Aanpassingen IVM lichamelijke handicap

Alles over het heerlijke eendrijden.
Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Aanpassingen IVM lichamelijke handicap

Bericht door Jeroen-citroen » di 11 dec, 2007 19:46

Bij deze open ik hier een nieuw topic naar aanleiding van een aantal reacties in dit topic

De vragen zijn vrij simpel maar de antwoorden niet helaas.

Is het mogenlijk om binnen een redelijk budget een automaat in een eend te bouwen ??

Is het mogenlijk om in een eend een rembekrachtiger te bouwen ??

Is het mogenlijk om in een eend stuurbekrachtiging te bouwen ??

Bij elke vraag gaat alleen het antwoord "ja "niet op . Ik zou hier heel graag serieuze reacties willen krijgen met ideën hoe iets is te verwezelijen en eventueel waar.

Misschien dat ik dan ooit wel weer met een eend kan rijden................en met mij andere mensen met een beperking met de voorliefde voor ons A type.

Groeten, Jeroen.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 11 dec, 2007 20:19

Er moeten wel mogelijkheden zijn.
Ik meen wel in een autoblad advertenties gezien te hebben waarin een stuurbekrachtiging
vrijwel onzichtbaar ingebouwd was.
Een rembekrachtiging moet ook kunnen, iets van een suzuki of zo?
Als de eende motor niet genoeg vacuum creeert is een diesel vacuumpomp een mogelijkheid.
Een diesel motor heeft ook niet genoeg vacuum en daarvoor ergens een vacuumpomp of zoiets.
Verder valt te denken aan bijvoorbeeld een koppelingsysteem met bekrachtiging in de een of andere vorm
zodat de koppeling ook op een andere manier bediend kan worden.
Schakelen zal dan nog wel moeten, maar de koppeling zou dan bijvoorbeeld via een schakelaar in de pookknop
bedient kunnen worden.
Een automatisch schakelsysteem lijkt me nog wat ver gaan,
hoewel misschien met electrische actuators wel enige vergemakkelijking bereikt zou kunnen worden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 11 dec, 2007 20:29

Ik heb ooit gelezen over click en go. Dat was idd een knopje op de pook die dan de koppeling bediende. Ik weet alleen helemaal niet hoe dat werkte. Maar is een koppeling niet met een elektromotor te bedienen of kun je dan nooit slip bereiken en zou het dan een aan/uit schakelaar worden ??

Verder wel eens gelezen dat een rembekrachtiger van een mini zou moeten werken op auto's zonder bekrachtiging maar ik weet helaas niet waarom dat zou kunnen.
Het had iets te maken met bekrachtigen voor of na de HRC.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 11 dec, 2007 20:35

Een koppeling met een schakelaar kan wel,
hij moet alleen langzaam opkomen en dat valt natuurlijk wel te maken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 11 dec, 2007 21:04

@ inmijneendje

Welke opties en bakken heb jij overwogen voor de eend ??
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 11 dec, 2007 21:16

en een vario matic???

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » di 11 dec, 2007 21:18

Jeroen-citroen schreef:@ inmijneendje

Welke opties en bakken heb jij overwogen voor de eend ??
orginele bak omlaten bouwen, door iemand hier op het forum maar dat was een hele dure manier.
Bak van willekeurige kleine jappanner, zijn allemaal geen optie ivm dwars ligging.
Verder is het natuurlijk mogelijk om er een compleet ander motorblok met bak in te bouwen maar dan ben je het typische eenden geluid kwijt en dat is voor ons geen optie.

Verder is het vrij lastig om zomaar iets uit te proberen en met mijn technische handjes (niet echt dus)heb ik altijd wel hulp nodig. Heb al wel een aantal bakken in huis gehad maar zijn niet echt geschikt te maken volgens de kenners.

Dus ik hoop dat er iemand is die de kennis en geduld heeft om een keer iets te maken.

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » di 11 dec, 2007 21:20

Ramon2cv schreef:en een vario matic???
daar was iets mee, maar weet niet meer precies wat.
Dacht dat die te groot zou zijn?

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 11 dec, 2007 21:25

Zelf maken kan ik ook niet meer helaas maar het zou natuurlijk super zijn als er een eend komt met aanpassingen. Een 2cv.nl aangepaste eend voor de uitleen :D :idea: gemaakt door de technische dames en heren onder ons die er wel een uitdaging in zien :wink:

Is een bak van een GS/A x3 niet geschikt dat is toch een automaat of is dat ook een half automaat ? En kom je dan nog wel uit met de overbrengingen ?
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » di 11 dec, 2007 21:27

Opel (en Citroen) leveren al sinds enige tijd een schakelsysteem dat gecombineerd is met een standaard bak en - koppeling, op bijvoorbeeld een 1 liter Corsa. Het systeem bedient de koppeling en de versnellingsbak. Dat vreet dus niet al te veel motorvermorgen zoals bij een gewone automaat. Het rijdt bovendien best goed. Bij Opel heet het Easytronic.

De precieze aansluitingen van het systeem ken ik niet dus ik kan niet inschatten hoe het op de 2CV past. Het concept lijkt me echter wel geschikt.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 11 dec, 2007 21:31

André Post schreef: Ik meen wel in een autoblad advertenties gezien te hebben waarin een stuurbekrachtiging
vrijwel onzichtbaar ingebouwd was.
In CitroExpert staan advertenties van een onzichtbaar ingebouwde stuurbekrachtiging in een Traction Avant. Wellicht dat dat bedrijf ook iets kan met stuurbekrachtiging in een eend?

Wellicht dit onderwerp ook op citroen forum starten ivm vele kennis daar als het gaat om versnellingsbak revisies e.d.

Ik weet niet hoezeer je gehecht bent aan een A-type. Maar ik in jouw geval zou direct een Citroen DS aanschaffen zit alles op wat je wil. Maar ik ben Citrofiel, wellicht is DS voor jou geen optie?

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 11 dec, 2007 21:40

:D @ Twécévé

Ja een DS is wel een optie voor mij hoor. Geweldige wagen maar ook een behoorlijk prijskaartje en niet het karakter van de eend. Maar zeker wel een droomauto :wink:

Ik denk dat een eend aanpassen ook niet goedkoop is maar ben wel heel benieuwd of er haalbare oplossingen zijn. Is het niet voor mezelf dan heeft een ander er wel weer wat aan.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » di 11 dec, 2007 21:50

Ik probeer altijd zo goed mogelijk het forum te volgen, maar bij het lezen van dit topic had ik toch het gevoel wat nieuws te hebben gemist.

Wat is er precies gebeurd dat je niet meer eend kan rijden en je hem noodgedwongen moest verkopen? Ik heb het forum er net al even op na gepluisd maar niets gevonden... Of heb ik misschien over het hoofd gezien dat je al geruime tijd niet meer eendrijdt?
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 11 dec, 2007 22:05

Robbert. schreef:Ik probeer altijd zo goed mogelijk het forum te volgen, maar bij het lezen van dit topic had ik toch het gevoel wat nieuws te hebben gemist.

Wat is er precies gebeurd dat je niet meer eend kan rijden en je hem noodgedwongen moest verkopen? Ik heb het forum er net al even op na gepluisd maar niets gevonden... Of heb ik misschien over het hoofd gezien dat je al geruime tijd niet meer eendrijdt?
Ik rij nu 5 weken geen eend meer maar heb het niet aan de grote klok willen hangen. Het probleem dat ik geen eend kan rijden is dat ik een weke delen reuma heb hetgeen inhoudt dat de pezen spieren en aanhechtingen pijnlijk zijn en in mijn geval zeer slecht te belasten zijn. Daarbij heb ik een ongelukje gehad waarbij de kruisbanden en een aantal pezen in de linkervoet behoorlijk beschadigd zijn. Dat was voor mj de reden om de eend weg te doen omdat koppelen nu dus echt over is. Ook merkte ik meermaals dat remmen me niet altijd makkelijk af ging. Je moet soms iets beslissen wat totaal tegen je gevoel ingaat helaas. Ik mis de eend behoorlijk (en Dennis-citroen mijn zoon mist hem nog meer). Vandaar dit topic. Je weet maar nooit of iemand een super idee heeft wat ook nog eens betaalbaar zou zijn. Dat laatste is bij dit soort aanpassingen natuurlijk al snel een probleem.Ik hoop nog een keer weer eend te rijden en hoop doet leven :wink: Daarbij verlaat ik het forum niet hoor, veel te gezellig.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » di 11 dec, 2007 22:25

blijf inderdaad op het forum :)

ik hoop echt voor je dat je weer eend kunt rijden, al dan niet in een aangepaste.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Plaats reactie