2CV versus 4CV

Alles over het heerlijke eendrijden.
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

2CV versus 4CV

Bericht door Twécévé » ma 3 feb, 2020 12:39

Onlangs las ik een oude CitroExpert een bundeling van uitkomsten van een enquête van Citroen onder bezoekers van een beurs wat men vond van de net verschenen 2CV. Daar zat ook een opmerking tussen over design in relatie tot de 4CV. Recent kwam er via een eendrijder die ik volg een video voorbij over de Renault 4CV. Ik verdiepte me dus even in de 4CV en tot mn verbazing was deze auto er een dik jaar eerder dan de 2CV. De 2CV was dus voor Frankrijk helemaal niet uniek als wagen voor het volk. Van de 4CV’s zijn er ook maar liefst meer dan een miljoen verkocht. Serieuze concurrenten van elkaar dus. Ik verwacht op Youtube van filmpjes aan te treffen van 2CV versus 4CV, maar niks daarvan.

Ik krijg de indruk dat de 2CV toch veel populairder was. Op basis van wat filmpjes over de 4CV die ik heb bekeken komt ik tot de volgende conclusies:
- 2CV was ontworpen voor het platteland (hoog op de poten, goed vering) terwijl 4CV voornamelijk geschikt was voor de stad.
- 2CV leent zicht beter om vol te laden omdat dak, deur etc. verwijderd kon worden. 4CV bood weinig mogelijkheden vanwege de motor achterin en heel kleine bergruimte voorin.
- 2CV viel onder goedkoper belastingtarief dan de 4CV?
- 2CV meer ruimte van binnen dan een 4CV.
- Zuiniger in gebruik (2 versus 4 cilinders).

Plaats reactie