Ongeluk gehad... eend total loss.... Wat nu?

Alles over het heerlijke eendrijden.
Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » wo 17 feb, 2010 18:56

Nou het is begonnen.
Mn vriend is door de expert gebeld en hij schat de reparatiekosten op 5000,- (ik geloof zelfs nog zonder vervanging van chassis) en de auto vind hij dus minder waard dus total loss. Nu dus aan ons om de waarde op te krikken.
En misschien maar een Franse eendengarage opzoeken en de foto's laten zien en die een schatting laten maken?

Vanavond nog maar even een lijst maken van wat er nou zo speciaal aan was... pfff gedoe. Waarom kunnen ze het straatbeeld niet gewoon leuk houden en de eendjes dus op de weg behouden...

Iemand nog een tip?
*miep miep* (°\=/°)

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 17 feb, 2010 19:46

Clau (°\=/°) schreef: Iemand nog een tip?
Heb je die garage nog gebeld waar je een week of 2 geleden met pech stond?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » wo 17 feb, 2010 20:39

ericsaskia schreef:
Clau (°\=/°) schreef: Iemand nog een tip?
Heb je die garage nog gebeld waar je een week of 2 geleden met pech stond?
Yep, die kan me helpen met een bod. Super weer!

Begrijp ik het nou zo goed:

Bij total loss is de restwaarde lager dan de rep kosten. Maar als de rep kosten 5000,- en de eend wordt dus geschat op 4000,-, minus het wrak als je dat wilt behouden. Dan krijg je dus 4000,- min het hoogste bod op het wrak?

En bij niet total loss wordt de 2cv geschat op bv 6000,-. Rep kosten 5000,- worden dan vergoed en je behoud je eigen auto.

( ja sorry hoor, ben blonT en mn vriend is pas laat thuis :oops: )
*miep miep* (°\=/°)

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 17 feb, 2010 20:49

Kleine maar duidelijke uitleg van onze koninklijke ex fietsersbond:

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-an ... l_loss.pdf
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 18 feb, 2010 12:44

Clau (°\=/°) schreef: Begrijp ik het nou zo goed:

Bij total loss is de restwaarde lager dan de rep kosten. Maar als de rep kosten 5000,- en de eend wordt dus geschat op 4000,-, minus het wrak als je dat wilt behouden. Dan krijg je dus 4000,- min het hoogste bod op het wrak?

En bij niet total loss wordt de 2cv geschat op bv 6000,-. Rep kosten 5000,- worden dan vergoed en je behoud je eigen auto.
Ongeveer wel ja.
Clau (°\=/°) schreef: Mn vriend is door de expert gebeld en hij schat de reparatiekosten op 5000,- (ik geloof zelfs nog zonder vervanging van chassis) en de auto vind hij dus minder waard dus total loss. ?
Welke waarde kende hij dan aan de auto toe? Hij moet een bedrag/waarde noemen, anders kan hij niet bepalen dat 5000,- hoger is dan de waarde van de auto vóór de crash.
Over die door hem toegekende waarde kun je vervolgens in discussie, met prijzen van vergelijkbare auto's in een vergelijkbare staat in je achterhoofd en een eventuele taxatie of een recent bod van een eendenboer.

Je hoeft nergens direct mee akkoord te gaan, neem overleg- en bedenktijd!
Onthoud in ieder geval dat het de verzekering van de tegenpartij er om te doen is zo weinig mogelijk geld uit te geven. Hun eerste bod/waardebepaling zal hoogstwaarschijnlijk dus lager liggen dan het bedrag waarmee je een "vergelijkbare auto" kunt kopen.

Ofwel, er is altijd een marge; aan jou (en evt. jouw verz./rechtsbijstandverz.) om te onderhandelen en hun waardebepaling wat op te krikken.

Betaling bij total loss met behoud van wrak is geschatte waarde voor het ongeluk - de restwaarde van het wrak.
Over die keukentafelpraat; veel verzekeringen zitten juist niet te wachten op een wrak. Het verslepen en het weer zien te verkopen van je 'wrak' kost hen vaak meer moeite / tijd / geld dan het opbrengt.
Dat geeft jou weer ruimte tot onderhandelen;
zij betalen jou iets minder uit dan de geschatte waarde en jij houdt je auto.

Letselschade, ziekenhuisbezoek, gemiste opdrachten, reiskosten, telefoonkosten, kapotte broek/laars, etc. kun je overigens allemaal claimen bij de tegenpartij.
Uitbetaling is vrij beperkt, maar het maakt wellicht een héél klein beetje al het gez##k goed waar je ongewild mee geconfronteerd wordt.

Succes iig! En sterkte met je nek en been.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » do 18 feb, 2010 13:23

Thx nosepicker ;-)
Ja ik ben zo geneigd om juist wat sneller te handelen omdat het hier op het franse platteland echt ( eh hoe zeg ik dit netjes...) een beetje 'lastig' is zonder auto.
Maar je hebt gelijk, ik zal er de tijd voor nemen.
Ik denk dat ik mijn auto eens op leboncoin zet, dus met oude foto's. Kijken wat voor reacties erop komen...
( of is dit een niet zo slim idee?)
*miep miep* (°\=/°)

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » do 25 feb, 2010 11:10

Waaaaaaaaaaaaaa we krijgen best een goed bedrag voor de eend! Godzijdank zeg... maar nu wil ik nog wel hetzelfde bedrag met behoud van wrak. Keep you posted

(gister bij een goeie Dyane wezen kijken... was toch ook wel supercool maar nu weer van een vriend uit Zuid Frankrijk gehoord dat hij viaviavia een eend voor 'weihnag' weet! Phew eindelijk eens wat positiefs in deze zaak. Maar goed, hoe lang de uitbetaling op zich laat wachten weet ik nog niet)
*miep miep* (°\=/°)

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 25 feb, 2010 12:41

Proficiat! (klinkt wat dubbel als je eend naar de kn#ppen is, maar je vat wat ik bedoel hoop ik). Fijn dat je er uit bent, hoop dat je snel weer in een eendachtige kan rondkachelen. Al afkickverschijnselen?? ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » do 25 feb, 2010 19:39

Nuja, afkickverschijnselen.... om eerlijk te zijn heb ik gewoon een auto nodig hier op het franse platteland.
En om eerlijk te zijn had ik al die rompslomp liever niet gehad, maar het is toch fijn als je een goed bedrag krijgt voor je eend. Neemt niet weg dat ik het wrak wel wil houden denk ik. Die gaat dus nu in de veiling. Ik moet dus nu al nadenken over de prijs die ik daarvoor wil betalen.

Ik heb gisteravond een Dyane bekeken ( in de stortregen) en die zag er prima uit van de buitenkant. Banken waren bagger, maar goed met mn eend-wrak kan ik die wel overzetten. Maar omdat ik een Dyane niet zo goed ken is dat toch iets waar ik extra info over nodig heb.
Ik weet wel de punten waar je op moet letten maar ik ben geen kenner.

Ik zal sowieso verslag uitbrengen zodat het hier ook een info-bron kan worden waar anderen weer wat aan kunnen hebben.
Het is echt super hoeveel ik al aan dit forum heb gehad dus kleine moeite om het verhaal compleet te maken. You never know.
Ik rij dus wel een stukje onzekerder sinds het ongeluk. Niet dat ik als een plank ik een auto zit maar een voorrangskruising heeft voor mij nu wel een andere betekenis.
*miep miep* (°\=/°)

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 27 feb, 2010 19:15

Clau (°\=/°) schreef:Waaaaaaaaaaaaaa we krijgen best een goed bedrag voor de eend!
Je maakt me nou wel errrruuugg nieuwsgierig... :wink:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 4 mar, 2010 12:05

en hoe loopt het?
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 4 mar, 2010 16:39

Clau (°\=/°) schreef: Niet dat ik als een plank ik een auto zit maar een voorrangskruising heeft voor mij nu wel een andere betekenis.
een "krijg-je-wel-voorrangskruising" zeg maar?! kan ik me goed voorstellen.

is die dyane nog wat geworden? dyanes zijn fijne auto's! kan niet wachten tot die van mij klaar is dan kan ik eindelijk die eend es aan de kant zetten en weer heerlijk dyane rijden :D
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » wo 10 mar, 2010 20:48

Om het verhaal dus even compleet te houden weer even een update van hoe het is vergaan.

In het kort:

Ik heb een ongeluk gehad terwijl ik op een voorrangskruising reed en een vrouw haar stop-teken negeerde en de kruising opreed terwijl ik eraan kwam. Boem.
Ik werd gelijk weggevoerd naar het ziekenhuis en daar bleek dat ik niets had.
De Gendarme had ter plekke alles ingevuld met de 'dader' ( een oude vrouw) maar omdat ik niet langer dan 24 uur in het ziekenhuis hoefde te verblijven gaan die papieren van de gendarme in de 'prullenbak' en moest de oude dame dus langskomen om alles weer in te vullen.
Ze bekende schuld en we kwamen in het verzekeringsverhaal.
Het wrak stond bij een garage waar de expert kwam kijken wat de waarde van de auto was.
Wij hebben een stuk of 12 advertenties geprint van gelijkwaardige eenden met een vrij pittige prijs ( tussen de 3500 en 7000 euro) en alle facturen meegestuurd naar de expert.
Die was naar eigen zeggen bijzonder blij met dit voorwerk ( dus DOEN mocht het jou overkomen) en heeft na 2 keer kijken bij het wrak een uiteindelijke waarde van 5500,- euro toegekend.
Heel fijn want ik heb een jaar geleden de eend voor 2700 gekocht en had facturen/reparaties van ruim 1600,- enigszins kunnen aantonen.
Dat was dus goed nieuws want er werd mij al gezegd dat ik niet op een goed bedrag hoefde te hopen zonder taxatie rapport.
Ik wilde het wrak eigenlijk wel zelf houden want ik had er nog geen 2 dagen voor het ongeluk 4 nieuwe michelins onder gezet. ( 430 euro incl omzetten)
Gister gehoord dat het wrak 550 moet kosten en we hebben toch besloten hem te houden.
Toen ging ik bellen om het wrak bij mij thuis te krijgen. Dat zou dus 180 euro moeten kosten! Belachelijk dus ik bellen naar mn kleine kennissenkring die ik heb en ik heb iemand gevonden die het voor een klein prijsje wil doen. ( zal iets van 75 euro kosten)
Omdat we het wrak willen behouden kost dat ook nog eens 6 euro per dag aan parkeergeld. Dat gaat in 15 dagen nadat de expert is geweest. Dus vandaag de dag is dat al 7 dagen a 6 euro is al 42 euro. Ik kan hem pas vrijdag ophalen dus daar komt nog eens 18 euro bij.
Toen ik vandaag bij het wrak ging kijken was het dak al helemaal gescheurd. Balen balen want dat was een supergoed dak! Of het door de sneeuw/regen/kou/ijzel komt, geen idee. Maar wel weer kaa uu tee want dat is wel iets wat weer in mindering komt op mijn conto.
Enniewee, ik heb een geinteresseerde in het wrak, en die heb ik gemaild of hij nog interesse heeft.
Nu ga ik toch morgen de expert bellen of hij ook heeft gezien dat het dak nog goed was. ( zeik ik nu heel erg?)

Al met al zijn we nu een maand verder en hebben we alles zo snel mogelijk proberen te regelen.(zelf de post brengen is al een uur heen en een uur terug)
Het geld zal nog wel even op zich laten wachten en in de tussentijd heb ik een auto van 500 euro moeten kopen. Maar hier in france ben je dan nog 75 euro kwijt aan een nieuwe carte gris plus 35 euro aan een nieuw kentekenbewijs. Hoera.
Dus het is een mooi bedrag wat ik heb gekregen, maar alle gedoe en zorgen eromheen geeft wel erg veel werk en als ik alles bij elkaar optel is het niet zo dat ik er geld mee heb gewonnen. Maar ik moet ook niet zeuren, want ik ben al blij met die 5500 euros natuurlijk... Ik speel waarschijnlijk quite maar daarentegen heb ik ook het verlies van mn werk. Daarover later meer want die kant moet nog helemaal opgestart worden. ( dat komt dus na het afhandelen van het wrak)

Oja, ik ben dus gaan kijken bij een mooie groene dyane en hij was echt ok, echt. Maar ik moet toch zeggen dat mijn hart bij een 2cv ligt. Kan er niets aan doen, ik wilde echt ook best een goeie dyane maar toen ik hem zag had ik niet het gevoel wat ik bij een 2cv heb. Ookal heb ik al 2 acadyanes gehad, ik ga voor een 2cv. ( sorry Dyane-liefhebbers, kan er niets aan doen!)

Een verre vriend heeft misschien een goeie 2cv charleston voor me voor 2000 euro, maar ook een charleston loop ik niet erg warm voor. Als hij goed is dan koop ik hem en zeik ik niet natuurlijk, maar mijn droom ik eigenlijk een mooie groene...
We zien het wel. Tot nu toe zie ik op leboncoin nog genoeg aanbod dus het komt wel goed. Maar een heleboel staan in het zuiden en dan komen de reiskosten er ook nog bij.

Heel lang verhaal alweer, maar misschien wel leerzaam voor anderen.
*miep miep* (°\=/°)

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » wo 10 mar, 2010 22:44

Echt wijzer wordt je er natuurlijk nooit van. Maar gelukkig speel je (financieel gezien) aardig quitte.
Wel klote van dat dak. Is er nu ook schade aan het interieur ontstaan?
En ik weet niet hoeveel vertrouwen jij hebt in jouw huidige tijdelijke auto, maar is het misschien het overwegen waard om hem weer terug op te bouwen? Desnoods te laten opbouwen? Of samen met iemand, bijv. met degene (als die daar interesse in heeft?) waar je vorig jaar je eendenlogie hebt gedaan. Dan weet je in ieder geval zeker dat je weer een leuke auto terugkrijgt.
Zo'n ongeluk kost alles bij elkaar toch behoorlijk wat tijd en bijkomende kosten trouwens, als ik dat zo lees. Dus ik kan me ook wel voorstellen dat je het nu gewoon wilt gaan afronden hoor. Hopelijk krijg je geen al te gekke verrassingen meer op je bord. In ieder geval succes toegewenst.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 11 mar, 2010 08:43

Jammer van alle ellende die je hebt, maar wel fijn dat je eruit bent.

Over je dakje, dat is geen zeiken, je hebt hem met een heel dak weg laten zetten. Alleen wie er aansprakelijk gesteld moet worden (de garage waar hij gestald staat?) en of je wat terugkrijgt wordt een lastige.

Die stallingskosten zijn noodgedwongen door schade die door de tegenpartij veroorzaakt is, wellicht ook bij tegenpartij te verhalen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Plaats reactie