Ik zat het boek te lezen 'Een eend van 35' en kwam daarin uitgebreide beschrijving tegen over de totstandkoming van de techniek van de 2cv. Daar lees ik dat tegen de tijd dat techniek klaar was de carrosserie nog steeds het in elkaar geknutselde model uit 1939 was. En dan:
Carrosserie-ontwerper Bertoni zet zich aan de tekentafel en komt tevoorschijn met een kanariegeel wagentje in modieuze lijnen. De baas (Boulanger) keurt het vierkant af. De definitieve vorm komt van de tekenaars Steck en Caneau, die in februari 1948 hun versie presenteren, die niet op esthetische, maar op praktische principes berust en waarbij veel aandacht is besteed aan zowel de gebruikers- als de fabricagepraktijk. Verder zijn veel uitgangspunten uit 1939 gehandhaafd, zoals de Bauhauscirkel in de portieren. Het onwerp wordt goedgekeurd en zal op de Parijse autosalon van oktober '48 voor het eerst den volke worden getoond.
Wat lees ik hier? Twee namen waar ik nog nooit van gehoord heb: Stekc en Caneau. Via google weinig over te vinden. Weet iemand meer? Heeft het ooit in CitroExpert gestaan?
Kwam namelijk (ben aan het opruimen!) een CitroExpert tegen waarbij geschreven werd dat er veel onjuist in boeken en docus staat over totstandkoming van de eend en dat alle feiten m.b.t. de TPV (prototype dus) op een rijtje werden gezet. Daar kwam ik idd wat andere feiten tegen dan in de boeken.
Bertoni, Steck & Caneau
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 512
- Lid geworden op: do 6 nov, 2008 06:11
- Locatie: Ermelo
- Contacteer:
Dit verhaal komt op het www voor als volgt:
The final stage was the outer design, which was first taken on by renowned body designer Bertoni, but was rejected outright by Boulanger and replaced by the design brought to the table by designers Steck and Caneau in February of 1948 – the year of its debut at the Paris Salon. Many features of the 1939 prototype were maintained, particularly the ‘Bauhaus’ style circular doors.
Bron: www.hcfi.org/Newsletters/2015Spring/newsletter.pdf
The final stage was the outer design, which was first taken on by renowned body designer Bertoni, but was rejected outright by Boulanger and replaced by the design brought to the table by designers Steck and Caneau in February of 1948 – the year of its debut at the Paris Salon. Many features of the 1939 prototype were maintained, particularly the ‘Bauhaus’ style circular doors.
Bron: www.hcfi.org/Newsletters/2015Spring/newsletter.pdf
Re: Bertoni, Steck & Caneau
Ik zat de jaren 80 (?) documentaire over de ontwikkeling van de 2cv te kijken. Bij deze twee heren werd gezegd dat het Steck en (vrijwel zeker - kon het niet goed verstaan) Caneau zijn. Ze spreken hier echter over techniek, geen woord over hun rol bij het definitieve ontwerp van de 2cv.