Welke eend? Dilemma motor...

Alles over het heerlijke eendrijden.
Plaats reactie
ALFIrE
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: za 26 jun, 2021 09:47

Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door ALFIrE » za 26 jun, 2021 10:00

Hoi,

In 2009 heb ik in Zuid Frankrijk het (on)geluk gehad een dagje met een colonne 2cv te kunnen meerijden.
Sindsdien uiteraard op slag verliefd op dit unieke wagentje.
Nu is eindelijk de tijd daar, echtgenote ook akkoord en normaal eigen garage ter beschikking.

Ik heb al die tijd al een voorkeur voor de azams, met de paperclip bumpers. Ik merk echter ook dat de prijzen flink gestegen zijn, ook op de Franse markt. (Spreek vlot Frans dus durf ook te kopen in Frankrijk).

Ik heb nu toevallig oog op 2 exemplaren, een 61 en een 63, beide met de 12pk motor.

Echter twijfel ik enorm voor aankoop welke motor te kiezen. Bij mij in de buurt zijn er vooral 90 kmh wegen. Voor normale verplaatsingen kan ik deze niet vermijden. Voor de Fun uitstapjes gebruiken wij vaak snelwegen.

Wat denken jullie? 12 links laten en beter de 18 pk zoeken? Of beter een jonger exemplaar 2cv4 of 2cv6? (Met de minder mooie grote achterlichten)

Dank voor de input!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door Michiel van G. » za 26 jun, 2021 14:29

Je komt, zeker in Frankrijk, ook nog wel eens oude type 2cv's tegen waarbij de originele motor vervangen is voor een 602cc. Dat is dan niet origineel qua techniek, maar wel qua uiterlijk. Je hebt dan minder risico's dat je niet met het verkeer zou kunnen meekomen. Een 425cc 18pk zal heuvelop en wind tegen ook moeite hebben,
Verbruik: Afbeelding

ALFIrE
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: za 26 jun, 2021 09:47

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door ALFIrE » za 26 jun, 2021 16:06

Dank voor de input.
Klopt het dat je met een 12pk moeite hebt in normaal verkeer en slechts 70 a 75 kmh haalt?
Iemand een idee over topsnelheid van een 18pk?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door André Post » za 26 jun, 2021 16:22

Naar mijn mening is de 2CV6 motor de meest robuuste en betrouwbaarste motor.
Mijn 18PK haalt de 100 alleen met flink wat wind mee, zonder extra invloeden ruim 90.
Daar heb ik ook al van alles mee gehad, rammelende krukas, niet te lokaliseren olie lekkage, lekke kleppen, veel zwakkere en onbetrouwbare dynamo, kapotte kruiskoppelingen op ongelegen momenten en nog wel wat dingen.
Er zitten wel exemplarische verschillen in de prestaties van de diverse motoren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door RobM » za 26 jun, 2021 18:40

Mijn net gerestaureerde AZAM uit 1967 met 18pk haalt precies 80 km/h. Nieuwe zuigers, cylinders en gereviseerde koppen. De sproeier heb ik net van 110 naar 130 gezet. Hij trekt nu wel beter. Top is nog steeds 80, al is dat met dak open.

Snelheid gemeten met gps.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door engbokho » za 26 jun, 2021 19:27

Een (goede) 12pk haalt 75-80, een 13,5-15 pk ('61-'63) gaat zomaar 85, en een 18 pk loopt 90-95.
En (de redelijk zeldzame) Azam6 met 23 pk motor gaat 105.

Met evt andere zuigers met hogere compressie en evt wat stoeien met carburateurs en sproeiers valt ook nog een hoop winst te behalen. Ook de 500cc kits die binnenkort weer leverbaar zijn kunnen een flinke boost geven.

De oude types motoren zijn (naar mijn mening de leukste) maar ze luisteren erg nauw als het gaat om de conditie van eea.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

ALFIrE
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: za 26 jun, 2021 09:47

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door ALFIrE » za 26 jun, 2021 20:21

Dank voor de info.
Ik begin terug te twijfelen over de 12pk, die waarschijnlijk een 13,5 is (chassis nummer nog niet gezien op op te zoeken).

Kan je wat meer zeggen over de 500cc kits?

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door engbokho » zo 27 jun, 2021 08:54

Die komen -als het goed is- weer op de markt aan het einde van de zomer. De firma uit Zutphen gaat ze leveren,
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Menno.2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 21 jun, 2018 15:53
Locatie: 033

Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door Menno.2cv » zo 27 jun, 2021 09:07

Ik gebruik mijn eend vrijwel dagelijks , er valt met de 18pk prima te leven , over de snelweg hoef ik (gelukkig) niet …. 90~95 is prima te doen met wat geduld en geen wind tegen, wind mee is 100 ook nog haalbaar.

Vind juist de oudere types ( en Belgische varianten) nog net even wat leuker ;-)
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën Pluriël 1.4 Soleil 2008 Noir Obsidien
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door hobbes » zo 27 jun, 2021 13:24

De Dyane en de eend hebben allebei een 6je liggen met allebei een schijvenbak er achter. Toch loopt de Dyane harder, waarschijnlijk door de iets minder lucht weerstand van de koets. Ik rij ook vrij veel snelweg en met name op vakantie trek ik hem nog wel eens door. Ik rij dan ook best wel wat meer kilometers dan de gemiddelde eend / dyane in een jaar zal maken :D
Als je toch de keus hebt leg er dan moderne techniek erin (6je met schijvenbak) daar is genoeg van verkrijgbaar. je kan het oude setje nog altijd in de schuur leggen en er ooit weer in zetten als je dat wil :wink:
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door Michiel van G. » zo 27 jun, 2021 14:57

@hobbes
dat hangt ook heel erg af van de motor hoor. Mijn Dyane gaat niet veel harder dan 110-115, op de snelweg was ik maar wat blij met de 100 km/h... Kon ik ineens tenminste met het verkeer meekomen.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door AZL57 » zo 27 jun, 2021 16:02

Dyane is sneller door de andere bakverhouding. Een eend is sterker. :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door deusjevo » zo 27 jun, 2021 16:05

Ik heb een Cassis blokje in m’n Dyane.
Wordt wel bijna dagelijks gebruikt en zou daarom zelf niet meer voor een 12 of 18 PK gaan.
.
B03AEF7F-7616-497E-9CE6-A398FA0F2CA8.jpeg
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Re: Welke eend? Dilemma motor...

Bericht door 2cvvier » zo 27 jun, 2021 22:21

Ik heb een 4-tje waarvan de 435 cc AYA2 motor ca. 10.000 km. geleden volledig gereviseerd is. Behoorlijk fris dus. Ik ben blij als ik 100 km/u haal. 90 km/u lukt eigenlijk altijd wel, behalve bij hele stevige tegenwind. Maar ik rij er overal mee. Ook op snelwegen. Nooit problemen gehad. Je moet je er even op instellen dat je soms beter achter een vrachtauto kan blijven hangen dan persé proberen er voorbij te komen.
Ik heb overwogen om er een 602 cc in te bouwen. Ik had er eentje met bak liggen, maar toch besloten om de 2cv4 origineel te houden. Het jankende geluid van het hoge toerental van het motortje (6750 tpm) vind ik eigenlijk ook wel erg leuk.

Plaats reactie