de beste oldtimer om te kopen in deze tijd.

Er zijn natuurlijk ook minpunten zoals
- Snel roest
- Niet zo veilig
- gemiddelde snelheid ligt lager

Maar ondanks dat alles vind ik toch mijn mijn vorige argumenten dit ruim compenseren.

Ik weet dat dit een 2cv forum is en dat er niet over andere auto's gesproken wordt. Maar ik vraag mij toch af wie mijn keuze bevestigd.

Ik ben super tevreden over mijn 2cv. Rijd heerlijk. goedkoop in onderhoud. zuinig.
Mijn autotje geeft mij direct een vakantie gevoel. Zelfs na 7 jaar. Al rijd ik ermee naar de supermarkt hier om de hoek.

Ben benieuwd naar jullie reactie's
2cv special 1986

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Re: 2cv de beste keus? (Uiteraard) ;)

Bericht door blanc/rouge2cv » wo 2 aug, 2017 14:59

shorttrack schreef:Hallo allemaal,

Ik had laatst een gesprek met een vriend over oldtimers. Ik rijd zelf al een tijdje in een 2cv en hij is ook geintresseerd in oldtimers. Hij heeft zelf een volkswagen t3 en heeft in het verleden een kever gehad.

We hadden het over welke Oldtimer nu eigenlijk het beste is om in deze tijd nog te kopen. Ik rijd zelf rond de 10000 a 12000 km per jaar en zijn van die kilometers uitgegeaan bij onze keuze voor een oldtimer.

Mijn keuze kwam toch al snel uit bij de 2cv. En mijn argumenten waren vrij simple.
1. Betrouwbaar
2. Mocht er toch iets zijn kun je het gemakkelijk zelf oplossen. Zelfs als leek kun je al veel doen. Onderdelen zijn relatief goedkoop
3. Zuinig. De eend doet het zeer goed in brandstof verbruik.
4. Weinig belasting als je niet van een oldtimer regeling gebruik maakt.

We hebben er toch een tijdje over zitten discuseren maar naar mijn mening is de eend toch de beste oldtimer om te kopen in deze tijd.

Er zijn natuurlijk ook minpunten zoals
- Snel roest
- Niet zo veilig
- gemiddelde snelheid ligt lager

Maar ondanks dat alles vind ik toch mijn mijn vorige argumenten dit ruim compenseren.

Ik weet dat dit een 2cv forum is en dat er niet over andere auto's gesproken wordt. Maar ik vraag mij toch af wie mijn keuze bevestigd.

Ik ben super tevreden over mijn 2cv. Rijd heerlijk. goedkoop in onderhoud. zuinig.
Mijn autotje geeft mij direct een vakantie gevoel. Zelfs na 7 jaar. Al rijd ik ermee naar de supermarkt hier om de hoek.

Ben benieuwd naar jullie reactie's
de super om de hoek ????? kan je dat niet lopend of met de fiets doen :-)
ojaa ik snap het al kratten bier gaan beter in de 2cv

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 2 aug, 2017 16:14

Ik vind alleen de huidige marktprijs vele malen te hoog. Onderhoud is goedkoop maar aanschaf is in mijn ogen idioot... Ik heb er één dus wat de marktwaarde ook doet, ik kan er altijd één terugkopen als ik hem verkoop. Maar het zou in mijn ogen een toegankelijke auto moeten zijn en dat is het helaas niet meer :( Verder gebruik ik hem als dagelijkse auto en ben ik het volledig met je eens!

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » wo 2 aug, 2017 17:08

De eend is flink in prijs gestegen en dat is op zich niet zo gek. Er zijn ontzettend veel liefhebbers voor, en het aantal eenden loopt nog steeds terug. Er komt niets meer bij namelijk want al 17 jaar uit productie.
Daarnaast zijn er veel mensen die er vroeger in gereden hebben en die nu weer een eend aanschaffen. Kwestie van vraag en aanbod. Prijzen liggen nu vrij hoog in tegenstelling tot twintig/dertig jaar geleden. Het wordt een beetje een auto voor snobs, dat is jammer en ook nooit het uitgangspunt voor de eend geweest.
Onveilig is ze ook niet in mijn ogen zeker gezien de wegligging en het gewicht.
De gemiddelde snelheid ligt toch nog vrij hoog, zeker met de latere versies. En roest, daar is veel tegen te doen. En bijna altijd weer op te lossen.
En het is natuurlijk het meest praktische wagentje ooit gebouwd met standaard een open dak, uitstekende wegligging, simpele techniek en lage onderhoudskosten. En een model wat op geen enkele andere auto lijkt met een hoge aaibaarheidsfactor.
Een prima investering dus, zeker als het een eend is die in prima staat verkeert.
Maar pas op, er zit ook veel kaf tussen het koren. Toch zijn er nog wel eenden te koop voor redelijke prijzen als je goed zoekt...

Plaats reactie